به گزارش ایرنا از مرکز خبر حوزه، آیت الله محمد مومن روز پنجشنبه در «همایش صیانت از نهاد مقدس روحانیت» در سالن همایش مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم اظهار داشت: دادگاه ویژه بر اساس قانون اساسی جزو اختیارات مطلقه ولایت فقیه است و هرچه مصلحت بدانند، حق اعمال دارند.
وی ابراز داشت: امام راحل دادگاه ویژه روحانیت را بر اساس مصلحت ها و اهداف گوناگون تاسیس نمود که یکی از آنان، عدم اعمال سوء نیت نسبت به روحانیت بوده است.
وی تصریح کرد: روحانیت باید خصوصیات این قشر را حفظ کرده و از آن صیانت نماید و یکی از راه های حفظ این شان و جایگاه، عمل متواضعانه و خداخواهانه مدیران یا مدرسان حوزوی است که طلاب می توانند از آنان درس گرفته و در ادامه راه طلبگی خود از آن استفاده نمایند.
وی بیان داشت: اگر مدیران حوزه، طلبه واقعی تربیت کنند، شاهد صیانت بهتر و مناسبت تر شان و جایگاه روحانیت خواهیم بود.
آیت الله مومن با اشاره به خصوصیات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: اعمال و رفتار امام راحل طلاب را به تهذیب و روحانی بودن دعوت می کرد و واقعا اثرگذار بود.

** حوزه از درون باید به صیانت از خود بپردازد
دادستان کل کشور نیز در این همایش گفت: حوزویان، سنگربانان عرصه حفاظت، صیانت و نگهبانی از ارزش های الهی در جامعه می باشند که باید تلاش های بیشتری در این راه انجام شود.
حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفر منتظری ابراز داشت: دادسرا و دادگاه ویژه روحانیت برغم آنکه برخی به اشتباه تصور می کنند که در مقام دفاع بی جهت از جایگاه روحانیت است، یقینا اینگونه نبوده و هم پرونده ها و برخوردها نشان می دهد که برابر موازین شرعی و قانونی با دقت رسیدگی می شود.
وی افزود: ما به دنبال آن نیستیم که برای مراجعه کنندگان، پرونده قضایی تشکیل دهیم؛ بلکه صلح و سازش در نوبت اول قرار داشته و درصد بالایی را به خود اختصاص می دهد.
رئیس دادگاه های ویژه روحانیت تصریح کرد: هدف دوم از تشکیل این مجموعه، صیانت موازین شرعی و حیثیت حوزه و روحانیان است و در این راستا قدم برمی داریم.
منتظری گفت: وظایف ما در صیانت از حوزه، آنگاه می تواند کامل تر باشد که تعامل و همکاری و هم افزایی میان دادگاه ویژه روحانیت و حوزه های علمیه در حد مطلوب صورت بپذیرد؛ اگر بخواهیم به تنهایی حرکت کنیم، به نتیجه نخواهیم رسید و نیازمند تعامل هستیم.
دادستان کل کشور ابراز داشت: حوزه از درون باید به صیانت خود بپردازد؛ اما امروز جامعه روحانیت از بیرون متوجه آسیب های بسیاری است و پرونده هایی را در حوزه های قضایی قم، تهران و غیره داریم که نشان دهنده حرکت حساب شده و برنامه ریزی شده در اتاق فکر و در مراکز ارزیابی های بسیار دقیق برای نفوذ و ضربه زدن به روحانیت و جایگاه اصیل و محکم است.
وی اضافه کرد: افکار و اندیشه های انحرافی یکی از مباحثی است که روحانیت ما را تهدید می کند و باید با آنان مبارزه علمی و فکری کرد.

** اصول صیانت حوزوی باید متکی بر نظام مرجعیت و ولایت باشد
مدیر حوزه های علمیه نیز در این همایش اظهار داشت: روحانیت، صنف رسالت مدار همراه با نگاه معطوف به آرمان های بزرگ است که در ذات خود فقاهت به معنای عام و جامع، ابلاغ رسالات الله و پیاده سازی معارف و احکام نورانی اسلام نهفته است.
آیت الله علیرضا اعرافی ابراز داشت: هویت روحانیت و حوزه در این سه بند مهم ریشه داشته و هیچ کدام از آنان امر مقطعی و گذرا نبوده و نمی تواند به سادگی محقق شده و نیازمند تلاش بسیار است.
وی ادامه داد: روحانیت اگر بخواهد به این وظایف عمل کند، باید در حداکثر از مصونیت از آفات و امراض روحی، روانی، شکلی و ظاهری باشد.
وی اظهار داشت: روحانیت جز اتصال به منبع لایزال الهی که در مردم تجلی کرده است، چیزی ندارد و افتخار امروز او آن است که هرچه دارد، از مردم می باشد.
وی ابراز داشت: روزی که حوزه و روحانیت از آسیب پذیری های خود غافل شده و به او نیاندیشد، آغاز ضربه هاست و آنچه امروز در اولویت کاری همه ما باید باشد، آن است که این هویت، جایگاه و نقش حتما در معرض آسیب ها می باشد.
مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: شکی نیست که عوامل بیرونی در ایجاد آسیب و ضربه به نهاد حوزه و روحانیت وجود دارد و در تمام زمان ها بوده و امروز بیشتر از گذشته است.
اعرافی تصریح کرد: امروز پروژه های بسیاری در خارج از کشور در راستای شناخت از روحانیت و حوزه علمیه قم وجود دارد تا بتوانند در این تشکیلات نفوذ کرده و ضربه خود را وارد نمایند.
وی گفت: معتقدیم هویت حوزوی، هویتی الهی، معنوی و اصیل است که کاهش تعلق خاطر به این هویت، ضربه هایی را به همراه خواهد داشت.
وی ابراز داشت: اصول صیانت حوزوی باید درون زا و متکی بر نظام مرجعیت و ولایت باشد؛ همچنین نقدپذیری، صبوری و شجاعت در تاریخ حوزه های علمیه وجود داشته و امروز نیز باید همانگونه بود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: روحانیت و حوزه از نقد منصفانه استقبال می کند؛ ما نگران شفافیت و نقد نیستیم؛ چراکه تاریخ شفافی داشته و ریشه در مردم داریم.
اعرافی بیان داشت: نظامات اصلی روحانیت به هیچ جایی گره نخورده و بر پایه مردم، مرجعیت و ولایت است؛ کمک هایی هم که برخی نهادهای حوزوی دریافت می کنند، کاملا قابل دفاع بوده؛ گرچه همه ما امید داریم حتی در همان حد هم به هیچ نهادی وابسته نباشیم.
1175 / تنظیم و انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.