به گزارش ایرنا، سید مهدی صادقی روز دوشنبه در هشتمین جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار در استانداری قم، افزود: داشتن یک طرح جامع باعث می شود همه نقشه راه را بدانند و مسئولان ذیربط را به مسیر درستی سوق می دهد.
وی ساماندهی برخی محله های حاشیه ای شهر قم به ویژه اسماعیل آباد را ضروری دانست و اضافه کرد: این محله از نظر فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و اجتماعی دچار مشکل است و هر چه زودتر باید تعیین تکلیف شود.
وی ادامه داد: روز به روز بر دامنه مشکلات این محله افزوده می شود که نیازمند توجه بیش از پیش مسئولان ذیربط برای ساماندهی این محله است.
منطقه محروم اسماعیل آباد در منطقه شهر قائم و نزدیکی مسجد جمکران قرار دارد.
وی با اشاره به مساله زمین های 32 و 48 هکتاری که به منظور پشتیبانی از احیای بافت فرسوده و مناطق خارج از طرح شهر قم در نظر گرفته شده است، افزود: تعیین تکلیف این زمین ها اقدام مثبتی است و باید مستندسازی اقدامات نیز طی سه ماهه آینده انجام شود.
در استان قم، یک هزار و 435 هکتار فرسوده و 315 هکتار بافت تاریخی وجود دارد.

** 4133 هکتار از شهر قم نیازمند بازآفرینی شهری است
مدیرکل راه و شهرسازی استان قم نیز در این جلسه گفت: شهر قم تا سال 1335 باغ شهر بوده است که به دلیل توسعه اراضی، اطراف این شهر تخریب شده است.
حسن صبوری افزود: در حال حاضر 715 هزار تن از مردم قم در بافت های تاریخی، فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی زندگی می کنند.
وی اضافه کرد: در شهر قم 315 هکتار بافت تاریخی، یک هزار و 903 هکتار بافت نابسامان میانی، 36 هکتار سکونتگاه های غیررسمی، 84 هکتار اراضی با پیشینه روستایی و یک هزار و 36 هکتار اراضی ناهمگن شهری وجود دارد.
وی ادامه داد: از مجموع 12 هزار و 932 هکتار از اراضی کل شهر قم، 30 درصد آن معادل چهار هزار و 133 هکتار آن نیازمند بازآفرینی شهری است.
صبوری گفت: طرح هایی از جمله مراکز بهداشتی، سالن ورزشی، مدرسه، زمین چمن، خانه دانش، بوستان و کلانتری از سال 90 تاکنون با اعتبار 790 میلیارد ریال در محله های تاریخی و بافت فرسوده ساخته شده و برای تکمیل طرح های نیمه تمام این محله ها، 250 میلیارد ریال دیگر اعتبار نیاز است.
وی با بیان این که تقویت بافت فرسوده، هویت بخشی به محله ها است، گفت: در محله هایی از جمله چهارمردان، چهل اختران، گذر خان، باغ پنبه، آذر، امامزاده ابراهیم و عشق علی بهسازی کف و جداره سازی، روکش آسفالت و بهسازی خانه های تاریخی صورت گرفته است.
وی ادامه داد: تقویت بافت تاریخی و فرسوده باعث می شود ساکنان اصلی این محله ها که به مناطق دیگر مهاجرت کرده اند، به محله خود بازگردند و این محله ها سامان پیدا کند.
هشتمین جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار با حضور هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و مسئولان استان قم در تالار امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد.
/2085/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.