به گزارش ایرنا از مرکز خبر حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی روز پنجشنبه در همایش «حوزه بین الملل، حوزه تمدن ساز» در قم افزود: بین المللی شدن و عمق بین المللی نیازمند عناصر مختلفی است که اولین مولفه آن، فرهنگ و رویکرد بین المللی است؛ خوشبختانه در یک سال گذشته در کنار ده ها اقدامی که انجام شده است، اقدامی در جهت هماهنگی شورای نهادهای حوزوی برداشته شده و بحث های مهمی در این جلسات مطرح شده است.
وی ادامه داد: باید نگاه ما به جهان وسیع باشد و نگاه بین المللی در تاروپود نهادهایی راه یابد؛ مراجع عظام تقلید چنین رویکردی را برای ما تبیین و رهنمون سازی می کنند.
اعرافی گفت: در نظام مهارتی کاربردی در حوزه و جامعه المصطفی، نیز کارهای خوبی در حوزه انجام شده است و نظام جامعی نیز در این زمینه تبیین شده است؛ در این نظام نیازهای حوزه بین المللی باید احصا و تدوین شود.
وی اظهارکرد: همچنین در تولیدات آثار پژوهشی نیز باید رویکرد بین المللی داشته باشیم؛ به طور حتم انجمن های علمی و نهادهای حوزه باید نگاه بیرونی و جهانی و بین المللی داشته باشند؛ در پرتو نظام جامع، روی خرده نظام ها نیز نظر داریم و به این مساله نیز می پرداریم.
وی بیان کرد: از همه این موارد مهمتر، گفتمان و ادبیات برقراری رابطه با جهان است که این مساله نیازمند فهم بسیاری از عناصر است که باید کارهای اساسی در این زمینه انجام شود.
اعرافی اظهارکرد: تعامل میان نهادی، از مهمترین کارهایی است که باید در عرصه بین الملل انجام شود؛ تا زمانی که این تعامل و هم افزایی محقق نشود، بسیاری از این امکانات به نتیجه نمی رسد؛ در نظامات حوزه باید به نظام های هم افزا برسیم؛ زمینه سازی برای انتقال اطلاعات بین الملل به اساتید و مجموعه حوزویان، نگاه عمیق و بین المللی در متن حوزه، شکل گیری گروه های علمی و مهارتی بر اساس زبان، منطقه، موضوع و غیره در دستور کار حوزه است.
امام جمعه موقت قم گفت: تلاش داریم که دبیرخانه این همایش، دائمی شود و کارگروه های لازم نیز فعال شود و امیدواریم ظرفیت های لازم را به وجود بیاوریم؛ راه درازی پیش روی ما است و در این عرصه نیازمند همت بلند هستیم.
مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: مهمترین هسته ای که در عرصه بین الملل مطرح است، رویکرد تمدنی اسلام است و این مساله، آن چیزی است که در این نشست به عنوان یک موضوع برگزیده شده است.
وی گفت: نگاه تمدنی به حرکت ما در عرصه بین الملل، روح و معنی می بخشد و سنگ بنای حرکت ما در عرصه بین الملل، همین مساله است و باید باشد؛ باید بر بعد تمدن ساز اسلام که در ذات و شالوده اسلام وجود دارد تکیه کنیم.
اعرافی همچنین گفت: تصمیم نابخردانه ترامپ در انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف را محکوم می کنیم و به طور حتم این اقدام زشت منشاء بیداری امت اسلام و رشد جنبش های اسلامی خواهد بود.
رییس جمهوری آمریکا پس از ماه ها کش و قوس بر سر اعلان تصمیم کاخ سفید در مورد به رسمیت شناختن پایتختی بیت المقدس برای رژیم صهیونیستی، بعد از ظهر روز چهارشنبه پانزدهم آذرماه، دستورالعمل انتقال سفارت این کشور از تل آویو به بیت المقدس را امضا کرد.
وی همچنین با محکوم کردن اقدام های ضد انسانی علیه مسلمانان میانمار افزود: در اینجا باید از اقدام های ناپسندی که علیه مردم شریف بحرین و به ویژه نسبت به آیت الله شیخ عیسی قاسم انجام می شود، اظهار تنفر می کنیم؛ فشار بر مردم و علما و دانشمندان و فرهیختگان کشور خودی، یک حرکت ضد اخلاقی و ضد انسانی و ضد اسلامی است.
پس از اوج گیری تظاهرات ضد دولتی در بحرین رژیم این کشور شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین را به دلیل سخنرانی‌هایش تحت تعقیب قضایی و سپس حصر خانگی قرار داد. مردم بحرین در اعتراض به وخامت حال شیخ عیسی قاسم در مناطق مختلف این کشور تظاهرات کردند.
همایش «حوزه بین الملل، حوزه تمدن ساز» امروز با پیام آیت الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم برگزار و در آن از فعالان هفت حوزه تخصصی بین المللی در عرصه تبلیغ، تدریس، ترجمه، تشکل های بین المللی، حضور در همایش های خارج از کشور و نشر مقاله در نشریات بین المللی تجلیل شد.
1175 / تنظیم و انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.