به گزارش ایرنا، رضا سلیقه روز یکشنبه در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قم، افزود: سالانه یک هزار و 500 پرونده ای که در دادگاه خانواده تشکیل می شود به سرانجام نمی رسد و متقاضیان از ادامه راه منصرف می شوند و وارد مراحل بعدی نمی شوند.
وی به راه اندازی سامانه تصمیم در اداره کل بهزیستی قم اشاره کرد و گفت: این سامانه ویژه خانواده هایی است که با اختلاف های درونی مواجه شده اند و قبل از مراجعه به دادگاه، باید مشخصات خود را وارد این سامانه نمایند.
وی هدف از راه اندازی این سامانه را جلوگیری از هزینه خانوار برای دادرسی و وکیل و ارائه مشاوره های مناسب برای حل مشکلات زوجین عنوان کرد.
سلیقه گفت: سامانه تصمیم به مدت 2 سال در استان خراسان رضوی مورد استفاده بود و پس از آن در 10 استان دیگر از جمله قم راه اندازی شد که سال آینده به طور رسمی کار خود را آغاز می کند.
وی افزود: راه اندازی سامانه تصمیم باعث می شود حداقل 30 درصد پرونده های دادگاه ها کاهش یابد و حجم پرونده های ورودی به دادگاه خانواده نیز کمتر شود.
به گفته وی، 25 درصد زوجینی که به مراکز مشاوره در قم مراجعه می کنند، از طلاق انصراف می دهند.
13 مرکز مشاوره خصوصی زیر نظر اداره کل بهزیستی قم اقدام به برگزاری جلسه های مشاوره با هدف ایجاد صلح و سازش بین زوجین متقاضی طلاق می نمایند.
در 6 ماه نخست پارسال، 20 درصد و در 6 ماه نخست امسال، 15 درصد پرونده های رسیدگی شده در مراکز مشاوره بهزیستی قم منجربه صلح و سازش شده است.
مدیرکل بهزیستی قم با اشاره به این که ازدواج موفق مهمترین روش کاهش طلاق است، اضافه کرد: هر چه نسبت به آموزش دوران کودکی و قبل از ازدواج تلاش شود، به طور حتم در آینده نتیجه مثبت خواهیم گرفت.
وی با بیان این که امسال نخستین مرکز ویژه ملاقات فرزندان طلاق در استان قم راه اندازی شد، بیان کرد: پیش از این محل ملاقات فرزندان طلاق با والدینشان در کلانتری ها بود که محیط مناسبی برای روحیه کودکان نبود.
وی افزود: اداره کل بهزیستی آمادگی دارد با همکاری سایر ارگان های ذیربط چهار تا پنج مرکز ملاقات فرزندان طلاق با والدین را در این استان راه اندازی نماید.
سلیقه همچنین با اشاره به 22 هزار معلول در استان قم، بیان کرد: 50 درصد این معلولیت ها ژنتیکی و 50 درصد دیگر بر اثر حوادث و بیماری ها رخ می دهد که اگر همه ازدواج ها منوط به ثبت آزمایش و مشاوره ژنتیکی باشد، می توان از 50 درصد معلولیت ها جلوگیری کرد.
/2085/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.