به گزارش ایرنا، محسن بهشتی دوشنبه شب در بیست و چهارمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم، اظهار داشت: ایستگاه راه آهن سریع السیر تاثیر زیادی در توسعه شهر دارد، و هر چقدر آن را از مرکز شهر دور بکنیم، در حقیقت بخشی از شهر را از این ظرفیت بوجود آمده محروم کرده ایم.
وی در عین حال هر گونه تصمیم گیری در این زمینه را منوط به انجام بررسی های دقیق و کارشناسانه ذکر کرد، و افزود: طرح قطار سریع السیر تاکنون 300 هزار میلیارد ریال معادل 5.2 یورو هزینه در بر داشته و این رقم با پنج هزار میلیارد ریالی که برای تملک زمین در ایستگاه مرکزی لازم است قابل قیاس نیست.
طرح احداث قطار پرسرعت تهران - قم - اصفهان یکی از استثنایی ترین طرح های راه در استان قم است، که در زمان 40 دقیقه مسافران را از قم به ایستگاه راه آهن مرکزی تهران منتقل می کند.
این طرح از مصوبه های سفر کاروان دولت یازدهم به قم است و سال گذشته با اهتمام وزارت راه و شهرسازی و اداره کل راه آهن قم آغاز شد که پیمانکار آن قرارگاه خاتم الانبیا (ص) است.
مسیر قم به اصفهان حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مسیر قم به تهران در مرحله تجهیز کارگاه است.
بهشتی با اشاره به استفاده نکردن مردم قم از ترمینال این شهر برای سفر به تهران، افزود: برغم فاصله 400 متری ترمینال قم با جاده قدیم قم - تهران که به بزرگراه قم - تهران نیز متصل است، بیشتر افرادی که قصد خروج از قم و عزیمت به سمت تهران را دارند، به دلیل مکان نامناسب ترمینال هیچ گاه به آن مراجعه نمی کنند.
معاون استاندار قم با بیان اینکه انتقال ایستگاه قطار سریع السیر به شمال و یا جنوب مسجد مقدس جمکران موجب خواهد شد تا همانند ترمینال بدون استفاده باشد، افزود: مناطق 2 ، 3 و 6 با توجه به مشکلات ترافیکی و مسافتی که باید طی بکنند، تقریبا از این ایستگاه کمتر استفاده می کنند.
بهشتی با اشاره به تاکیدهای صورت گرفته در تدوین طرح های تفصیلی و بالا دستی قم مبنی بر غفلت نکردن از محور قرار دادن حرم حضرت معصومه (س) در طراحی پروژه های عمرانی، افزود: درحال حاضر 24 هکتار زمین غیر دولتی در مرکز شهر قم برای احداث ایستگاه مرکزی وجود دارد، و در بسیاری از نقاط دنیا نیز اگر بخواهند چنین ظرفیتی را برای شهر ایجاد کنند، سانتی متر به سانتی متر آن را تملک می کنند.
وی تاکید کرد: در محدوده پردیسان و سه راهی روستای ونارچ زمین های دولتی زیادی وجود دارد، که با استفاده از آنها می توان ایستگاهی با پارکینگ های متعدد ایجاد کرد، ولی به هیچ وجه از سوی همه مردم مورد استقبال قرار نمی گیرد.

** معاون حمل و نقل و کنترل ترافیک شهرداری قم نیز در این جلسه با اشاره به بالا رفتن تعداد خودروها در سطح شهر قم و ناتوانی شهرداری در توسعه معابر، افزود : با توجه به افزایش تعداد تصادف های جرحی و فوتی و همچنین رعایت نکردن مقررات راهنمایی رانندگی و به تبع آن ایجاد راهبندان و ترافیک، چاره ای جز حرکت به سمت مدیریت هوشمند ترافیک و استفاده از تکنولوژی های روز نداریم.
عباس ذاکریان با اشاره به اقدامات و فعالیت های مرکز مدیرت هوشمند ترافیک شهرداری قم، جمع آوری و پردازش اطلاعات و اعمال کنترل های ترافیکی، اطلاع رسانی و هدایت مردم را از جمله آن برشمرد، و گفت: مطالعات طرح جامع هوشمند سازی مدیریت ترافیک شهر قم از سال 91 آغاز، و مرکز مدیریت هوشمند ترافیک قم در آذرماه سال 93 به صورت رسمی راه اندازی شد.
وی با بیان اینکه از سال 95 تا 400 برای مرکز کنترل هوشمند ترافیک شهر قم طرح های 5 ساله ای تدوین شده است، افزود: سامانه هوشمند جمع آوری اطلاعات شامل نصب دوربین های نظارت و پایش تصویری، نصب تردد شمار در معابر و ورودی های شهر، نصب ای. بی. ام در حمل و نقل عمومی و اتوبوس رانی و پرداخت الکترونیک بخشی از این طرح ها به شمار می رود.
وی با اشاره به اجرایی شدن سامانه های هوشمند مدیریت ترافیک و مدیریت هوشمند تقاطع ها و مدیریت هوشمند تاکسیرانی افزود: سامانه های هوشمند ثبت تخلفات از قبیل ثبت تخلف عبور غیر مجاز از چراغ قرمز و ورود غیر قانونی به محدوده طرح ترافیک و ورود به خطوط ویژه اتوبوس رانی نیز در حال اجرا است، که برای آن قرار دادی بالغ بر 150 میلیارد ریال منعقد شده است.
معاون شهردار قم همچنین اجرای سامانه های طرح هوشمند اطلاع رسانی و تابلوهای متغیر خبری و نرم افزارهای تلفن همراه برای اتفاق های ترافیکی در سطح شهر را نیز از دیگر اقدام های مرکز مدیریت هوشمند ترافیک شهرداری قم عنوان کرد.
7403/ 6133/ خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار: جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.