علی محمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: مدارس کم جمعیت در شهرهای استان قم نداریم و مدارس تک کلاس و یا کمتر از 10 تن جمعیت در روستاها و به ویژه در مقطع ابتدایی به دلیل جمعیت کم روستاها دایر است.
وی اضافه کرد: مدارس متوسطه روستایی نیز کم جمعیت نیست و به صورت مجتمعی از دانش آموزان چند روستا در یک مدرسه دایر می شود.
وی ادامه داد: بیش از 87 درصد مدارس شهر قم به دلیل تراکم بالای دانش آموزان، به ویژه در مقطع ابتدایی به صورت 2 شیفته است.
در سال تحصیلی جاری حدود 140 هزار دانش آموز مقطع ابتدایی در 600 مدرسه دولتی و غیردولتی تحصیل می کنند.
محمدی بیان کرد: هشت هزار و 188 دانش آموز در 439 کلاس درس در روستاهای استان قم مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد، 6 هزار و 997 دانش آموز در 349 کلاس درس و 137 مدرسه در مقطع ابتدایی هستند.
وی خاطرنشان کرد: از تعداد 25 مدرسه ای که کمتر از 10 دانش آموز دارد، 2 مدرسه با 2 دانش آموز و یک معلم اداره می شود که این مدارس در روستای کهندان در بخش خلجستان و روستای قاچاق بلاغ در بخش مرکزی واقع شده است.
بخش خلجستان با وسعت یک هزار و 100 کیلومترمربع، دارای 50 هزار تن جمعیت ثابت و فصلی شامل 2 دهستان قاهان و دستجرد است؛ این بخش دارای 57 روستا، 27 دهیاری و 33 شوراست.
بخش مرکزی یکی از بخش‌ های پنجگانه قم می باشد و شامل 2 دهستان قنوات و قمرود است.
به گفته معاون آموزش و پرورش قم، همچنین یک مدرسه با یک دانش آموز و یک معلم نیز در روستای باغک واقع در محور قدیم قم- تهران(بخش مرکزی) دایر است.
وی ادامه داد: در پنج روستای دیگر نیز مدارسی با سه یا چهار دانش آموز و یک معلم اداره می شود.
وی گفت: دایر کردن مدارس کم جمعیت هزینه زیادی برای آموزش و پرورش دارد و باید یک معلم رسمی که مدیرآموزگار محسوب می شود، برای این مدارس اختصاص یابد.
محمدی افزود: این اقدام در راستای رسیدگی به مناطق محروم و جذب حداکثری کودکان لازم التعلیم صورت می گیرد تا حتی یک دانش آموز نیز از تحصیل بازنماند.
بر اساس سرشماری سال 95، چهار هزار و 691 کودک لازم التعلیم که در گروه سنی 6 تا 14 سال قرار دارند، در استان قم از تحصیل بازمانده اند.
/2085/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.