به گزارش ایرنا، در پیام این مرجع تقلید آمده است: عالمان بزرگوار شیعه درطول تاریخ همواره پیشگامان عرصه تحقیق، نوآوری و تولید علم بوده‏ اند. پویایی فقه شیعه برگرفته از نگاه بلند فقهایی است که در مکتب اهل‏بیت (ع) درس تعقل و تدبر را آموخته اند.
در این پیام به ویژگی جمال‏ الدین حسن بن یوسف بن مطهر معروف به علامه حلی اشاره شده و آمده است: ایشان یکی از اندیشمندانی است که در عمر پربرکت 80 ساله مبارک خود به نشر علوم و معارف اهل‏بیت(ع) پرداخت و آثار فقهی و اصولی و کلامی فراوان و کتاب‏های ادبی، تفسیری متعددی از خود به یادگار گذاشت که تلاش‏ ها و مجاهدت ‏های این عالم کم‏ نظیر تا جائی بود که پیش از بلوغ و در سنین کودکی به مقامات عالی علمی و درجه اجتهاد نائل آمد.
در این پیام ابزار امیدواری شده است: که طلاب جوان ضمن مطالعه احوال بزرگان و علمای سلف همانند علامه حلی و شناخت نیازهای روز جامعه، دامن همت به کمر زده و در نشر و گسترش معارف ناب اهل بیت(ع) و پاسخگویی به شبهات مخالفان تلاش مضاعف نمایند.
درپیام آیت الله مکارم شیرازی آمده است: بر مسئولان حوزه های علمیه است تا با برنامه ریزی دقیق و هدفمند، زمینه رونق روحیه پژوهشگری را در طلاب جوان ایجاد نموده و ضمن شناخت استعدادهای برتر و حمایت از آنها، در ترویج فضای نوآوری علمی در حوزه های علمیه کوشا باشند. در پایان از تمامی مسئولان و برگزارکنندگان جشنواره علامه حلی(ره) که رقابت علمی سازنده و موثری را در بین طلاب جوان و مستعد کشور ایجاد کرده اند تشکر نموده و برای موفقیت همه طلاب جوان و اساتید محترم دعا می ‏کنم.

**مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور: جشنواره علامه حلی پژوهش را در میان طلاب تقویت می کند
آیت الله علی رضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور نیز در این جشنواره با اشاره به ضرورت توجه به سنت های تاریخی حوزه در امر پژوهش اظهار کرد: نباید در این زمینه راه افراط یا تفریط را پیش بگیریم و باید یک راه میانه را انتخاب کنیم.
وی ادامه داد: حوزه های علمیه نقش زیادی در ترویج ارزش های اسلامی داشتند و نمی توانیم به بهانه تغییر زمان، به سادگی با سنت های پژوهش حوزه ها برخورد کنیم، انواع روش های حوزه ها در زمینه پژوهش میراث ماست.
وی گفت: در هر دوره ای از علمای حوزه ها افرادی بودند که در زمینه علم اسلامی دست به تولید علم زدند، این افراد در بستر سنت های حوزه ها این کار را انجام دادند، علمایی همچون شیخ مفید و علامه حلی و در تاریخ معاصر علامه طباطبایی و امام خمینی(ره) در این دسته بودند.
اعرافی با اشاره به سنت های حوزوی در زمینه پژوهش اظهار کرد: یکی از این سنت ها مباحثه و پیش مباحثه است که جزو سنت های درست است، همچنین سنت دیگر در این زمینه مباحثه استاد و شاگرد است که برای هردو مفید است.
وی افزود: تدریس و تحصیل توامان جزء سنت های قدیمی حوزه ها است که اکنون کمرنگ شده است و باید دوباره این سنت را احیا کنیم، همچنین باید آزادی انتخاب استاد برای طلاب ادامه داشته باشد.
وی ادامه داد: حوزه های علمیه از فناوری های نو استقبال می کند و هیئت های خارجی از بهره گیری حوزه ها از فناوری های نو تعجب می کنند.
اعرافی گفت: باید دانش های دینی درحوزه های علمیه به اندازه ای گسترش پیداکند که پاسخگوی نیازهای امروز باشد، اهمیت این مساله با وجود برپایی نظام اسلامی در کشورمان بیشتر می باشد.

** بیش از 25 هزار اثر به این جشنواره رسید
حجت الاسلام جواد اسماعیل نیا دبیر علمی جشنواره نیز با اشاره به معیار انتخاب برگزیدگان این جشنواره اظهار کرد: تنها معیار دبیرخانه جشنواره علمی در انتخاب برگزیدگان ارزش علمی اثر بود.
وی ادامه داد: در نخستین دوره جشنواره علامه حلی 2هزار و 249 اثر داشتیم، اما در نهمین دوره تعداد آثار به بیش از 25 هزار رسید، امسال جشنواره علامه حلی در 27 استان برگزار شد و در دهمین دوره در تمامی استان ها جشنواره استانی ترتیب خواهد یافت.
وی افزود: خراسان بزرگ، قم، اصفهان، کرمان و تهران به ترتیب بیشترین آثار را در نهمین جشنواره علامه حلی داشت، میزان باورمندی مدیر، معاون پژوهش و مسئولان حوزه هر استان به مساله پژوهش و میزان فعالیت آنها تاثیر مستقیم در رشد کمی و کیفی آثار طلاب جوان آن استان را دارد.
اسماعیل نیا ادامه داد: رشد مقاله نویسی 58 درصد، کتاب نویسی 230 درصد و پایان نامه نویسی 225 درصد نسبت به دوره گذشته بود.
وی افزود: آقایان 21 ساله و خانم های 34 ساله بیشترین استقبال از جشنواره را داشته اند، هدف جشنواره علامه تشویق طلاب جوان است، با بالابردن سن شرکت در جشنواره امسال به 40 سال ، 25 درصد شرکت کنندگان درجشنواره علامه حلی افزایش پیدا کرد.
اسماعیل نیا با اشاره به قالب های شرکت در جشنواره علامه حلی اظهار کرد: مجموع پایان نامه ها و تحقیقات این جشنواره چهار هزار و 900 اثر است و 36 اثر از آن به عنوان برگزیده انتخاب شدند، در بین گروه های علمی؛ اخلاق تربیت، کلام و علوم انسانی رتبه های برتر را در میان برگزیدگان دارد.
در این جشنواره ، از صاحبان 62 اثر تقدیر شد.
** کتاب 'رهنمودهایی به طلاب و دانشجویان جوان' اثر آیت الله امینی دراین جشنواره با حضور آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه، آیت الله غروی عضو شورای عالی حوزه ها و حجت الاسلام و المسلمین جمشیدی مدیر حوزه علمیه خواهران رونمایی شد.
/8138/ 6133/ خبرنگار: فرزانه پیری ** انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.