به گزارش ایرنا، شهردار قم در این جلسه اظهار داشت: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم مساحت 315 هکتار بافت تاریخی قم را اعلام کرده است که این نهاد ، محدوده فوق را قبول ندارد و باید در جلسه مشترک مورد نقد و بررسی قرار گیرد.
مرتضی سقائیان نژاد افزود: در حوزه احیا و حفظ بافت تاریخی باید مشکلات مردم منطقه مورد نظر را مورد توجه قرار داد تا موانع موجود رفع شود چرا که اگر حمایت های مردمی صورت نگیرد بافت تاریخی از بین می رود.
وی تصریح کرد: درحال حاضر تعامل های خوبی بین شهرداری قم و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم وجود دارد که باید با اقدام های کارشناسی، وحدت خویش را حفظ کنیم.

** حسن مالکی نژاد رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قم در ادامه این جلسه با اشاره به این که یکی از وظایف مهم اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم معرفی ظرفیت های گردشگری و آثار تاریخی است گفت: بسیاری از مردم قم از اماکن تاریخی اطلاع ندارند.
وی افزود: در قم مکان های تفریحی چندانی نداریم از این رو باید آثار تاریخی معرفی شود تا با غنی سازی اوقات فراغت آسیب های اجتماعی در شهر کنترل شود.
وی با اشاره به وضعیت مقابر گنبد سبز در قم گفت: با حصارهایی که به دور این اثر کشیده شده است جلوه مناسبی در جذب گردشگر ندارد و این امر در شان میراث فرهنگی نیست.
مقابر باغ گنبد سبز در خیابان انقلاب جنب گلزار شهدای قم واقع شده این سه برج در پانزدهم دی ماه سال 1310 با شماره 129 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. که مربوط به قرن هشتم هجری قمری از یادمان های مذهبی تاریخی است که محل دفن سه تن از امرای خاندان صفی به سال 792 هجری قمری است و برج مقبره شمالی متعلق به اواخر قرن هشتم و اوایل قرن نهم هجری قمری است که از دیگر بخش های این مقابر است.
وی ادامه داد: باید طراحی های جدیدی صورت بگیرد تا با فضاسازی مناسب این اثر تاریخی قم را به مردم معرفی کرد از این رو شهرداری و شورای اسلامی شهر آمادگی های لازم را دارد.
360 اثر تاریخی در قم به ثبت رسیده است.
وی بر برپایی بازارچه های فروش صنایع دستی تاکید کرد و گفت: در حوزه صنایع دستی نباید نهادها نگاه اقتصادی داشته باشند بلکه باید نگاه خدمت به مردم در محوریت قرار گیرد.
وی اضافه کرد: توجه به صنایع دستی فراهم سازی زمینه اشتغال است که باید مورد اهتمام قرار گیرد.

**محسن محرری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر قم در ادامه این جلسه با اشاره به این که محدوده تاریخی متقاضی ناراضی دارد گفت: مالکانی به شورای اسلامی و شهرداری قم مراجعه می کنند مبنی بر این که با تغییر کاربری در آن محدوده موافقت نمی شود.
وی گفت: تاخیر در پاسخگویی به مردم در شورای میراث فرهنگی مشکلاتی برای مردم به وجود آورده است ضمن این که هیچ نماینده ای از شهرداری و شورای اسلامی شهر قم در آن شورا وجود ندارد.
وی با اشاره به این که در برخی از مساحت 315 هکتاری بافت تاریخی قم آثار تاریخی وجود ندارد گفت: بازنگری و سطح بندی باید در این محدوده صورت بگیرد و اگر درصدد حفظ محدوده تاریخی هستید باید دولت این منطقه را از مردم تملک کند.
وی خاطر نشان کرد: برای احیای بافت تاریخی قم نیازمند حمایت های دولتی و بسته های حمایتی به مالکان در این منطقه هستیم.
محرری در خصوص لایحه افزایش تعرفه های سازمان آتش نشانی گفت: نباید تعرفه ها به گونه ای باشد که مردم در خرید تجهیزات آتش نشانی متحمل هزینه های سنگین شوند.
وی تاکید کرد: افزایش تعرفه ها آثار روانی در جامعه دارد که باید به صورت تخصصی و در راستای خدمات رسانی به مردم مورد بررسی قرار گیرد ضمن این که باید فرهنگ سازی خرید و استفاده از تجهیزات آتش نشانی به مردم صورت گیرد.

** محمود مسگری سخنگوی شورای اسلامی شهر قم نیز در بخش دیگر این جلسه با تاکید بر این که همه باید حافظ میراث تاریخی باشیم گفت: محدوده های بافت تاریخی باید تعریف شود تا سرمایه گذاران رغبت کنند در این بافت ها سرمایه گذاری نمایند.
وی به فرونشست زمین در تقاطع 15 خرداد اشاره کرد و گفت: این حادثه برای سومین بار بوده است که مربوط به پیمانکاری شرکت آب و فاضلاب قم بوده و شهرداری در این حوزه تقصیری نداشته است.

** رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر قم در ادامه این جلسه با اشاره به این که حفظ بافت تاریخی حمایت از ریشه هاست گفت: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم با وجود نبود بودجه ها اقدام هایی انجام داده است تا آثار تاریخی تخریب نشود.
روح الله امراللهی افزود: عرصه های تاریخی زیادی وجود دارد که رها شده است ازاین رو باید دستگاه های مربوطه با همکاری یکدیگر از موازی کاری پرهیز کنند و به دنبال راهکار برای حفظ و احیای بافت تاریخی باشند.
وی بیان کرد: محوریت شهر را باید در قم قدیم مورد بررسی قرار دهیم تا با اثر گذاری بر روی بافت تاریخی، حافظ آن باشیم.
امراللهی در خصوص اخذ مجوز آزادسازی اسناد مالکیت تعداد 50 دستگاه مینی بوس اظهار داشت: مبلغ 200 میلیون ریال در زمان معین باید توسط مالکان پرداخت شود تا اسناد آزاد شود.
این لایحه نیز مورد تایید اعضای شورای اسلامی شهر قرار گرفت.

** زین العابدین قراچورلو عضو شورای اسلامی شهر قم در ادامه این جلسه با اشاره به این که حقوق مالکانه مردم در بافت تاریخی مورد اهتمام قرار گیرد گفت: مردم در بافت های تاریخی دچار مشکلاتی هستند باید برای آسایش مردم در این محدوده هزینه کرد.
وی گفت: 30 درصد جمعیت قم در این بافت زندگی می کنند ضمن این که بسیاری از مالکان نیز از این محدوده رفته اند از این رو باید بسته های حمایتی برای مردم تعریف شود تا حقوق شهروندی آنان رعایت شود.

** علیرضا احمدی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم در ادامه این جلسه با اشاره به این که شهر مقدس قم یک میراث فرهنگی برای جهان اسلام است گفت:علما و فضلایی که تاثیر گذار در جهان اسلام بوده اند در این مکان مدفون هستند که باید زندگانی فردی و اجتماعی آنان برای مردم تبیین شود.
وی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص قم نیز بیاناتی داشته اند و این شهر را به عنوان مادر جهان اسلام دانسته اند این در حالی است که شاهد جفاهایی به این شهر هستیم.
وی با تاکید بر این که نیازمند راه اندازی موزه تخصصی علما در قم می باشیم ،گفت:سیره علمی و عملی علمای برجسته باید برای مردم و جهان اسلام تبیین شود تا زائران با میراث ماندگار قم آشنا شوند.

**حسن بختیاری نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم در بخش دیگر این جلسه با اشاره به رویکرد شهرداری قم در خصوص برف روبی گفت:امسال کمترین میزان پاشیدن نمک و شن در برف روبی استفاده شده که اقدام مناسبی بوده است.
وی در خصوص لایحه اخذ مجوز تعرفه بهای خدمات سال 97 سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی بیان داشت: آتش نشانی در 2 حوزه عملیاتی و جمعی خدمات ارائه می کند که در مجموع شامل 40 بند خدمات است که بسیاری از این خدمات رایگان به مردم ارائه می شود.
وی افزود: در بعضی از تعرفه های سال 97، 10 الی 15 درصد افزایش نسبت به سال 96 در نظر گرفته شده است ضمن این که در بعضی از تعرفه ها از جمله اعزام کارشناس به منظور بازدید از مجتمع های تولیدی هیچ گونه افزایش قیمتی صورت نگرفته است.

** سید امیر سامع معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم، در ادامه این جلسه با تایید افزایش تعرفه های سازمان های آتش نشانی و خدمات ایمنی و کشتارگاه صنعتی شهرداری قم گفت: سازمان آتش نشانی سالانه بیش از 500 میلیارد ریال هزینه صرف می کند که این امر توسط شهرداری قم تقبل می شود.
وی افزود: عمده خدماتی که جنبه آموزشی و خدماتی دارد به صورت رایگان ارائه می شود و صدور برخی از پروانه ها در ساخت و سازها که باید به تایید سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی برسد نیاز به پرداخت هزینه توسط مردم دارد.
وی تاکید کرد: سبد درآمد شهرداری قم نباید کوچک شود و سهم درآمدی آن باید مورد توجه قرار گیرد از این رو تعرفه های به صورت کارشناسی صورت می گیرد.
8138/ 6133/ گزارش: فرزانه پیری **انتشار- مسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.