سعید کاویانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: آمد و شد بیش از 300 هزار موتورسیکلت در کلان شهر قم، نبود حاکمیت فرهنگ شهروندی در نوع رانندگی بسیاری از موتورسیکلت سواران و رانندگان و حتی عابران پیاده و حادثه خیز بودن بسیاری از تقاطع ها، معابر و راه های مواصلاتی باعث وقوع حجم زیادی از تصادف ها در قم شده است.
وی اضافه کرد: حوادث رانندگی استان قم که به طور میانگین فقط روزانه 35 حادثه مربوط به موتورسیکلت سواران می باشد، باعث اشغال حدود 40 درصد از ظرفیت اورژانس و بخش درمان استان می شود.
وی با تاکید بر این که رفع نقاط حادثه خیز در حوزه تصادف ها به عنوان مهم ترین چالش استانی باید در دستور کار تمام دستگاه ها قرار گیرد، گفت: 66 نقطه حادثه خیر در محورهای مواصلاتی استان شناسایی شده و به همین میزان نقطه حادثه خیز نیز در تقاطع های درون شهری وجود دارد که هزینه های سنگینی برای زائران و مجاوران شهر قم به همراه دارد.
کاویانی افزود: بر اساس گزارش های دریافتی، 23 نقطه معادل 35 درصد از 66 نقطه حادثه خیز شناسایی شده به صورت موقت اصلاح شده است که نقاط اصلاح نشده هزینه سنگینی را بر جامعه تحمیل می کند و تبلور آن را در حجم پرونده های ورودی به پزشکی قانونی و دستگاه قضایی می توان دید.
وی بیان کرد: با توجه به این که فوت هر تن در حوادث رانندگی هزینه ای بالغ بر 20 میلیاد ریال بر اقتصاد کشور تحمیل می کند، اهتمام جدی مدیران را در جهت اصلاح و رفع این نقاط حادثه خیز به صورت فوق العاده می طلبد.
مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قم تاکید کرد: رفع نقاط حادثه خیز باید به عنوان یک اولویت در دستور کار شورای ترافیک استانداری، شورای شهر و دستگاه های ذیربط قرار بگیرد و در این راستا اداره کل راه و شهرسازی به صورت ویژه در جهت اصلاح نقاط حادثه خیز جاده های مواصلاتی استان گام بردارد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر دست کم 20 نقطه حادثه خیز در شهر قم از جمله بلوارهای الغدیر، 15 خرداد، انسجام، زائر و جمهوری شناسایی شده که به صورت متمادی تصادف های سنگینی را به خود اختصاص داده است.
وی تاکید کرد: پیشگیری از تصادف ها و رفع نقاط حادثه خیز باید به عنوان یک مطالبه عمومی مردم از مسئولان استان تبدیل شود که در این راستا مهم ترین رسالت متوجه اصحاب رسانه است تا پس از سال های متمادی به شهروندان بگوییم که پس از کمربندی امام علی(ع)، بلوار الغدیر هم از آمار نقاط حادثه خیز ما خارج شده است.
کاویانی اضافه کرد: تجربه رفع نقاط حادثه خیز در کمربندی امام علی(ع) که با سیاست قضایی استان و اهتمام مدیران به دست آمد نشان می دهد که تنها به فکر تخصیص بودجه بودن، سلب مسئولیت نمودن است و با استفاده از ظرفیت موجود دستگاه ها و هم افزایی مدیران می توان نقاط حادثه خیز را اصلاح کرد.
وی ادامه داد: مشکلات، کمبودها و نقاط حادثه خیز کمربندی امام علی(ع) در 2 جلسه تخصصی هفت ساعته با حضور مدیران و کارشناسان دستگاه های مربوطه در محل بررسی و اصلاح شد.
وی بیان کرد: در این بررسی ها 40 نقطه حادثه خیز از جمله ورودی های غیرمجاز، سرعت بالا و اصلاح مهندسی معابر در کمربندی شناسایی شد و در نتیجه سرعت در این محور به 80 کیلومتر بر ساعت کاهش یافت، برخی ورودی ها مسدود و دوربین های کنترل سرعت نیز در نقاطی از این مسیر نصب شد.
کاویانی اضافه کرد: این اقدام ها موجب شد تا کمربندی امام علی(ع) از فهرست نقاط حادثه خیز استان حذف شود و تعداد تصادف ها بسیار کاهش یابد.
به گفته وی، طول کمربندی امام علی(ع) 24 کیلومتر است که شامل یک درصد از راه های استان قم می شود، ولی 25 درصد تصادف ها را به خود اختصاص داده بود.
کمربندی قم « بلوار امام علی(ع)» که در میان اهالی شهر قم به کمربندی امامزاده جمال و اراک نیز معروف است طولی نزدیک به 20 کیلومتر دارد و در 2 باند، میدان بقیه الله(عج) در نزدیکی مسجد جمکران را به تقاطع 72 تن و سپس امامزاده جمال در ابتدای جاده قم - سلفچگان متصل می کند.
ترافیک سنگین خیابان های مرکزی شهر قم، بسیاری از رانندگان شهری را تشویق به استفاده از این کمربندی کرده است تا هر چه سریعتر مسیر شمال به جنوب و بالعکس و شرق و غرب و بلعکس را طی کنند و به مقصد برسند، به همین دلیل این مسیر در بسیاری از روزها ترافیک بالایی دارد.
وی بلوار الغدیر را از مهم ترین نقاط حادثه خیز درون شهری قم عنوان و بیان کرد: با توجه به بار ترافیکی بلوار الغدیر که در برخی روزها آمد و شد حدود 400هزار دستگاه خودرو ثبت شده است، اهتمام جدی مسئولان برای خدمت به زائران و مجاوران استان در رفع نقاط حادثه خیز استان را می طلبد.
کاویانی افزود: در چهار ماه نخست سال گذشته میزان تصادف های فوتی و جرحی در این مسیر افزایش بیش از صد درصدی داشته و مسئولان باید تدابیر لازم را در خصوص این نقطه حادثه خیز مانند نصب علائم راهنمایی و رانندگی، پل عابر پیاده، نرده کشی و آشکار سازی نقاط حادثه خیز به صورت جدی در دستور کار خودشان قرار دهند.
وی تصریح کرد: در سال جاری نیز ملاحظه می شود که علاوه بر حجم بالای ترافیک در بلوار الغدیر، این مسیر در حوزه تصادف ها نیز برای زائران و مجاوران حرم حضرت معصومه(س) بسیار پر هزینه است.
بلوار الغدیر از میدان ارتش آغاز می شود و تا بعد از شهرک پردیسان ادامه دارد؛ این بلوار به دلیل ورودی و خروجی های زیاد جزو یکی از مسیرهای پرتردد و حادثه خیز شهر قم به شمار می آید که شاهد تصادف های زیادی در آن هستیم.
از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه، 18 هزار و 312 مورد حوادث رانندگی منجر به جرح و فوت در استان قم رخ داده است که 12هزار و 211 مورد از این حوادث مربوط به موتورسیکلت سواران بوده است. در این حوادث رانندگی، 21 هزار و 514 تن مصدوم شدند که 14 هزار و 34 تن سرنشین موتورسیکلت بوده اند.
این حوادث رانندگی باعث کشته شدن 92 تن شده که 16 تن از متوفیان، سرنشینان موتورسیکلت می باشند.
/2085/ 1175 خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.