در این مطلب می خوانیم:
تیم فوتبال صبا در سال 87 پس از انتقال تیم پاس به استان همدان با پیگیری دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم قم و دیگر مسئولان با موافقت هیات دولت از زیر مجموعه وزارت دفاع منفک و به استان قم هبه شد.
انتقال تیم فوتبال صبا موجب خوشحالی مردم قم بویژه جوانان شد که همواره در حسرت داشتن نماینده ای در سطح اول فوتبال کشور بودند.
درکنار آن این انتقال می توانست انگیزه ای برای جوانان با استعداد فوتبال قم باشد که در صورت درخشش می تواند به این تیم منتقل و در سطح اول فوتبال کشور مطرح شود. پس از این انتقال هیات مدیره باشگاه صبای قم تشکیل و در اولین قدم تیمسار ملاحی را به سمت مدیر عامل این باشگاه انتخاب کردند.
وی نیز دراولین اقدام؛ فیروز کریمی را به عنوان سرمربی انتخاب کرد. نبود زیر ساخت ها برای اسکان و تمرین صبا در قم موجب شد که درنخستین سال حضور این تیم در قم، فقط مسابقات خود را در این شهر برگزار کند و تمرینات آن نیز در تهران پیگیری می شد ولی مسئولان قول دادند که در فصل بعدی تمرینات صبا درقم برگزار خواهد شود و این امر تا فصل گذشته که این تیم به لیگ یک سقوط کرد محقق نشد و این وعده سرابی بیش نبود.
این تیم درفصول گذشته علی رغم عدم استقبال تماشاگران از بازی های آن به غیر از فصل گذشته که منجر به سقوط این تیم به لیگ دسته یک شد همواره در پایان مسابقات با مربیانی همچون فیروز کریمی، کربکندی، دایی و ویسی و ... در جایگاه میانی جدول رده بندی قرار می‌گرفت و در سال اول حضور در قم پس از کسب مقام سوم لیگ برتر در فصل قبل آن به عنوان یکی از نمایندگان فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا نیز شرکت کرد.
بخش قابل توجه هزینه های این تیم طی این سال ها از محل اعتبارات دولتی استان تامین می شد و فقط در فصلی که علی دایی سرمربی صبا را برعهده داشت شرکت هواپیمایی زاگرس به عنوان اسپانسر بخشی از هزینه های تیم را تامین می کرد.
طی این سال ها علی رغم وعده مسئولان ،مربیان صبا روی خوشی به بازیکنان بومی نشان ندادند و فقط در فصل گذشته شاهد حضور تعدادی از بازیکنان بومی دراین تیم بودیم.
هرچند هزینه های میلیاردی این تیم در طول این سال ها هیچ ثمره ای برای فوتبال قم نداشته است و این در حالی است که از شهرهای کوچک کشور شاهد حضور بازیکنان در سطح اول فوتبال کشورو بعضا تیم ملی هستیم ولی با وجود ظرفیت تیم صبا هیچ بازیکن بومی در طول این سال ها به سطح اول فوتبال ایران معرفی نشد.
بی توجهی به تیم های پایه و تمرکز بر تیم بزرگسالان شاید یکی از دلایل حضور کمرنگ بازیکنان بومی در تیم صبا بوده باشد و این امر به ضعف مدیریت باشگاه بر می گردد که نتوانستند شرایط را مهیا کنند و در کنار آن هم نتوانستند اسپانسر قوی تری برای تامین هزینه ها جذب کنند.
با روی کار آمدن دولت یازدهم هر گونه کمک دولتی به تیم صبا ممنوع شد و این آغازی شد بر مشکلات مالی صبا؛ در نهایت فصل گذشته سقوط صبا را به لیگ دسته یک رقم زد.
با سقوط صبا چنان به نظر می رسد که مسئولان استان قم هم به خواب زمستانی رفتند و این تیم را به حال خود رها کردند. اواخر مرداد ماه در حالی که تنها چند روز به آغاز مسابقات فصل 97-96 مانده بود تازه متوجه شدند که تیمی هم در لیگ یک فوتبال کشورداریم.
