به گزارش ایرنا، زائران و مجاوران حرم مطهر حضرت معصومه(س) شب گذشته و امروز در جای جای شهر مقدس قم به جشن و سرور به مناسبت میلاد حضرت امام حسن عسکری (ع) پرداخته و با نقل و شیرینی ، این روز مبارک را به یکدیگر تبریک می گویند.
حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) به طرز باشکوهی آذین بندی شده و آیین های جشن و سرور دراین مکان مقدس برگزار و سخنرانان گوشه هایی از زندگانی گوهربار آن حضرت را برای ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت(ع) بیان می کنند.
مضجع شریف کریمه اهل بیت(ع) مملو از هزاران تن از شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارات(ع) است که از سراسر کشور خود را به این بارگاه مطهر رسانده اند تا با شرکت در جشن سالروز میلاد یازدهمین امام شیعیان، این عید فرخنده را به آن حضرت تبریک گویند.
همچنین مسلمانان خارجی مقیم قم نیز با برگزاری آیین های مختلف نسبت به پیشوای یازدهم شیعیان ادای احترام و با حضور در حرم مطهر حضرت معصومه(س) نسبت به اهل بیت عرض ارادت می کنند.
امام حسن عسکری(ع) در روز هشتم ربیع الثانی سال 232 هجری قمری در شهر مدینه دیده به جهان گشود و در کودکی از پدر بزرگوارش امام هادی(ع) دهمین پیشوای شیعیان سیره پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) را فراگرفت و در چنین محیط معنوی، ایشان رشد و پرورش یافت و به مقام امامت رسید.
کنیه امام حسن عسکری(ع) «ابومحمد» است که با لقب های دیگر مانند هادی، خالص، زکی، سراج، تقی و عسکری نیز شناخته می شوند که هر یک از آنها، نشانه ای از کمالات وجودی آن حضرت محسوب می شود. «عسکری» از مشهورترین لقب های ایشان است.
امامت کوتاه امام حسن عسکری(ع) از دوره های سخت زندگی آن امام به شمار می رفت. خلفای بنی عباس همواره امامان معصوم(ع) را مانعی برای دستیابی به خواسته های نامشروع خود می دانستند، از این رو فشارهای زیادی بر امامان و پیروان آنها وارد می کردند.
حاکمان بنی عباس افرادی را که می خواستند با امام حسن عسکری(ع) ارتباط برقرار کنند، شکنجه می کردند و به زندان می انداختند. از این رو دوستداران و پیروان امام حسن عسکری(ع) به سختی می توانستند با امام یازدهم خود تماس و ارتباط برقرار کنند.
روشنگری امام حسن عسکری(ع) در میان مردم و پافشاری آن حضرت در راه حق و عدالت سبب کینه توزی و شدت عمل خلفای بنی عباس شد. از همین رو، آن امام بزرگوار را بارها زندانی کردند.
پیشوای یازدهم شیعیان، در فضای خفقان و استبداد، همواره با تدبیر و درایت در برابر حاکمان ظالم عباسی، ایستادگی کرد و برای حفظ اسلام اصیل و شیعیان، سختی های زیادی را به جان خرید.
سرانجام امام حسن عسکری در روز هشتم ربیع الاول سال 260 هجری قمری با زهر معتمد عباسی به شهادت رسید.
مزار مطهر این امام همام در سامرا کنار مرقد مطهر پدرش امام هادی(ع) واقع شده است.
6133/ تنظیم و انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.