به گزارش ایرنا، برگزاری هفته فرهنگی قم که در اواخر اردیبهشت ماه امسال در نبطیه لبنان برگزار شد، فصل جدیدی از روابط فرهنگی و اقتصادی میان قم و این شهر را آغاز کرد. با گذشته حدود 2 ماه از برگزاری این نمایشگاه، تاکنون چندین جلسه در قم و نبطیه برای استمرار و گسترش روابط میان 2 شهر مهم برگزار شد که سفر شهردار و رئیس شورای شهر نبطیه به قم و همچنین مسئول شهرداران حزب الله در جنوب لبنان گام عملی دیگری در تعمیق این روابط است.
مسئولان نبطیه در نخستین روز سفر خود به قم با حجت الاسلام رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران دیدار کردند.

** تولیت مسجد جمکران در این دیدار در سخنانی به زبان عربی با بیان اینکه قم متعلق به یک منطقه جغرافیایی نیست بلکه تجلی شیعه در دنیاست تاکید کرد: همه شیعیان اهل قم هستند چرا که پایگاه نشر فرهنگ اهل بیت (ع) این شهر مقدس است.
حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن رحیمیان علاقه بین شیعیان لبنان و قم را مربوط به سال های بسیار دور و علمای بزرگ در تاریخ شیعه دانسته و اظهار داشت: اتحاد رمز پیشرفت اسلام است و گسترش ارتباط میان شیعیان جهان امری پسندیده می باشد که موجب اتحاد شیعیان در عالم می شود.
وی با اشاره به نقش آفرینی حزب الله لبنان در خنثی کردن توطئه های دشمنان اسلام و لبنان تاکید کرد: ما به حزب الله و رهبر شجاع آن سید حسن نصر الله افتخار می کنیم که موجب عزت مومنان و ذلت مستکبران شده است.

** مسئول شهرداران حزب الله در جنوب لبنان نیز در این دیدار با اشاره به برگزاری به همزمانی نمایشگاه فرهنگی قم در نبطیه با انتخابات مجلس در لبنان گفت: این نمایشگاه در حالی در نبطیه برگزار شد که انتخابات مجلس در این کشور با پیروزی ائتلاف مقاومت و حزب الله همراه بود و این نمایشگاه نیز پیروزی برای مقاومت و منطقه بود.
حاتم حرب با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه فرهنگی قم در نبطیه موجب نزدیک شدن بیشتر قم و نبطیه شده است اظهار داشت: مردم جنوب لبنان و قم ارتباط نزدیکی به هم دارد و نمایشگاه فرهنگی توانست این شناخت و ارتباطات را تعمیق بخشد و این شروع ارتباطات نزدیک میان قم و نبطیه است.
وی با اشاره به محبت و علاقه شدید مردم لبنان به رهبر معظم انقلاب گفت: این علاقه شدید موجب شده تا مردم لبنان علاقه زیادی به ایران داشته باشند.

** شهردار شهر نبطیه لبنان نیز در این دیدار زیارت حرم مطهر حضرت معصومه(س) و حضور در مسجد جمکران را توفیقی بزرگ دانست و گفت: نمایشگاهی فرهنگی قم در نبطیه لبنان مهم، بزرگ و در واقع نمایانگر روح همدلی بین نبطیه و قم بود.
احمد کحیل، با بیان اینکه این نمایشگاه توانست قم را به عنوان پایگاه جهان شیعه به اهل جنوب لبنان معرفی کند، اظهار داشت: مردم نبطیه و جنوب لبنان با این نمایشگاه از نظر فکری، فرهنگی و ظرفیت های صنایع دستی و اقتصادی قم آشنا شدند
وی با اشاره به استقبال گسترده مردم نبطیه از نمایشگاه فرهنگی قم در این منطقه ادامه داد: 24 هزار تن از این نمایشگاه بازدید کرد و استقبال مردم به قدری گسترده بود که آنان خواستار تمدید آن بودند که این به برکت حضرت معصومه(س) است.
احمد کحیل با تاکید بر اینکه این نمایشگاه توانست موجب تعمیق روابط میان نبطیه و قم شود افزود: همانگونه که قم مرکز جهانی شیعیان است، شهر نبطیه نیز به عنوان مرکز شیعیان در جنوب لبنان است، به همین دلیل نمایشگاه هفته فرهنگی قم در این شهر اثر بسیار زیادی بر مردم داشت.
وی استمرار و گسترش همکاری میان قم و نبطیه را خواستار شد و اظهار داشت: شهر نبطیه شهر امام حسین (ع) در لبنان است و پرچم های سید الشهدا در تمام مناطق این منطقه برافراشته می باشد.
قرار است جلسات و دیدارهای مختلفی نیز در روزهای آینده به منظور گسترش همکاری ها میان این قم و نبطیه برگزار شود.
دیدار با استاندار، شهردار، مدیرکل ورزش و جوانان و بازدید از کارگاه های صنایع دستی از جمله برنامه های اعلامی این هیات در قم است.
7404/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.