حجت الاسلام حسن پویا عصر شنبه در حاشیه «آیین محفل انس با قرآن کریم» در بیت تاریخی امام راحل در قم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: مهمترین شاخصه حضرت امام در بین همه مراجع تقلید توجه ویژه و خاص به قرآن در مسائل مختلف از جمله فقهی و فلسفی است.
وی افزود: همه مراجع از آیات الاحکام و تالیف های عالمان شیعه استفاده می کردند، ولی امام چون جنبه اخلاقی و عرفانی خیلی بالایی داشتند در مباحث اخلاقی مانند آداب الصلاه، شرح دعای سحر و اربعین حدیث از ده ها آیه قرآن بهره برده است.
وی، علاوه بر آثار، سخنرانی های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی را نیز برگرفته از قرآن توصیف کرد و گفت: برغم این که حضرت امام در بیانات خود کم قرآن تلاوت می کردند، اما وقتی متن این سخنرانی ها را با آیه های قرآن تطبیق می کنیم، جمله هایی مانند «عالم محضر خدا است در محضر خدا گناه نکنید»، از منشاء قرآنی سخنان آن حضرت حکایت دارد که نسبت به علمای هم عصر خود فوق العاده است.
حجت الاسلام پویا ادامه داد: از ابتدای پیروزی انقلاب حدود 25 عنوان کار قرآنی اعم از کتاب و پایان نامه درباره اندیشه قرآنی امام به رشته تحریر درآمده که تفسیر شواهد قرآنی حاوی مجموع آیه هایی که امام در کتاب ها و سخنرانی های خود استفاده کرده، تفسیر قرآن برگرفته از آثار امام و نقش قرآن در نهضت اسلامی نمونه هایی از آن به شمار می رود.
وی با گرامیداشت بیست و نهمین سالگرد ارتحال حضرت امام و قیام خونین 15خرداد، تصریح کرد: تقارن این مناسبت ها با ایام ماه مبارک رمضان، این موسسه را بر آن داشت تا با هدف تجلیل از جایگاه قرآنی رهبر بزرگ انقلاب اسلامی، این محفل نورانی را با حضور قاریان و فعالان قرآنی قم برپا کند.
حضرت امام خمینی بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران در 14 خرداد سال 1368 به ملکوت اعلی پیوست.
15 خرداد ماه 1342 سرآغاز نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) است که در جریان این رویداد مهم تاریخی شمار زیادی از مردم، روحانیان و طلبه ها به دست عمال رژیم پهلوی به شهادت رسیدند.
7403 / 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.