به گزارش ایرنا ، آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید با اشاره به ناآرامی های اخیر، گفت: مسئولان چاره ای ندارند جز این که به درد دل مردم مستقیما گوش فرا دهند و بهترین راه این است که در تمام طول سال یک روز هفته را برای شنیدن مشکلات مردم اختصاص دهند.
وی دردرس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، افزود: معترضان چون گوش شنوایی برای مطالبات خود نداشتند تنها کار را این دیدند که به سمت تظاهرات خیابانی بروند و از این طریق فریاد خود را به گوش مسئولان برسانند تا آن ها پشت درهای بسته برای مردم تصمیم گیری نکنند.
آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: البته بعدا جمعی که معجونی از ضد انقلاب، منافقان و افراد فریب خورده بودند به آن ها پیوستند و ابتکار عمل را از دست آن ها گرفتند و به ویرانگری و اهانت به مقدسات پرداختند.
وی ادامه داد: شیاطین خارجی نیز از این فضای مجازی به طور کامل استفاده کردند و اغتشاش همراه با ویرانگری و توهین را در مناطق مختلف به آنها تعلیم دادند.
این مرجع تقلید با تاکید بر ارتباط مستقیم دولت و مردم، گفت: به عنوان مثال این هفته جلسه ای با نمایندگان دانشجویان داشته باشند تا در یک فضای باز با حضور چند نفر از وزیران و مسئولان دردهای خود را بگویند و اگر راه حلی دارند آن را هم تذکر دهند.
وی اضافه کرد: هفته های دیگر از نمایندگان کارگران، کسبه بازار، کشاورزان و صاحبان صنایع مختلف جلسه تشکیل دهند.
آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: هم راه حل هایی که مردم دارند و هم دردهایی که دارند در فضای باز گفته شود تا دیگر احتیاج به حرکت در خیابان ها نباشد؛ مردم حرفشان را بزنند مسئولان هم گوش دهند.

** رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) نیز گفت: مردم صاحبان اصلی انقلاب هستند، این صاحبان اصلی احتیاجاتی دارند که باید پاسخ داده شود و دولت و مسئولان به فکر رفع نگرانی مردم در بحث اشتغال و گرانی باشند.
آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در ابتدای درس خارج اصول خود با اشاره به حوادث اخیر در کشور گفت: نعمت جمهوری و حکومت اسلامی که حقیقت آن حکومت اهل بیت(ع) است، این بزرگترین نعمتی می باشد که خدا نصیب جامعه اسلامی کرده است؛ این حکومت تنها نعمت برای مردم ایران نیست، بلکه نعمت برای مردم جهان است، چون باعث بیداری همه مسلمانان و آزادی خواهان علیه ظلم شده است.
وی ادامه داد: قبل ازانقلاب چیزی از اسلام وجود نداشت و اگرچه مشکلاتی بعد از انقلاب است وکسی هم منکر مشکلات نیست، ولی واقعا انقلاب نعمت بزرگی است؛ یکی از دلایل این است از وقتی اسرائیل که غده بزرگ سرطانی در دنیا است، به وجود آمد،انقلاب اسلامی باعث شد ،‌اسرائیل در انزوا قرار گیرد. اگر انقلاب اسلامی نبود، امروز قدرت آمریکا چندین برابر بود، نعمت انقلاب باعث شد یمن و سوریه به وسیله اسرائیل، آمریکا و عربستان بلعیده نشود.
آیت الله فاضل لنکرانی افزود: معتقدم در این حادثه اخیر رد پای داعش و دشمنان دیده می شود، اگر صد ها ساعت در مورد اهداف دشمن که برای از بین بردن انقلاب چه برنامه هایی را طراحی می کند، حرف بزنیم، انسان متحیر می ماند.
عضو جامعه مدرسین اظهار داشت: مردم از گذشته مشکل داشتند، بیکاری هم از مدت ها قبل بود و در دولت های گذشته سعی شده این مشکلات از بین برود، ولی هنوز باقی است و همه در تلاش هستند تا مشکلات در بحث اشتغال را رفع کنند.
وی افزود: وقتی به حوادث اخیر دقیق نگاه می کنیم متوجه می شویم که دشمن همه حوادث ایران را رصد می کند و برای فتنه برنامه ریزی می کنند؛ شعارهایی که می دهند، معلوم است از کجا آب می خورد، باید منتظر بود تا زوایای پنهان این حادثه برای مردم مشخص شود.
آیت الله فاضل لنکرانی اظهار داشت: ترامپ احمق برای جوانان ایرانی پیام می دهد که علیه نظام وارد شوند، این موارد نشانه است؛ کسی نباید در این شعارها تردیدی کند که از خارج آمده وگرنه چه کسی در داخل کشور مخالف نظام است؛ مردم نظام و انقلاب خود را دوست دارند.

