به گزارش ایرنا، روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم روز یکشنبه اعلام کرد: حجت‌الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنور در دیدار اعضای شورای هماهنگی مدیران وزارت نیرو در قم، افزود: مساله آب تهدیدی جدی برای کشور است که باید با هوشیاری، آینده ‌نگری و برنامه‌ ریزی دقیق مسئولان برای عبور از این بحران تلاش کرد.
وی ادامه داد:طی 47 سال گذشته متوسط دمای هوا دو درجه افزایش داشته است که این موضوع منجر به کاهش نزولات آسمانی، افزایش تبخیر و رشد مصرف آب و برق شده است.
وی برضرورت جلوگیری از کشت محصولات پر آب ‌بر و استفاده از پوشش‌های گیاهی متناسب با کم‌ آبی در کشور تاکید و با انتقاد از کاشت چمن تصریح کرد: چمن پوشش گیاهی پر آب ‌بر، بی ‌خاصیت و پرهزینه است که ضرورتی برای سرمایه‌ گذاری درآن وجود ندارد.
نماینده قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تشکیل کمیته آب در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با توجه به بحران جدی آب که با آن مواجه هستیم این کمیته فعال‌ ترین کمیته کمیسیون امنیت ملی است و با جدیت مسائل پیرامون آب را پیگیری می‌ کند.
وی با اشاره به طرح‌ ها و برنامه ‌هایی که در زمینه مقابله با مشکلات ناشی از خشکسالی وجود دارد، یادآور شد: کمیسیون‌های امنیت ملی، کشاورزی و انرژی مجلس باید با مشارکت وزارت نیرو جلسات مشترکی را تشکیل دهند و هر چه سریع‌تر در خصوص این طرح‌ها تصمیم‌گیری کنند.
وی در ادامه بیان کرد: با وجود مشکلات ناشی از استمرار خشکسالی و کاهش شدید نزولات آسمانی، با حسن خلق و تلاش مدیران مجموعه‌های وزارت نیرو در استان قم، کمترین شکوه و شکایت را داریم که جای تقدیر و تشکر دارد.
ذوالنور با ابراز خرسندی از انتخاب دکتر اردکانیان به عنوان وزیر نیرو، بیان داشت: ایشان تخصص لازم را دارند و دغدغه ‌مند هستند ضمن اینکه بر مباحث مرتبط با وزارت نیرو به ویژه بحث آب اشراف کامل دارد و کارها نیز با مدیریت ایشان به خوبی به پیش می ‌رود.

** لزوم همراهی مردم در مدیریت مصرف آب
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در نیز در این دیدار با اشاره به رشد چشمگیر مصرف آب در ابتدای سال جاری گفت: مصرف آب در هفته‌های نخستین امسال، نسبت به مدت مشابه سال حدود 10 درصد افزایش یافت که خوشبختانه با کاهش دمای هوا و بارندگی‌های اخیر این میزان به کمتر از دو درصد رسیده است.
علی جان صادق پور با اشاره به مشکلات و چالش‌های کمبود آب در کشور، بیان داشت: البته با توجه به تمهیدات و اقدامات اساسی که وزارت نیرو در سال‌های گذشته برای تأمین آب استان قم انجام داده است تا پایان امسال تهدیدی جدی در این خصوص نداریم مگر اینکه روند خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی به همین منوال ادامه پیدا کند.
وی خواستار همراهی مردم در مدیریت مصرف آب شد و خاطرنشان کرد: در صورتی که مردم با استفاده صحیح از آب و صرفه‌جویی در مصرف، ما را مدیریت تأمین یاری کنند بسیاری از مشکلات ناشی از کمبود آب برطرف خواهد شد.
وی به بخشی از اقدامات فرهنگی، ترویجی و اطلاع‌ رسانی شرکت آب و فاضلاب اشاره کرد و ابراز داشت: اطلاع ‌رسانی به شهروندان با اجرای طرح پویش سازگاری با کم‌ آبی و مشارکت یکهزار و 500 مشترک پرمصرف در این طرح و همچنین اجرای برنامه های آموزشی و نمایشی برای بیش از چهار هزار و 400 دانش‌آموز قمی از جمله فعالیت‌هایی است که در این زمینه به انجام رسیده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم همچنین از انعقاد قرارداد سه‌جانبه‌ ای با حضور شرکت آب منطقه ‌ای، شرکت آب و فاضلاب و شهرداری در آینده‌ ای نزدیک خبر داد و یادآور شد: طی این قرارداد چهار و نیم میلیون مترمکعب پساب فاضلاب در سال برای آبیاری فضای سبز شهر به شهرداری تخصیص می‌یابد که این مهم به کاهش برداشت از شبکه آب می‌انجامد.
7405/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.