مسئولان استان در اقدامی مدیریت تیم را به هیات فوتبال قم واگذار کردند، این هیات نیز پس از انتخاب سه سرمربی (سهراب بختیاری زاده ، ناصر بختیاری زاده ، اسماعیل اسماعیلی) در طول یک هفته و در نهایت ناصر بختیاری زاده را به عنوان سر مربی صبای قم معرفی کردند.
ولی عمر سر مربیگری ناصربختیاری زاده بیش از دوهفته نبود و دردو مسابقه ای که هدایت این تیم را برعهده داشت یک تساوی و یک باخت در کارنامه خود ثبت کرد.
پس از این دو بازی استانداری قم به عنوان صاحب امتیاز و اداره کل ورزش و جوانان استان قم با شرکت سیوان بنای پرشین برای واگذاری مدیریت و اسپانسری صبا در لیگ آزادگان به توافق رسیدند.
پس از این اقدام مدیریت جدید در اولین گام طی چند روز گمانه زنی رسانه‌ای در زمینه انتخاب علی اصغر مدیرروستا بایکن سابق تیم ملی و پاس به عنوان سرمربی در نهایت هومن افاضلی را به عنوان سرمربی تیم صبای قم انتخاب و علی اصغر مدیرروستا را هم به عنوان مدیرفنی این تیم معرفی کردند .
ولی علی اصغرمدیرروستا بنا به دلایلی که هنوزهم مشخص نیست، حاضر به همکاری با تیم صبا نشد و مدیریت جدید در گام بعدی با هماهنگی هومن افاضلی اقدام به جذب بازیکنان جدید کرد.
با این تحولات امید می رفت تیم صبا در ادامه مسابقات نتایج قابل قبولی کسب کند ولی این انتظار محقق نشد و در 21 آبان ماه، هومن افاضلی از این تیم جدا شد.
وی علت این جدایی را مشکلات عدیده مالی عنوان کرد و گفت: مسئولان به وعده های مالی خود عمل نکردند و به هیچ عنوان حاضر به ادامه همکاری با این تیم نیستم.
پس از جدایی افاضلی برای مدت کوتاهی سلمان تاجدار مسئولیت فنی این را بر عهده گرفت اما با تصمیم مدیریت باشگاه علی فلاح دار به عنوان سرمربی صبای قم انتخاب شد ولی این تغییر هم نتوانست به تیم صبا شوک وارد کند و روند کسب نتایج ضعیف همچنان ادامه دارد.
حالا صاحب امتیاز تیم، استانداری قم و دیگر مسئولان مرتبط که به امید فراوان تیم را به شرکت سیوان بنای پرشین واگذار کردند باید پاسخ دهند که بر اساس چه معیار های تیم را در اختیار مجموعه ای قرار دادند که توانایی اداره آن را ندارد و تا کنون نتوانسته است به تعهدات مالی خود عمل کند، نتایج تیم هم که ناامید کننده است.
در حال حاضر این سوال مطرح است که آیا بهتر نبود تیم را با همان کادر بومی و بازیکنان بومی راهی مسابقات می کردند واگر نتایج مطلوب هم کسب نمی شد حداقل جوانان بومی کسب تجربه کرده بودند.
وضعیت تیم صبا در لیگ آزادگان بسیار ناگوار است و این تیم با 10 امتیاز در جایگاه هفدهم جدول 18 تیمی این رقابت‌ها قرار دارد که با ادامه این روند قطعا این تیم به لیگ دو سقوط خواهد کرد و به سرنوشت پاس گرفتار خواهد شد.
انتظار می رود مسئولان با اتخاذ تدابیر لازم و استفاده از پتانسیل بومی و مدیریت کار بلد و تزریق پول تیم قوی تری را برای نیم فصل دوم راهی مسابقات کنند تا حسرت داشتن حداقل یک تیم در لیگ آزادگان برای مردم قم به آرزو تبدیل نشود. امروزباید تدبیری شود ، فردا دیر است.
/8138/ 6133/ تنظیم کننده: فرزانه پیری ** انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.