در بخشی از پیام آیت الله عبدالله جوادی آملی آمده است: از همه بزرگوارانی که در نکوداشت این رحیل محبوب اقدام و قیام کرده و می ‌کنند حق‌شناسی می کنیم و از ذات اقدس اله مسألت می ‌کنیم امام راحل و همه اصحاب و صحابه وفادار او و همه شهدای راه حقیقت را با انبیاء و اولیای الهی محشور بفرماید. مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی فضائل فراوانی داشت که همه آنها زیر مجموعه خُلق عظیم ایشان جمع شدند.
پیام حاکیست: آن کسی که کرسی ریاست مجلس شورای اسلامی را برای خدا، ریاست مجمع تشخیص مصلحت را سالیان دراز برای رضای خدا، ریاست مجلس خبرگان را سالیان متمادی برای رضای خدا و سایر مسائل را برای رضای خدا تجربه می‌کند و اگر همه اینها یک‌جا از دست ایشان گرفته شد، برای رضای خدا صبر می‌کند، بنگرید ببینید که اخلاق چه می‌کند.
پیام ادامه یافته است: پروردگارا نظام ما، رهبر ما، مراجع ما، دولت و ملت و مملکت ما را در سایة ولیت امام زمان ـ ارواحنا فداه ـ حفظ بفرما. مشکلات دولت، ملت و مملکت، مخصوصاً در بخش اقتصاد و ازدواج جوان‌ها را حل بفرما. آنچه خیر و صلاح و فلاح این ملت است به برکت قرآن و عترت عطا بفرما. روح مطهر امام و شهدا، مخصوصاً‌ مدافعان حرم را با اولیای الهی‌ات محشور بفرما، خطر بیگانگان را به استکبار و صهیونیست برگردان. این نظام الهی را تا ظهور صاحب اصلی و اصیلش از هر گزندی محافظت بفرما.

** اخلاق محور رفتار آیت الله هاشمی بود
دبیر همایش «بررسی شخصیت و اندیشه اخلاقی آیت الله هاشمی رفسنجانی» در این مراسم گفت: آیت الله هاشمی همواره به اصول اخلاقی پایبند بود و با وجود برخی ناملایمات از مسیر اخلاق دور نشد.
حجت الاسلام و المسلمین مهدی پور حسین افزود: شخصیت آیت الله هاشمی برای حوزویان یک الگوی کامل است چرا که ایشان هم به لباس روحانیت ملبس و در محضر اساتید بزرگ حوزه پرورش یافته بودند و هم در عرصه های حکومت داری به عنوان یک مدیر توانمند بسیار موفق عمل کردند.
وی درادامه به تاسیس دفتر تبیین اندیشه های آیت الله هاشمی اشاره کرد و گفت: این دفتر بدون هیچ وابستگی سیاسی با استفاده از نظر فضلای حوزه در مسیر معرفی اندیشه های آیت الله هاشمی رفسنجانی در جامعه فعالیت خواهد کرد.

** برگزاری میزگرد با موضوع «سعه صدر» در همایش
همچنین در همایش «بررسی شخصیت و اندیشه اخلاقی آیت الله هاشمی رفسنجانی میزگردی با موضوع «سعه صدر» با حضور حجت الاسلام و المسلمین سعید جوادی آملی، حجت الاسلام و المسلمین مسعود آذربایجانی و محمد رضا بهشتی برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین سعید جوادی آملی فرزند آیت الله جوادی آملی دراین میزگرد گفت: حکمت و عرفان پشتوانه اخلاق است و آیت الله هاشمی رفسنجانی از جمله افرادی بود که در هر دوره ای فضایل وجودی خود را گسترش می داد.
رییس مؤسسه علوم وحیانی اسراء بیان کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی در قبل از پیروزی انقلاب، سربازی وفادار برای امام راحل بود و همه چیز را در این راه قربانی کرد، وقتی انقلاب به پیروزی رسید در جایگاه یک افسر به نظام اسلامی خدمت کرد، در دوران دفاع مقدس در قامت یک فرمانده حاضر شد و در سال های پس از جنگ مانند یک سردار به سازندگی کشور پرداخت.
محمد رضا بهشتی فرزند آیت الله بهشتی نیز در این میزگرد گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی بدون تردید یکی از چهره های برجسته نظام جمهوری اسلامی ایران بود؛ ایشان در دوران مبارزات قبل از انقلاب، بسیار از خود استقامت نشان داد و در دوران استقرار نظام اسلامی مرد بحران ها بود و بسیاری از مشکل های کشور را حل کرد.
وی بیان کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی تا آخرین روزهای عمر شریف خود، روحیه اخلاق مداری را حفظ کرد و هیچ گاه از کسی کینه ای به دل نگرفت و در سال های پایانی عمر خود نیز با وجود برخی ناملایمات، در مسیر تداوم انقلاب سکوت کرد.
حجت الاسلام و المسلمین مسعود آذربایجانی از اساتید حوزه علمیه نیز در این میزگرد گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی اخلاق گوشه نشینی را با اخلاق مجاهدت جایگزین کرد و جان و مال خود را در مسیر تحقق نهضت اسلامی به میدان آورد.
وی بیان کرد: آیت الله هاشمی با سعه صدر و سخنوری روشنگرانه توانست منشاء تحرک جوانان انقلابی در دوران پیش از پیروزی نهضت و در دوران جنگ تحمیلی شود.
وی ادامه داد: بعد از عملیات رمضان و کاهش روحیه رزمندگان، آیت الله هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه خطبه ای را خواند که روحیه رزمندگان و سرنوشت جنگ در آن روزها را تغییر داد.
استاد برجسته حوزه گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی در مواقعی که دیگر سکوت جایز نبود به تبیین حقایق می پرداخت و روشنگری می کرد.
آیت الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین امام و رهبری 19 دی ماه سال 95 در سن 82 سالگی بر اثر عارضه قلبی در تهران دعوت حق را لبیک گفت و به ملکوت اعلی پیوست.
پیکر ایشان صبح روز سه شنبه، 21 دی ماه 95 با حضور میلیونی مردم عزادار ایران اسلامی در دانشگاه تهران تشییع شد و در جوار مرقد مطهر امام خمینی (ره) آرام گرفت.
در این همایش که در آستانه فرارسیدن اولین سالگرد ایشان ، با حضور جمع کثیری از طلاب، علما، دوستداران و خانواده آن عالم ربانی، برگزار شد؛ علمای برجسته همچون حجت الاسلام و المسلمین سروش محلاتی ،آیات غرویان و غروی ، سید مهدی صادقی استاندار قم و برخی دیگر از مسئولان ملی و استانی حضور داشتند.
همچنین محمد هاشمی ، محسن و یاسر هاشمی، فاطمه هاشمی و برخی دیگر از خانواده مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در این مراسم حاضر بودند.
7405/ 6133/ خبرنگار: سید محمد ابراهیم جنابان ** انتشار دهنده: جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.