به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی، وی روز یکشنبه در جلسه درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، بیان داشت: حوزه علمیه قم حوزه ای سازنده، بسیار مفید و موثر برای نظام اسلامی و برای شیعیان داخل و خارج از کشور است.
وی در ادامه به پنج دلیل و شاهد بر پیشرفت حوزه علمیه قم نسبت به سابق اشاره کرد و افزود: یکی از شواهد پیشرفت حوزه نسبت به سابق مساله رساله نویسی فقهی است، 10 سال است که در این زمینه مسابقه برگزار می کنیم و هر سال نسبت به سال قبل با استقبال بیشتری مواجه شده و رساله های بهتری نوشته می شود اما سابق بر این در حوزه ها چنین برنامه هایی وجود نداشت.
آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: شاهد دیگر این است که بیش از 30 مدرسه فقهی در حوزه وجود دارد که کار آنها مجتهد پروری است یعنی نخبگان و استعدادهای برتر را شناسایی کرده و تحت برنامه های بسیار منظم و فشرده پرورش می دهند، این برنامه غیر از پرورش عمومی حوزه است و در سابق چنین مدارسی برای پرورش مجتهد وجود نداشت.
وی افزایش چاپ و انتشار کتاب در حوزه را از دیگر دلایل پیشرفت آن دانست و بیان کرد: در گذشته شاید سالی بیش از 5 کتاب چاپ و منتشر نمی شد ولی امروزه هر هفته بیش از 50 کتاب چاپ و منتشر می شود که نشانگر پیشرفت حوزه است.
وی چهارمین شاهد بر پیشرفت حوزه علمیه را توجه و پاسخگویی به مسائل مستحدثه برشمرد و افزود: در گذشته در مورد مسائل مستحدثه بحثی نمی شد اما در حال حاضر تعداد بسیاری کتاب و رساله درباره مسائل مستحدثه نوشته می شود و کسانی هستند که بر این مسائل و پاسخگویی به آن تمرکز دارند.
این مرجع تقلید گفت: در زمینه پاسخ به شبهات نیز گروه هایی هستند که به پاسخگویی به شبهات فقهی، اعتقادی، تفسیری و دیگر شبهات می پردازند و این مسائل از امتیازات حوزه علمیه است.
وی ادامه داد: اضافه بر این ها حدود 400 مرکز پژوهشی در حوزه علمیه قم در مورد مسائل فقهی، اصولی، عقیدتی، تفسیری و رجالی و غیر آن وجود دارد که بسیاری از آن ها کارهای مهمی ارائه داده اند، همچنین طلاب زیادی از حدود یکصد کشور جهان در حوزه علمیه قم با برنامه ویژه ای مشغول به تحصیل هستند که در سابق هیچ یک از اینها وجود نداشت. این موارد نشان می دهد که الحمدلله حوزه نسبت به سابق پیشرفت فراوانی کرده است.
آیت الله مکارم شیرازی گفت: البته کاستی هایی در حوزه های کنونی وجود دارد که باید برطرف شود اما در مجموع حوزه نسبت به گذشته پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است.
وی با بیان این که امروزه بحث هایی قوی تر از بحث های بزرگان پیشین در حوزه انجام می شود، افزود: امروز حوزه ای پیشگام و پیشرو داریم اما باید کاستی ها نیز برطرف شود تا شاهد رشد و بالندگی بیشتر آن باشم.
وی توجه به اخلاق در حوزه علمیه را امری ضروری دانست و بیان داشت: اسباب انحراف اخلاقی در زمان ما نسبت به گذشته بیشتر شده است و به همین دلیل احتمال آلوده شدن انسان زیادتر است از این رو باید بیشتر مراقب مسائل اخلاقی باشند.
این مرجع تقلید با بیان این که سنت و فرهنگ حوزه همانند مباحثه، تقریر دروس و امثال آن باید مورد توجه باشد، گفت: فرهنگ حوزوی نباید فراموش شود، باید مراقب باشیم که حوزه در فرهنگ دانشگاهی استحاله نشود؛ بنابراین فرهنگ خاص حوزه را باید حفظ کرد.
وی با اشاره به مشکلات معیشتی طلاب و مسائل مربوط به شهریه، ادامه داد: گاهی به مسائل و مشکلات شهریه اشاره می شود اما طلاب باید توجه داشته باشند که سابقا شهریه چقدر بوده و بزرگان چگونه زندگی می کردند، امروز نسبت به گذشته واقعا پیشرفت حاصل شده اما تصدیق می کنیم هنوز طلاب مشکلات معیشتی فراوان دارند.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که فضلا و مدرسین و طلاب با استمداد از لطف پروردگار بکوشند و حوزه را از این پیش‌تر ببرند.
7405/ 1175 تنظیم: سید محمد ابراهیم جنابان ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.