به گزارش ایرنا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی سه شنبه شب در همایش «حوزه و دانشگاه؛ بررسی دیدگاههای امام خمینی(ره)» در قم افزود: امروز منشاء بسیاری از تزلزل ها و شکاف ها در جامعه و وجود برخی ناهنجاری های اجتماعی همچون افسردگی و طلاق، به دلیل ارتباط نداشتن حوزه و دانشگاه است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اظهار تاسف از این که فکر و اندیشه حضرت امام خمینی(ره) در رابطه با وحدت حوزه و دانشگاه آنگونه که باید و شاید در جامعه مورد توجه قرار نگرفته است، اظهار داشت: حوزه و دانشگاه باید این معضل را آسیب شناسی کنند و امروز باید بدانیم که چه کسانی متصدیان این امر مهم در کشور هستند و چرا اقدام های موثری در این جهت انجام نمی پذیرد.
وی طرح مساله وحدت حوزه و دانشگاه را یکی از درخشان ترین نظریه های امام راحل(ره) دانست و گفت: همانگونه که در تمامی نظریات حضرت امام(ره) باید مجتهدانه وارد شویم، در این نظریه هم اینگونه است، چنانچه امام راحل(ره) با شناخت عمق اندیشه دشمنان، نظریه وحدت شیعه و سنی را به عنوان یکی از مبانی انقلاب اسلامی مطرح کردند و باعث شدند جهان اسلام از خسارت های بسیاری مصون بماند.
فاضل لنکرانی با بیان این که دشمنان از جدایی حوزه و دانشگاه به دنبال طرح جدایی علم و دین بودند، خاطرنشان کرد: دشمنان به دنبال القاء این اندیشه بودند که روحانیان انسان های متحجر و عقب مانده هستند و دانشگاه ها نیز از آموزه های دینی فاصله دارد، اما امام راحل(ره) این خطر جدی را شناختند و مساله وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح کردند.
وی با بیان این که برای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه ابتدا باید به دنبال رفع تعارض و تقابل میان علم و دین باشیم، تصریح کرد: با وحدت حوزه و دانشگاه علم و دین که مکمل یکدیگرند، توسعه می یابد اما این امر نیاز به تبیین و گفت و گو دارد و مسائل جدید در حوزه علم و دین باید در ساحت یکدیگر طرح شده و فروعات بسیار آنها پاسخ داده شود.
وی با اشاره به پاسخگویی فقه به بسیاری از علوم در حوزه های مختلف علمی و اجتماعی، گفت: حوزه های علمیه هیچگاه ایستا و متوقف نبوده است و همواره در رشته های مختلف فقهی در حوزه های علمیه تحقیق و پژوهش شده است، اما متاسفانه رسانه ای که بتوانیم به خوبی دستاوردهای پژوهشی و تحقیقاتی حوزه ها را برای جهانیان تبیین کنیم، وجود ندارد.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که حوزویان از ارتباط و وحدت با دانشگاه استقبال کرده و می خواهند درخواست ها و دغدغه های آنها را بشنوند و بدانند، تصریح کرد: بزرگان حوزه های علمیه عمیق ترین اشکال های علمی، فلسفی و سیاسی را حاضرند بشنوند و پاسخ بگویند و مسئولان باید برای وحدت حوزه و دانشگاه گام های بسیار جدی بردارند.
همایش «حوزه و دانشگاه؛ بررسی دیدگاههای امام خمینی(ره)» با حضور جمعی از طلاب و روحانیان حوزه های علمیه در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد.
27 آذرماه سالروز شهادت آیت الله مفتح توسط گروهک تروریستی فرقان، از سوی حضرت امام خمینی(ره) با عنوان روز «وحدت حوزه و دانشگاه» نام گذاری شده و در تقویم کشورمان به ثبت رسیده است.
8146 / 1175 خبرنگار: سید محمدرضا بهشتی پور ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.