حجت الاسلام اسماعیل محمدی کرمانشاهی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: موزه آستان مقدس در سال 1314 شمسی افتتاح شد و به دلیل نگهداری اشیاء زیاد و نفیس، یکی از موزه های کم نظیر در دنیا محسوب می شود.
وی با بیان این که بخشی از آثار این موزه مربوط به دوران ماقبل تاریخ و قبل از اسلام است، اضافه کرد: موزه آستان حضرت معصومه(س) یکی از نخستین و غنی ترین موزه های ایران محسوب می شود و در بخش های مختلف دارای اشیاء کم نظیر و منحصربه فرد می باشد.
وی ادامه داد: یکی از عجایب فرش های دنیا فرشی است که در مقبره شاه عباس دوم قرار داشته که در موزه حضرت نگهداری می شود و سنگ های مربوط به شاهان قاجار از جمله سنگ قبر فتحعلی شاه و محمدشاه نیز که هر کدام از نظر قدمت و ارزش اهمیت زیادی دارد، به این موزه منتقل شده است.
محمدی کرمانشاهی خاطرنشان کرد: با توجه به اهتمامی که شاهان دوران صفویه و قاجار به قم و حرم حضرت معصومه(س) داشتند، آثار و اشیاء گران قیمتی از آن دوران در موزه نگهداری می شود.
وی بیان کرد: قرآن هایی از اواخر قرن دوم تا دوران معاصر به خط کوفی و نفیس در این موزه موجود است که قرآن منصوب به امام رضا(ع) و قرآن منصوب به امام حسن عسکری(ع)، 2 قرآن شاخص این موزه می باشد.
وی ادامه داد: موزه آستان حضرت معصومه(س) از حیث قرآن های تاریخی، بزرگ و کوچک بسیار غنی است و قرآنی به وزن 120 کیلوگرم و همچنین قرآنی به وزن چند گرم جزو گنجینه های گرانبهای این موزه است.
به گفته مدیر موزه حرم حضرت معصومه(س)، یک قلم سفال مربوط به دوران ماقبل تاریخ، قدیمی ترین شیء این موزه است.
وی با اشاره به این که موزه حرم دارای یک هزار متر مساحت، 2 طبقه و سه تالار است، گفت: برای عرضه تمام اشیاء موزه به مکان بزرگ تری نیاز است و تعداد زیادی از اشیاء متعلق به موزه به دلیل کمبود مکان در انبارها نگهداری می شود.
وی با اشاره به اهتمام مسئولان آستان حضرت معصومه(س) برای ساخت موزه جدید، افزود: ساخت موزه نیاز به بودجه ملی دارد و امیدواریم مسئولان عالی کشور موزه ای شایسته حرم حضرت معصومه(س) احداث نمایند تا اشیا به طور مناسب در آن محل به نمایش گذاشته شود.
محمدی کاشانی ادامه داد: موزه حرم حضرت معصومه(س) در سالروز ورود آن حضرت به قم در 21 آذرماه مصادف با 23 ربیع الاول برای بازدید عموم رایگان است و علاقه مندان می توانند از ساعت هشت صبح تا 17 برای بازدید به این مکان مراجعه نمایند.
موزه آستان مقدس حضرت معصومه(س) در میدان آستانه، جنب مدرسه فیضیه و نزدیکی درب ورودی حرم کریمه اهل بیت(ع) قرار دارد.
/2085/ 1175 خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.