در این مطلب می خوانیم:
نوسازی بافت فرسوده قم نیازمند کاهش سود بانکی تسهیلات
طی چندسال گذشته در قم توسط دولت تسهیلاتی با سود پایین بانکی با هدف بازسازی و بهسازی خانههای مستقر در بافتهای فرسوده به متقاضیان اختصاص داده شد اما از سال 94 شاهد کاهش درخواستها برای دریافت تسهیلات بانکی نوسازی منازل در بافتهای فرسوده هستیم که این بهدلیل کمبود نقدینگی مردم است و ساکنان این گونه بافتها مشکلات اقتصادی زیادی دارند.
خبرها حاکیست که رونق این تسهیلات نسبت به سال های گذشته کاهش یافته، زیرا قرار بود دولت بخشی از درصد سود تسهیلات را پرداخت کند و باقیمانده را متقاضیان پرداخت کنند، اما بهدلیل نبود نقدینگی و اعتبار، این مسأله محقق نشده و این طرح مورد استقبال ساکنان مناطق بافت های فرسوده قرار نگرفته که بتازگی رایزنی هایی از سوی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی در خصوص کاهش سود تسهیلات بانکی انجام شده و کاهش سود این تسهیلات به 12 درصد در دستور کار قرار گرفته است.
گفته شده از سال 93 تا پایان خردادماه امسال، یکهزار و 354 متقاضی در قم تسهیلات مربوط به نوسازی و بهسازی واحدهای مسکونی را دریافت کردند.

70 درصد جمعیت قم در بافت های ناکارآمد سکونت دارند
رییس اداره بهسازی و عمران راه و شهرسازی قم می گوید: بافت تاریخی قم درون بافت فرسوده قرار گرفته، و 70 درصد جمعیت قم در بافتهای ناکارآمد این شهر از جمله بافتهای فرسوده، تاریخی، سکونتگاههای غیررسمی و حاشیه شهر زندگی میکنند. 65 درصد جمعیت شهری قم در بافت ناکارآمد میانی زندگی میکنند. بافتهای ناکارآمد میانی نه بافت شهری دارند و نه جزو بافت فرسوده به حساب می آیند، اما نیاز به توجه و مدیریت شهری دارند. کل مساحت شهر قم 12 هزار و 939 هکتار است که 4 هزار و 133 هکتار از این شهر شامل گونههای بافتی مذکور است.

100 درصد منطقه 7 قم در بافت فرسوده است
منطقه 7 قم به طور 100 درصد بافت فرسوده محسوب می شود، این منطقه شامل بافت پیرامون حرم مطهر است که بیشترین خانههای قدیمی و فرسوده، املاک تجاری یا خدماتی را دربر می گیرد، براین اساس بازسازی یا نوسازی آنها باید با توجه به اینکه آسیبی به لحاظ ظاهری به گنبد و حریم حرم حضرت معصومه(س) وارد نشود، صورت گیرد. از طرفی، در ساختمان سازی های جدید در اطراف حرم مطهر باید حتما شرایط بلندمرتبه سازی و تراکم رعایت شود تا جلوی دید گنبد حرم گرفته نشود و سیمای شهری هم آسیبی نبیند.

ساماندهی خانههای فرسوده اطراف حرم
سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری که کارهایی چون ساخت و ساز، مرمت و حفاظت از بناهای فرسوده را انجام می دهد، خانه های فرسوده پیرامون حرم را نیز شناسایی و ارزیابی می کند. هم اکنون فاز یک طرح ساماندهی خانه های فرسوده اطراف حرم در دست این سازمان قرار دارد که یک هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. امسال با محوریت سازمان برنامه و بودجه در استان و با هماهنگی اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان قم بهعنوان دبیر«خانه ستاد بازآفرینی»، برنامه جامع اقدام مشترک دستگاه ها با نگاه برنامه ششم توسعه اقتصادی استان درباره ساخت وساز، مرمت و حفاظت از بناهای فرسوده تهیه و تدوین شد که به دنبال آن دستگاه های مربوطه برنامه های خود را ارائه کردند و برای اقدامهای آتی نیز برنامه ریزی شد.

تملک بناهای با ارزش
تملک بناهای باارزش با هدف حفاظت از آنها را از دیگر طرحهای می باشد. تملک سایر خانه های تاریخی برای کارکردهایی از جمله موزه، دانشکده های تخصصی معماری و شهرسازی (برای دانشجویانی که در این حرفهها آموزش میبینند)، خانه گفتمان شهر یا پاتوق اجتماعی در دستور کار است.
فتاحی زاده از پروژه های کالبدی واجرایی که شامل عملیات عمرانی در 2 حوزه بافت تاریخی و فرسوده و بافت ناکارآمد و حاشیه شهری است، یاد کرد و افزود: اقدام های ما در بافت تاریخی و فرسوده شامل بهینه سازی و ساماندهی گذرگاه های تاریخی، طاق زنی و جدارهسازی و کفسازی میشود، به عنوان نمونه در برخی از گلوگاههای شهری چون فضاهای تجاری اطراف حرم اقدام به بهسازی و بازسازی آنها کردیم. حتی خانههای فرسوده اطراف امامزاده ها در بافت های فرسوده را تملک و بهسازی میکنیم.
گفته می شود که قیمت گذاری خانههای تاریخی در بافتهای فرسوده، یادآور شد: قیمت گذاری این خانهها ازسوی کارشناسان دادگستری انجام می شود نه مالک و ما تنها کار تملک آن را انجام میدهیم.

عقب ماندگی در نوسازی بافت فرسوده
قم نسبت به دیگر شهرهای مذهبی چون شیراز و مشهد عقب ماندگی بیشتری دارد و با توجه به حجم زائرانی که به قم سفر میکنند (سالانه 20 میلیون زائر)، نیاز به نگاه ویژه است. اگر طرح هایی که دراین بخش تعریف کردیم به خصوص طرحهای پیرامون حرم حضرت معصومه(س) اجرایی شود، میتوانیم هم گردشگر مذهبی را توسعه دهیم و هم زمان توقف مسافر را از چند ساعت یا یک شبانه روز به چند روز افزایش دهیم. به نظر میرسد، در برنامه 5 ساله ششم بتوانیم عقب ماندگی قبلی در این حوزه را جبران کنیم.

وجود 1800 هکتار بافت فرسوده در قم
شهر قم یک هزار و 800 هکتار بافت فرسوده دارد که براساس آخرین مطالعات، از یکهزار و 74 هکتار بافت فرسوده داخل شهر، 315 هکتار آن بافت تاریخی مصوب شورای عالی شهرسازی است و 600هزارهکتار دیگر درمراحل تصویب این شورا قرار دارد. از طرفی، 20 درصد جمعیت این شهر درمحدوده بافت فرسوده شهری زندگی میکنند. اغلب محله ها و سکونتگاه های واقع دربافت فرسوده، تاریخی و سایر بافتها نیاز به توجه و ساماندهی بیشتری دارد. ریزدانگی بنا (مساحت کم بنا)، نفوذ ناپذیری بنا (دسترسی نداشتن مطلوب به گلوگاه ها و گذرگاه های اصلی) و ناپایداری بنا (مستحکم نبودن بنا)، از ویژگیهای اولیه بافت فرسوده است که ضرورت نگاه کلان سیاستگذاری در این خصوص را می طلبد.
/8138/ 6133/ تنظیم کننده: فرزانه پیری **انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.