به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی جامعه المصطفی، در آئین اختتامیه این کنگره دبیران کمیسیون های مرتبط با قرآن و علوم انسانی مباحث مطرح شده در این کمیسیون ها را مطرح کردند.

* حجت الاسلام والمسلمین فاکر میبدی دبیر علمی کمیسیون تخصصی «فقه و حقوق»، با بیان این که چهار مقاله در این کمیسیون ارائه گردید، گفت: هدف قرآنی نظام حقوقی معاهدات، از جمله نوشتارهایی بود که معاهده وین را با آموزه های قرآنی مقایسه و تطبیق داده است؛ نگارنده در این مقاله به این نتیجه رسیده که در نظام اثبات گرایی فقط نظم منظور هدف استف در حالی که در آموزه های قرآنی، نظم عادلانه مورد توجه قرار می گیرد.
وی با بیان این که در مقاله مرجعیت قرآن برای فقه، ضمن دغدغه مندی نسبت به مسائل فقه و قرآن کریم، بر این موضوع که نسبت به قرآن در حوزه فقه کم توجهی شده، خاطرنشان کرد: در این نوشتار راهکارهایی برای برون رفت قرآن از محجوریت پیشنهاد می شود.
فاکر میبدی بررسی غایت تاریخ در اندیشه هگن با آموزه های قرآنی را آخرین مقاله ارائه شده در کمیسیون فقه و حقوق عنوان کرد و ابراز داشت: در این نوشتار ضمن توجه به تمایزات دو دیدگاه، بر این موضوع تأکید شده که انسان در اندیشه هگن مجبور تاریخ تعریف می شود، در حالی که در اندیشه قرآنی انسان مرید و مختار و خود رقم زننده تاریخ است.

*حجت الاسلام والمسلمین کاویانی، دبیر کمیسیون «روانشناسی تربیتی، اخلاق و تربیت» با بیان این که در این جلسه پنج مقاله ارائه شد، گفت: 'تحلیل روان شناختی رشد و تکامل اجتماعی از نگاه قرآن»، «تصویر سازی اعجاز آمیز قرآن در بیان فضائل و رذائل اخلاقی»، «بررسی نظریه رشد و شناختی پیراژه و دلالت های تربیتی آن از منظر قرآن و حدیث»، «چیستی تجربه عرفانی از منظر قرآن کریم »و نیز «شناسایی شبکه معنایی زیبایی در قرآن کریم» مقالات ارائه شده در این کمیسیون بود.
وی با بیان این که در این مقالات آیات متکثری استفاده شده است، خاطرنشان کرد: متاسفانه در این گروه اکثر مقالات آنگونه که باید به صورت عملیاتی و کاربردی ناظر به جامعه سازی اسلامی نگاشته نشده و محقق عمق چندانی به تحقیقات خود نداده است، این موضوع نیازمند جهت دهی درست عرصه های مختلف پژوهشی است.

*حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا بهروز لک، دبیر کمیسیون تخصصی «مدیریت و سیاست» کنگره بین المللی قرآن و علوم انسانی، «مرجعیت علمی قرآن در مطالعه سیاسی»، «مهمترین شاخصه های مدیریت از منظر قرآن کریم»، «ارتباطات میان فردی از منظر قرآن کریم»، «قلمرو قرآن در ابعاد زندگی سازمانی» را از مقالات ارائه شده در کمیسیون تخصصی مدیریت و سیاست عنوان کرد.
کنگره بین المللی قرآن و علوم انسانی با حضور جمعی از طلاب، اساتید و قرآن پژوهان از10 ملیت به همت
جامعه المصطفی العالمیه ترتیب یافته بود.
در این کنگره علاوه بر برگزاری کمیسیون های تخصصی در خصوص موضوعات مرتبط با قرآن و علوم انسانی، آیت الله سبحانی سخنرانی و آیت الله جواد آملی هم در پیام تصویری به تبیین اهمیت توجه به علوم انسانی اسلامی پرداختند.
قرآن پژوهانی از 10 ملیت جهان به زبان های فارسی عربی و انگلیسی و فرانسه مقالات خود را ارائه کردند.
در آئین پایانی این کنگره یکروزه از 14 اندیشمند حوزوی و دانشگاهی که مقالات آنها در موضوعات علوم حدیث، مدیریت، سیاست، جامعه شناسی، مبانی نظری، علوم تربیتی و فقه حقوق به عنوان اثر برگزیده از سوی هیئت داوران انتخاب شده بود، با اهدا لوح سپاس قدردانی شد.
از مجموع یکهزار و 153 مقاله و چکیده رسیده به دبیرخانه این کنگره که به زبانهای فارسی، عربی، انگلیسی، فرانسه و اردو از 10 ملیت گردآوری شده، 390 مقاله پذیرفته و در 17 جلد کتاب به چاپ رسیده است.
7401/ 6133/ تنظیم: بهمن اطمینان ** انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.