به گزارش ایرنا، آیت الله احمد مبلغی روز سه شنبه در «همایش سرمایه اجتماعی و امنیت» در تالار فرهنگ پردیس فارابی دانشگاه تهران اظهار داشت: هر چه این ارتباط گسترده تر و دامنه دار تر و از یک ساختار بهتری برخوردار باشد، سرمایه اجتماعی نیز دقیق تر، تاثیر گذارتر و نیرومندتر خواهد شد.
وی با بیان این که سرمایه اجتماعی در اسلام دارای اوصافی است افزود: این اوصاف را می توان از آیه ها و روایت ها بدست آورد، البته سرمایه اجتماعی در اسلام به کار گرفته نشده ولی محتوای ادبیاتی که در دین است، در مواردی دقیقا به آنچه که امروز سرمایه اجتماعی خوانده می شود، نظر دارد.
وی با اشاره به مولفه های مشارکت در اسلام افزود: هدف اسلام از طرح مساله مشارکت فراتر از مشارکت نخبگانی و مشارکت گروه های مرجع در تحرک ها و فعالیت های اجتماعی، مشارکت آحاد جامعه در این فعالیت هاست.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: هیچ کس در جامعه اسلامی از حرکت اجتماعی و بودن جزیی از این سرمایه پر تحرک اجتماعی محذوف نیست، چون اسلام بر تعاون و هم افزایی تاکید دارد.
مبلغی با اشاره به دیدگاه اسلام نسبت به امنیت گفت: تعریف اسلام از امنیت این است که خطر به هیچ وجه حذف شدنی نیست بلکه باید احساس خطر را از بین ببریم و امنیت آن نیست که در جامعه مشکلی نباشد.
وی با بیان این که امروز نظام اسلامی توانسته در حوزه امنیت به الگویی برای سایر کشورهای منطقه تبدیل شود، افزود: این به معنای از بین رفتن کامل خطرها و تهدیدها نیست، کما این که اسلام می گوید خوف نداشته باشید نه این که احساس خطر نکنید.

** فرمانده انتظامی استان قم و دبیر اجرایی این همایش نیز در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگاران، اظهار داشت: همایش مذکور برای دومین سال به همت استانداری، نیروی انتظامی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، اداره کل میراث فرهنگی و نهادهای دیگر با هدف تامین امنیت پایدار و فراگیر در سطح استان ترتیب یافته است.
سردار کاظم مجتبایی با اشاره به برگزاری همایش «سهم من از امنیت» در سال گذشته افزود: این همایش بهره برداری های علمی خوبی را در پی داشت و دبیرخانه آن در استان تشکیل، و نظام واره آسیب های اجتماعی نیز تهیه و بر اساس آن سهم همه دستگاه های خدماتی و امدادی در راستای تامین همه جانبه امنیت مشخص شد.
وی با تاکید بر ضرورت استفاده کافی از سرمایه اجتماعی به عنوان یک منبع عظیم و گرانبها گفت: این سرمایه می تواند در کنار سایر سرمایه ها از قبیل طبیعی، تاریخی و جغرافیایی موجب تامین امنیت آرمانی شود.

** استاد دانشگاه تهران و دبیر علمی این همایش نیز، تبیین چیستی سرمایه اجتماعی و امنیت اجتماعی و رابطه سرمایه اجتماعی با مقوله امنیت در حوزه های گوناگون را از محورهای اصلی آن عنوان کرد و اذعان داشت: هر جا که سرمایه اجتماعی بیشتری وجود داشته است، جرم و جنایت کمتر، و شور و نشاط بیشتر بوده است، از این رو سرمایه اجتماعی بواسطه قدرت نرم خود شرط لازم برای تامین امنیت است.
حسن زارعی متین با بیان این که فراخوان شرکت در این همایش طی هشت ماه انجام شد، افزود: بیش از 160 چکیده مقاله حول محورهای همایش به دبیرخانه ارسال و همه آنها چاپ و منتشر شده است.
7403 / 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.