** همچنین استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به ناآرامی های اخیر گفت: مسئولان مطالبات به حق مردم را شناسایی و برای رفع آنها درحوزه اقتصادی و سیاسی تلاش کنند.
آیت الله محسن غرویان در گفت وگو با ایرنا افزود: مردم و جوانان باید مراقب باشند که مشکلات را باید خودمان درداخل از راه های قانونی حل کنیم و اجازه ندهیم کسانی که با اصل نظام ما مخالف هستند سوء استفاده کنند.
وی با اشاره به این که برخی مشکلات مانند زمین لرزه ها، خشکسالی، کمبود منابع آبی، خشک شدن دریاچه و رودخانه ها در وضعیت اقتصادی کشور دخالت دارند که همه اینها خارج از اراده دولت می باشد، اظهار داشت: نباید عده ای همه مشکلات اقتصادی کشور را متوجه دولت کنند، باید حوادث طبیعی و سایر مسائل را در کنار هم قرار دهیم و به جای متهم کردن یکدیگر، با وحدت و همدلی به فکر راهکار باشیم.
وی با اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهوری در جمع روسای کمیسیون های تخصصی مجلس افزود: رئیس جمهوری انتقاد و ارائه مشکلات را حق مردم دانست، ولی تاکید ایشان و همه ما این است که باید این انتقادات از مسیر صحیح و قانونی باشد.
غرویان اظهار داشت: اقتصاد وابسته به سیاست بویژه سیاست خارجی و دیپلماسی است، دولت اگر بخواهد اقتصاد کشور خوب باشد باید روابط سیاسی خود را با کشورهای دنیا توسعه دهد و با تبادل تجاری و اقتصادی، اقتصاد را رونق دهد.

** عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز گفت: دشمنان با ترفندهای مختلف برای انتقام گیری از ملت ایران وارد صحنه شده ولی حرکات اخیر آنها، باعث وحدت و همدلی بیشتر ملت ایران و ناکامی و انزوای خود آنها شده است.
آیت الله حسن ممدوحی درگفت و گو با خبرنگار ایرنا خاطرنشان کرد: دشمن در حوزه های مختلف از جمهوری اسلامی زخم خورده و عصبانی است، بر همین اساس، تمام تلاش خود را برای انتقام گیری و ضربه زدن به کشور ما به کار می گیرد.
وی ادامه داد: هر چند حوادث ایجاد شده در کشور تلخ و تاسف بار است، ولی اکنون وقت آن است که کسی دم از اختلاف و «من و تو» نزند، چون دشمن برای مقابله با ما وارد شده است و نباید روی مسائل جرئی با هم دعوا و مشاجره کنیم.
ممدوحی اظهار داشت: همه قوا و مسئولان دست در دست هم، برای جبران کمبودها و نارسایی های اقتصادی تلاش کنند.
وی با اشاره به این که عده ای تفاوت انتقاد و اعتراض را نمی دانند، گفت: مردم باید بدانند انتقاد صحیح، حق آنها می باشد ولی قانون خاص خود دارد، اگر انتقاد در مسیر درست قرار گیرد همه آن را می پسندند.

** عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به این که امروز وحدت نیاز اصلی کشور است، گفت: همگان باید مراقب باشند تحت تاثیر تبلیغات رسانه های بیگانه، در مسیر مخدوش کردن وحدت و ایجاد اختلاف در کشور گام برندارند.
حجت الاسلام والمسلمین رحمت الله عابدی درگفت و گو با خبرنگار ایرنا خاطرنشان کرد: تمام تلاش امام راحل، ایجاد وحدت بین مردم و مسئولان بوده و ایشان از هر اقدام و عملی که باعث ایجاد اختلاف بین مردم و مسئولان می شد، جلوگیری می کردند.
وی ادامه داد: ما نیز تربیت شده مکتب حضرت امام راحل هستیم، هر چند دربین مردم فهیم و رشید ایران کسانی هستند که همیشه ناراضی بوده و آرامش را برنمی تابند، ولی به این افراد توصیه می شود مطالبات خود را از طریق قانونی پیگیری کنند.
عابدی بیان داشت: مردم باید به نقطه ای برسند که کجا باید به مسئولان و مردم کمک کرده و کجا باید در صحنه باشند، امروز همه باید برای رفع مشکلات دست به دست هم دهیم.
وی با اشاره به این که بسیاری از گرانی ها و مشکلات معیشت مردم ریشه درخارج و تحریم های اقتصادی دارد، اظهار داشت: برخی از مشکلات نیز مربوط به دوره هایی است که برخی مسئولان گذشته نتوانستند آنگونه که باید خوب مدیریت کنند.

** عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز درگفت وگو با ایرنا اظهار داشت: درشرایط کنون دشمنان اسلام و انقلاب با استفاده از شبکه های اجتماعی از مطالبات مردم سوء استفاده می کنند و آن را به سمت روش های غیرقانونی مانند تخریب و هنجارشکنی هدایت می کنند.
آیت الله سیدمحمد غروی درگفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مردم باید به گونه ای خواسته های خود در مورد مسائل اقتصادی و معیشتی از مسئولان مطالبه کنند که باعث سوء استفاده دشمنان و میدان داری افراد هنجارشکن نشود.
وی اظهار داشت: افراد هنجارشکن نیز باید بدانند حرکت آنها، ضد مردم است و اگر این ناهنجاری ها ایجاد نشود مردم راحت تر خواسته های به حق خود را مطرح می کنند.
وی ادامه داد: برخی حرکت های کور و ناشیانه باعث وارد شدن صدمه هایی به مردم و بیت المال خواهد شد که این حرکات، نه تنها به رفع مشکلات مردم و نظام کمک نمی کند بلکه برمشکلات آنان می افزاید.
غروی گفت: این روزها شاهد یکسری حرکت هایی هستیم که بسیار جای کندوکاو دارد، احساس می شود این حرکت با یک سازماندهی خاصی ازبیرون هدایت می شود. به صورت طبیعی، درهر جامعه ای مشکلاتی وجود دارد و مردم نیز مطالباتی از مسئولان خود دارند ولی ارائه مطالبات، قانون و روش خاص خود را دارد.
وی ادامه داد: متاسفانه احساس می شود برخی از جریان ها که منشاء آنها بیشتر خارج از مرزها است، مطالبات مردم را به گونه ای دیگر هدایت می کنند و با شعارها و تبلیغات در فضای مجازی، دنبال تحریک مردم هستنند و به گونه ای وانمود می کنند که گویا در کشور شورش همگانی است.
غروی خاطرنشان کرد: در این رابطه باید گفت، انقلاب اسلامی مانند هر انقلاب دیگر به صورت طبیعی با مشکلاتی مواجه است بویژه اینکه مابا تحریم مواجه هستیم و البته مسئولان باید با همت و تلاش کمبودها را برطرف کنند. گاهی برخی مردم مطالباتی دارند و احساس می کنند اگر تجمع نمایند، مطالبات آنها زودتر به گوش مسئولان می رسد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: مردم در این رابطه باید هوشیار باشند وقتی مشاهده می کنند مجموعه ای خواسته های بحق دارند ولی عده ای که همفکر و هم نظر آنها نیستند از این تجمع آنها سوء استفاده می کنند باید بدانند این وضعیت، نقض خواسته های آنها خواهد شد.
وی افزود: همه باید دست به دست هم و یکصدا داشته باشند، این جریانات را نباید جناحی و سیاسی کرد، مشکلات را منتسب به دولت و دولت را تضعیف نکنیم، بلکه با وحدت این موج های ضعیف را مدیریت نماییم.
1175 / 6133/ گزارش: رضا علیمحمدی ** انتشار: جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.