به گزا رش ایرنا، تورج همتی روز شنبه در آیین تکریم و معارفه مدیران سابق و جدید حفاظت محیط زیست استان قم، اظهار داشت: باید در این راستا اقدام به توسعه فضای سبز کنیم که این موضوع با کمک دستگاه های اجرایی و در راس آنها استانداری با جدیت دنبال خواهد شد.
وی با اشاره به وجود 400 هزار هکتار بیابان مستعد آلودگی هوا در قم، افزود: بیش از 110 هزار هکتار از این فضا کانون های آلودگی است که باید اقدام هایی را در راستای احیای این مناطق انجام دهیم و به کمک منابع طبیعی و دستگاه های ذیربط تلاش خواهیم کرد بحث مقابله با این معضل را پیگیری کنیم.
همتی با ضروری خواندن مدیریت حوزه های آبخیز استان، اذعان داشت: با توجه به ناپایداری این حوزه اگر مدیریت آن به خوبی صورت نگیرد، ریزگردها به سمت تهران و استان های همجوار حرکت خواهند کرد، از این رو مدیریت منابع آبی باید اولویت اصلی زیست محیطی استان باشد.
مدیرکل محیط زیست قم با اشاره به مدیریت پسماند، افزود: پسماند در هر نوع آن اعم از صنعتی، شهری و خدماتی یک آسیب و تهدید جدی برای محیط زیست تلقی می شود، ولی باید این تهدید را به یک فرصت تبدیل کرد و به جنبه های اقتصادی آن توجه کنیم و منابع پایه را حفظ کرده و کیفیت آن را ارتقاء دهیم.
وی با اذعان به این که در زمینه مدیریت فاضلاب و بازیافت آن هیچ کاری در حوزه آب انجام نشده است، اضافه کرد: به طور حتم این عقب ماندگی را پی گیری خواهیم کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر نقش مهم حوزه های علمیه برای فرهنگ سازی در زمینه مسائل محیط زیست، افزود: قم باید مرکز آموزه های دینی در حوزه محیط زیست باشد، اگر چه علما به این موضوع ورود پیدا کرده و نقش اسلام در حفاظت محیط زیست را تبیین کردند.

** مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست استان قم نیز طی گزارشی از اقدام های صورت گرفته در دوره مدیریت خود، نظارت، کنترل و پایش واحدهای صنعتی و آلاینده را از جمله آن ها ذکر کرد و افزود: برغم کوچک بودن استان قم ولی به لحاظ واحدهای صنعتی یکی از پر تراکم ترین استان های کشور به شمار می آید و صنایعی که در آن شکل گرفته منافعی برای استان به همراه نداشته و باید همواره گردشگری را به عنوان تنها عامل موثر در توسعه پایدار قم مد نظر داشته باشیم.
سید رحمان دانیالی با اشاره به کاهش 90 درصدی سوخت مازوت در برخی از نواحی و شهرک های صنعتی استان قم، افزود: بیشترین تجمع و کار استحصال باطری فرسوده را در قم داریم و تقریبا 2 برابر میانگین نیاز کشور است.
وی افزود: با توجه به پیامدهای منفی زیست محیطی واردات باطری های فرسوده، در سال های گذشته با کاهش 70 درصدی تعداد وارد کنندگان باطری در قم مواجه بودیم و با واحدهای صنعتی که در راستای اهداف زیست محیطی قدم برداشتند نیز همراهی شده است.
دانیالی با اشاره به اجرایی نشدن مصوبه شورای عالی آب کشور مبنی بر اختصاص 154 میلیون مترمکعب حق آبه زیست محیطی دریاچه نمک افزود: یکی از بزرگترین اقدام هایی که باید برای قم صورت بگیرد، گرفتن سهمیه حق آبه زیست محیطی دریاچه نمک است، چون متاثرترین شهر و استان از ریزگردهای نمکین این دریاچه، کلانشهر قم است، که در صورت بروز بحران استان های دیگر نیز در امان نخواهند بود.
وی همچنین ارزیابی زیست محیطی طرح توسعه منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان و شهرک صنعتی محمود آباد و سامان دهی تصفیه خانه فاضلاب قم را نیز از فعالیت های انجام شده عنوان کرد و افزود: به واسطه مطالعه صورت گرفته یکی از عوامل آلاینده قم نیروگاه سیکل ترکیبی موجود در این استان است، که با توجه به تاثیرپذیری نامطلوب بر شهرک پردیسان، رسیدگی به آن اجتناب ناپذیر است.
وی همچنین با اشاره به این که 10 درصد از کل مساحت قم از تالاب تشکیل شده است، افزود: اختصاص ردیف اعتباری ملی به منظور احداث پاسگاه حوض سلطان در زمینی به مساحت پنج هکتار از دیگر اقدام بوده که در این مدت انجام شده است.

** معاون امور عمرانی استانداری قم نیز رفع مشکلات زیست محیطی استان را سخت و دشوار توصیف کرد و گفت: هر چند بحث ایجاد اشتغال و کار آفرینی جزو مسائل بسیار مهم و ضروری است، اما در برخی موارد با نادیده گرفتن زیرساخت های آن خسارت هایی متوجه محیط زیست می شود، از این رو باید با انجام اقدام های کارشناسی و جامع بر اساس اسناد بالا دستی به موفقیت هایی دست پیدا کنیم، که عارضه ای برای محیط زیست نداشته باشد.
محسن بهشتی با اذعان به این که امروز معضل محیط زیست به یک معضل ملی تبدیل شده است، عواملی مانند تغییر شرایط اقلیمی، استقرار نامناسب برخی واحدهای صنعتی، استفاده از برخی تکنولوژی های قدیمی و ناکارآمد، کمبود منابع آب و از بین رفتن پوشش گیاهی را از دلیل های اصلی آن برشمرد و خاطرنشان کرد: با توجه به تهیه طرح آمایش سرزمین برای قم در سال 93 اگر آن را ملاک توسعه استان قرار دهیم، با مشکل روبرو نخواهیم شد.
7403/ 1175 خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.