به گزارش ایرنا، یونس عالی پور روز شنبه در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل میراث فرهنگی قم در مجتمع فرهنگی ونوس این استان، اظهار داشت: حوزه صنایع دستی به تنهایی 15هزارتن ذینفع دارد، از این رو ضرورت داشتن برنامه برای آن یک امر کاملا طبیعی است.
وی افزود: این موضوع مصوبه شورای برنامه ریزی استان است، اما چند دستگاه خاص از جمله میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید آن را اجرا کنند.
وی با اشاره به ورود سالانه چند میلیون زائر به قم گفت: درحالی که سهم حوزه گردشگری استان در بخش خدمات بیش از 40 درصد است ولی ساختار میراث فرهنگی قم با این ظرفیت عظیم گردشگری متناسب نیست.
وی با بیان اینکه از سه سال پیش گردشگری به عنوان مسیر اصلی توسعه قم معرفی و تعریف شده است، گفت: همه دستگاه ها به این مساله پایبند هستند و این افتخار بزرگی برای دولت محسوب می شود.
معاون استاندار قم با اشاره به برپایی هفته فرهنگی اقتصادی قم در اواخر اردیبهشت ماه سال جاری در نبطیه لبنان افزود: این اقدام حاکی از ظرفیت فراوان گردشکری قم است، از این رو ضرورت تجدید نظر در ساختار و تشکیلات میراث فرهنگی آن را برجسته می کند.
مراکز اقامتی قم دارای بیش از 13هزار تخت ثابت است که حدود 10هزار تخت آن از سال 92 و ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون ایجاد شده و طبق برنامه باید تا سال 1400 به 30هزار تخت افزایش پیدا کند.

** مدیرکل جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم نیز در این مراسم با اشاره به برنامه های آینده این دستگاه اجرایی گفت: تلاش خواهیم کرد با کمک دانشمندان، کارشناسان و صاحبان فن باستان شناسی برای سئوال های مطرح شده در این حوزه پاسخ های مناسب و جامعی را ارائه کنیم.
حمید یزدانی با اشاره به فرا سازمانی بودن سرفصل های کاری سازمان میراث فرهنگی، افزود: به همین علت در راستای بازسازی بناهای تاریخی و مذهبی، بقاع متبرکه و اماکن گردشگری با دستگاه های ذی ربط مانند شهرداری و اوقاف و امور خیریه در تعامل خواهیم بود.
وی با بیان اینکه باید در زمینه اکتشاف های باستان شناسی فعالانه عمل کنیم، گفت: برای بازگرداندن تاریخ مدنی شهر قم و همچنین حفظ هویت ایرانی اسلامی آن با مشارکت حوزه علمیه قم اهتمام ویژه خواهیم داشت.
یزدانی گفت: در حوزه صنایع دستی نیز با توجه به توانمندیهای فراوانی که در استان وجود دارد، ضمن توسعه رشته های صنایع دستی آن رشته هایی که منسوخ شدند را احیاء نموده و با شناسایی نقاط ضعف و قوت آسیب شناسی لازم راانجام داده و در حوزه صنایع دستی ملموس و غیر ملموس قدم های موثری را برخواهیم داشت.
وی افزود: درموضوع های مرتبط با حوزه گردشگری از قبیل کویرنوردی، بوم گردی و ژئو توریسم نیز اقدام های موثری را برای تبدیل قم به یک ظرفیت بزرگ گردشگری در دنیا و جهان اسلام انجام خواهیم داد.
وی اضافه کرد: در ثبت ملی آثار تاریخی استان کوشا می باشیم، تا بتوانیم در آینده نخستین و بزرگترین همایش کشوری ثبت ملی آثار استان را برگزار کنیم.
در این مراسم ضمن تقدیر از تلاش ها و خدمات عیسی رضایی ، حمید یزدانی به عنوان مدیرکل جدید میراث فرهنگی قم معرفی شد.
7403/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.