به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی این اداره کل ، این همایش در دو بخش علمی و فرهنگی برگزار می شود که در بخش علمی اساتید دانشگاه، روحانیون و فرهنگیان حضور دارند و بخش فرهنگی با حضور عموم مردم با اجرای تعزیه ای از فاخر و برنامه های دیگر همراه خواهد بود.
بر اساس این گزارش ، از 77 مقاله پذیرش شده توسط هیات داوران برای این همایش ، 11 مقاله برتر در قالب سخنرانی در بخش علمی و 66 مقاله نیز به صورت پوستر ارائه می شود.
مدیحه ، مرثیه ، سوگ سرایی در اشعار فاخر ، زمینه‌های فقهی ، عرفان و کلام در اشعار فاخر ، جنبه‌های بلاغی و صنایع ادبی در اشعار فاخر و تعزیه و مجالس شبیه‌ خوانی فاخر از محورهای مهم مقالات انتخابی است .
این همایش یک روزه در سالن شهید رسولی حدفاصل بین چالوس و نوشهر برگزار می شود.
**علامه ملاعلی فاخری
علامه ملاعلی فاخری، فقیه، ادیب، عارف و حماسه سرای قرن 13 هجری در سال 1188 هجری شمسی متولد شد . وی در حوزه علمیه ایران و نجف اشرف به تحصیل علوم دینی و فقهی پرداخته و با طی مدارج اجتهاد و مراحل سیر و سلوک عرفانی و با حکم شرعی آیت الله مهدی آل کاشف الغطاء در امور شرعیه به مازندران و زادگاه خود روستای ' سنار ' که اکنون از توابع بخش مرزن آباد شهرستان چالوس است مراجعت کرد.
وی با بهره گیری از قریحه سرشار ادبی و علوم و معارف اسلامی، وقایع زندگی معصومین (ع) به ویژه واقعه عاشورا را به صورت تعزیه و مرثیه در قالب اشعار حماسی و عرفانی به نظم کشیده است.
'تعزیه فاخر'، 'مرثیه فاخر'، 'منظوم بخشی از رساله عملیه آیتالله محمد مجتهد تنکابنی' و 'گزیده اشعار' چهار مجموعه شعر علامه ملاعلی فاخری محسوب می شوند.
این عالم فرزانه در سال 1266 هجری شمسی به دیدار حق شتافت . آرامگاه وی در وادی السلام نجف اشرف در جوار مرقد امام علی (ع) قرار دارد.
** شیخ آقا حسن فاخری
شیخ آقا حسن فاخری متخلص به زاده فاخر در سال 1249 هجری شمسی در خانواده ای آشنا به علوم و ادب و عرفان اسلامی در ' علوی کلا ' چالوس دیده به جهان گشود، از کودکی نزد پدرش ملاعلی که از مفاخر علمای زمان خویش بود، به تحصیل مقدمات علوم دینی پرداخت.
وی برای تکمیل تحصیلات به تهران رفت و مدارج عالی علوم اسلامی را در مدرسه عالی سپهسالار سابق گذراند و سرانجام در حوزه علمیه قم تحصیلات خود را به کمال رساند . فضایل معنوی و شایستگی های علمی و فقهی وی موجب وثوق او نزد علمای عصر شد و به موجب حکمی از جانب آیات اعظام آیت ا... شیخ عبدالکریم حائری، موسس حوزه علمیه قم و آیت ا... ابوالحسن اصفهانی (ره) به عنوان مسئول امور شرعیهی منطقه کلارستاق (شامل چالوس، مرزن آباد و کلاردشت امروزی) تعیین شد.
وی پس از مراجعت از قم ابتدا به جمع آوری آثار پدرش ملاعلی پرداخت و از آنجائی که از طبعی لطیف و ذوقی سرشار برخوردار بود به سرودن اشعار نغز و بدیع در منقبت اهل بیت عصمت و طهارت و سرودن مراثی در رثای شهدای کربلا به ویژه امام حسین(ع) و یاران با وفایش همت گماشت.
از این عالم ربانی تاکنون آثاری چون 'مرثیه فاخر'، 'کعبه مقصود' و 'لطایف کلام' به چاپ رسیده است . این عالم جلیل القدر پس از عمری تلاش در اشاعه فرهنگ حسینی در شب لیله القدر سال 1310 ه ش دعوت حق را لبیک گفت، آرامگاه ایشان در جوار امامزاده علی بن موسی الرضا (ع) روستای سماء مرزنآباد زیارتگاه مشتاقان است.
خبرنگار : فاطمه رحمتی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
3009/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.