به گزارش ایرنا، وی روز چهارشنبه در ابتدای درس خارج از اصول خود در مسجد اعظم قم، افزود: اخیرا مساله ای راجع حجاب اجباری مطرح شده و دیشب هم یک مقاله ای با این موضوع خواندم.
آیت الله سبحانی اضافه کرد: نویسنده این مقاله که در قم نیز منتشر شده می گوید: در اسلام حجاب اجباری نداریم، حجاب از واجبات است و ترک حجاب معصیت است؛ هر که بخواهد حجاب داشته باشد گناه نکرده، آن کس که بی حجاب است گناه می کند، اما اجباری در کار نیست.
وی با بیان این که خدمت این نویسنده عرض کنم که حجاب اجباری یک معنای باطل و یک معنی صحیح دارد، خاطرنشان کرد: اگر زن بی حجاب در خارج دیده شد پلیس فورا چادری بر سر او بیندازد، این معنای باطل حجاب اجباری است، زیرا اسلام به احدی از مسلمانان نگفته که اگر بی حجابی دیدید حتما چادری روی سرش بیندازید.
وی با اشاره به این که حجاب واجب است و ترک آن معصیت است، تصریح کرد: اگر فردی معصیت را در داخل انجام دهد کسی با او کاری ندارد، اما اگر بخواهد در بیرون انجام دهد وظیفه حکومت اسلامی جلوگیری از این گناه است.
این مرجع تقلید ادامه داد: در وسائل الشیعه آمده زن اگر در داخل خانه با مرد بیگانه بی حجاب شد، ضررش مال خودش است.
وی با بیان این که بی حجابی جامعه را آلوده می کند، گفت: بنابراین مساله بی حجابی گناهی است که اگر در داخل است کسی حرفی ندارد، اما اگر بخواهد تظاهر کند ضرر به دیگران می زند.
وی با اشاره به این که شکی نیست که بی حجابی ها مفاسدی به دنبال دارد، بیان کرد: در این مقاله آمده که اگر بی حجابی و برهنگی مفاسدی را داشته باشد و اوباشی را حرکت دهد خارج از بحث ماست؛ ولی در جواب باید گفت که بحث ما همین است بی حجابی باعث تحریک شهوات می شود و به دنبالش مفاسدی دارد.
آیت الله سبحانی افزود: این بیماری سرایت می کند و اکثریت جامعه را مبتلا می کند.
وی با بیان این که در این مقاله گفته شده «ما ندیدیم هنگامی که آیات حجاب آمد فورا زنان را وادار به حجاب کنند»، گفت: این مطلب درست است، در 70 گناهی که وجود دارد در هیچ کدام مردم را وادار به ترک آن نکرده اند، اما اگر بخواهند این گناهان را علنی کنند حکومت باید جلویش را بگیرد.
وی با تاکید بر این که حکومت نباید جلوی گناه ساکت بنشیند، افزود: زمان پیامبر(ص) کسی را مجبور به ترک گناه نکردند، زیرا زمان پیامبر(ص) وقتی امری می آمد، مردم به جز چند نفر اطاعت می کردند و لازم نبود حکومت گوش اینها را بگیرد و بگوید که این کار را انجام بده و این کار را انجام نده.
این مرجع تقلید با بیان این که امر به معروف دارای مراتب است، بیان کرد: یک مرتبه آن که ارشاد است، برای همه مردم می باشد، اما یک مرتبه آن که جنبه عملی دارد، برای حکومت است.
وی با تاکید بر این که از نویسنده این مقاله خواهش می کنم با توجه به صحبت های من کمی آهسته کار کند، تصریح کرد: نشر این مقاله در این شرایط که آن دختر ناآگاه روسروی خودش را از درخت آویزان می کند و زنان برای چند تن از مسئولان در برج میلاد می رقصند و مسئولان هیچ عکس العملی نشان نمی دهند، معنایش این است که شما هم هماهنگ هستید که قطعا هماهنگ نیستند.
آیت الله سبحانی افزود: نشر این مقاله در این شرایط کنونی جفا بر انقلاب است که همه در کنار این سفره نشسته اید.
/2085/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.