به گزارش ایرنا، حجت الاسلام احمد فرخ فال روز دوشنبه در جمع خبرنگاران، تعداد طلاب واجد شرایط حضور در این انتخابات را بیش از 130 هزار تن اعلام کرد و افزود: طلاب و فضلای شهرستانی که در حوزه علمیه قم در حال تحصیل بوده و دست کم، یکسال و نیم از زمان تحصیل آنها در قم گذشته باشد واجد شرایط شرکت در این انتخابات هستند.
وی ادامه داد: با استخراج آمار تعداد طلاب شهرستانی حوزه علمیه قم، شهرستان هایی با 100 تا 200 طلبه واجد شرایط در حوزه علمیه قم یک نماینده، بین 201 تا 400 طلبه 2 نماینده، بین 401 تا 800 طلبه سه نماینده و از 801 طلبه به بالا چهار نماینده در این مجمع سهمیه خواهند داشت.
وی در ادامه اظهار داشت: نهادینه کردن ارتباط بین طلاب و فضلا با جامعه مدرسین، شورای عالی حوزه های علمیه و مدیریت حوزه، جذب نیروهای لایق جهت تحصیل در حوزه، بالابردن سطح علمی و تحقیقاتی در حوزه علمیه، ایجاد ارتباط موثر با حوزه های علمیه کشور و ائمه جمعه شهرستان ها و نیز کمک به بهبود شرایط و امکانات تحصیلی طلاب از جمله اهداف تاسیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم است.
فرخ فال، برگزاری هفت دور انتخابات مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم را مورد اشاره قرار داد و افزود: ستاد برگزاری هشتیمن دوره این انتخابات تشکیل، آیین نامه انتخابات تدوین و نخستین جلسه ستاد نیز در 14 آذر ماه امسال تشکیل شد و زمان بندی عملیات برگزاری این انتخابات گسترده به تصویب رسید.
وی با تاکید بر این که مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم نهادی تشریفاتی نیست اظهار داشت: این مجمع در هفت دوره آن، ماموریت های بزرگی در زمینه های پژوهشی، خدماتی و علمی برای طلاب و حوزه های علمیه دنبال کرده و بسیاری از طرح های در حال اجرا، حاصل پیشنهاد و بررسی کارشناسی کمیسیون های تخصصی در مجمع نمایندگان طی دوره های گذشته بوده، ضمن این که کمیسیون های تخصصی مجمع نمایندگان در تنظیم و تدوین نظام های مختلف آموزشی، پژوهشی و خدماتی حوزه علمیه از جمله سند چشم انداز پنج ساله و 20 ساله حوزه نقش مهمی ایفا کرده است.
وی، استان های قم، تهران و مازندران را دارای بیشترین طلبه در حوزه های علمیه قم اعلام کرد و ادامه داد: مشارکت طلاب در انتخابات دوره هفتم نسبت به دوره ششم بیش از 80 درصد افزایش داشت که پیش بینی می شود در هشتمین دوره انتخابات، طلاب مشارکت بیشتری نسبت به دوره هفتم داشته باشند.
وی ادامه داد: هیات نظارت بر انتخابات دارای پنج عضو است که 3 عضو توسط جامعه مدرسین و 2 عضو نیز توسط شورای عالی حوزه های علمیه انتخاب می شوند که این هیات تشکیل شده و در حال انجام وظایف تعیین شده است.
فرخ فال افزود: پیش بینی شده نخستین جلسه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای دوره هشتم پیش از پایان سال 96 تشکیل شود و با انتخاب هیات رئیسه سنی و دائم این مجمع ماموریت های مهم خود برای سال 97 را برنامه ریزی کند.
وی با اشاره به جایگاه برجسته جامعه مدرسین حوزه علمه قم گفت: این نهاد حوزوی بیش از نیم قرن سیاست گذاری های کلان حوزه های علمیه و سکان داری حوزه و روحانیت را برعهده داشته و به همین دلیل امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب همواره مطالبات کلان از حوزه های علمیه و روحانیت را از جامعه مدرسین مطالبه کرده اند.
هفتمین دوره مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در 135 حوزه انتخاباتی در قم برگزار شد و 201 تن از فضلای برجسته حوزه علمیه با رای طلاب عضو این مجمع شدند، هر دوره مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم چهار سال است.
در سال 1367 امام خمینی(ره) با صدور منشور روحانیت وظیفه سنگین ارتقای نقش و جایگاه طلاب و فضلا حوزه های علمیه را از جامعه مدرسین مطالبه کردند که جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز برای پیگیری این مطالبات ستادی تشکیل داد.
این ستاد طرح تشکیل مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم را در این راستا طراحی و توسط ریاست وقت جامعه مدرسین مرحوم آیت الله مشکینی در تاریخ 7 اردیبشهت 68 به محضر امام تقدیم کرد که امام(ره) از مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم استقبال کردند.
7404/ 1175 خبرنگار: محمد زمانی راد ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.