fه گزارش ایرنا، شیفتگان خاندان عصمت و طهارت (ع) با برپایی آیین های سوگواری، در غم شهادت جانسوز حضرت امام حسن عسکری (ع) بر سرو سینه زده و اشک ماتم می ریزند.
حرم مطهر حضرت معصومه (س) امشب میزبان زایران دل سوخته ای است که با چشمانی اشکبار و دلهایی مالامال از غم و اندوه در سوگ شهادت پدر گرامی امام زمان (عج) به عزاداری می پردازند.
مراسم عزاداری شب شهادت یازدهمین امام شیعیان در مسجد جمکران ، بقاع متبرکه و مسجدها و تکیه های استان قم برپا شده و سخنرانان ضمن بیان گوشه هایی از زندگانی آن امام همام را بیان می کنند.
دسته های عزادار نیز درقالب هیات های سینه زن و زنجیر زن امشب از نقاط مختلف استان قم با درحرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) حضور یافته اند و در سوگ امام حسن عسکری (ع) عزاداری می کنند.

**یکی از اساتید حوزه علمیه قم در گفت وگو با ایرنا با اشاره به شرایط دشوار زمان امام یازدهم گفت: بعد از شهادت امام هادی (ع) منصب مهم امامت، ولایت و رهبریت جامعه به امام حسن عسکری (ع) منتقل شده و حاکمان جور عباسی نیز شرایط دشواری را بر ایشان تحمیل کردند.
حجت الاسلام والمسلمین سید یونس موسوی سرچشمه خاطرنشان کرد: زمان امام حسن عسکری (ع) برابر با حاکمیت خفقان و ستم در جامعه آن روز بود و حضرت یا در زندان بوده و یا تحت تدابیر شدید امنیتی خلفای عباسی قرار داشتند.
یکی دیگر از اساتید حوزه علمیه قم نیز گفت: دوران امام حسن عسکری (ع) به دلیل اتصال به غیبت، یک شرایط بسیار امنیتی و استثنایی حاکم شده بود.
حجت الاسلام والمسلمین احمدعظیمی زاده افزود: زمان امامت امام یازدهم، شرایط به صورت کامل از سوی دستگاه حاکم امنیتی شده ونظارت حاکمان و ماموران آنها بر حضرت به صورت مطلق و بسیار فراگیر بود به گونه ای که تمام حساب و کتاب و رفتارها و کارهای روزمره حضرت زیر نظر آنها قرار داشت.
وی ادامه داد: از سوی دیگر شیعیان و دوستداران حضرت نیز متناسب با شرایط موجود، با امام ارتباط مخفی وامنیتی برقرار کرده و گاهی تحت پوشش های اطلاعاتی وامنیتی با حضرت برای سوالات شرعی و اعتقادی و ... ارتباط داشتند به همین دلیل دایره نمایندگان حضرت نیز در این دوره بسیار گسترده بود.
عظیمی زاده خاطرنشان کرد: چون شرایط امام حسن عسکری (ع) به دوران غیبت صغری و کبری متصل بود، باید مردم برخی اقتضائات را یاد می گرفتند که با امام غائب چگونه ارتباط داشته باشند، حضرت مقدمه این کار را فراهم کرده بود.
وی افزود: در دوره حضرت امام حسن عسکری (ع) دایره وکالت و گستره نمایندگان ایشان نیز وسیع بود و نوعی آمادگی برای غیبت در مردم ایجاد شده بود.
امام حسن عسکری(ع) در روز هشتم ربیع الثانی سال 232 هجری قمری در شهر مدینه دیده به جهان گشود.کنیه امام حسن عسکری(ع) «ابومحمد» است که با لقب های دیگر مانند خالص، زکی، سراج، تقی و عسکری نیز شناخته می شوند که هر یک از آنها، نشانه ای از کمالات وجودی آن حضرت محسوب می شود. «عسکری» از مشهورترین لقب های ایشان است.
آن حضرت با بهره گیری از آموزه های والای اسلامی، هدایت جامعه مسلمانان را برعهده گرفت و با فرقه ها و اندیشه های انحرافی به مبارزه برخاست و در مدت کوتاه عمرش گام های مهم و تاثیر گذاری در جهت نشر و ترویج اسلام ناب برداشت. او به عنوان آموزگار مکتب انتظار، شیعیان و پیروان خود را برای دوره غیبت امام عصر(عج) آماده ساخت و به آنها درس صبر و شکیبایی آموخت تا ضمن حفظ ایمان و تقوای خویش، مسیر سعادت حقیقی را گم نکنند و با تاسی از رهنمودهای بزرگان دین، شرایط را برای ظهور حضرت مهدی(عج) فراهم آورند.
روشنگری های امام یازدهم(ع) سبب شد تا حکومت عباسی از هیچ تلاشی برای ایجاد فشار بر او دریغ نکند و سرانجام معتمد عباسی تصمیم به شهادت ایشان گرفت و در هشتم ربیع الاول 260 هجری، ایشان را مسموم کرد.
7401/ 6133/ خبرنگار- بهمن اطمینان ** انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.