انجمن اولیا و مربیان باید بعد از هفت دهه فعالیت و با توجه به تجربیات و شناخت نقاط قوت و ضعف با بازنگری و به روزرسانی وظایف و برنامه ها، به رویکرد جدید بیندیشند و مسیر خود را با تعیین نقشه راه، پیگیری نمایند و یکی از مهم ترین زیرساخت های این رویکرد، تابلوی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می باشد.
مدرسه زمینه ساز تربیت دانش آموزانی با شکل گیری هویت مستقل، عزتمند و دینی و با خصوصیات مشترک اسلامی، ایرانی و انقلابی و کسب فضایل تربیتی، اخلاقی و دارای این ویژگی ها می باشد: ایمان، تقوا، تولی و تبری، عمل صالح، خودباوری، روحیه مجاهدت، ظلم ستیزی، علم، حکمت، عفت، شجاعت، عدالت، صداقت، ایثار و فداکاری، سلامت جسمانی، نشاط و تقویت اراده، روحیه کارآفرینی ، کسب شایستگی های عام حرفه ای و مهارتی و هنری زمینه ساز کار مولد.
ایجاد زمینه مشارکت معلمان و مربیان و اولیا و خانواده ها در فرایند تعلیم و تربیت یکی از انتظارات رهبر معظم انقلاب اسلامی در سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور می باشد و همچنین در متن سیاست های کلی خانواده به تقویت و تشویق خانواده در جهت جلب مشارکت برای پیشبرد اهداف و برنامه های کشور در عرصه های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و دفاعی تصریح شده است.
با توجه به برداشت از مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اگر هر یک از اعضای انجمن به اهداف و وظایف خود توجه عملی داشته باشند، خانه و مدرسه و اجتماع هم سو با هم تعالی و رشد پیدا می کنند.
وظایف و مسئولیت هایی بر عهده مدیر و معاونان مدرسه می باشد که در زمان اداری و آموزشی فعالیت مدرسه فرصت پیگیری و انجام آن ها بسیار کم و محدود می باشد و ادای حق دانش آموزان به طور جامع و رضایت بخش نیست.
مدیر مدرسه و شورای معلمان و معاونان مدرسه باید بر این باور باشند که اعضای انجمن مداخله گر و مزاحم در امور مدرسه نیستند بلکه مشارکت کننده، همراه، همگام و هم یار مدیر در رسیدن به اهداف آموزشی و پرورشی، تربیتی و تقویت و کیفیت فعالیت ها و برنامه های مدرسه و پرداخت حقوق دانش آموز و اولیا می باشند و همه در یک جهت و برای رسیدن به اهدافی مشترک تلاش و خدمت می کنند.
اگر سیاست گزاران، برنامه ریزان و مسئولان آموزش و پرورش خواهان موفقیت و مشارکت موثر انجمن اولیا و مربیان هستند باید در موضوعات و مسائل تربیتی آموزشی، تحصیلی، ورزشی، پرورشی، اوقات فراغت و حتی در تعیین و انتخاب و یا عزل و نصب مدیر و معلمان و کارکنان آموزشگاه قدرت اجرایی و اعلام نظر داشته باشند و در تصمیمات خود از حمایت اجرایی و عملیاتی بهره مند شوند. البته انجمنی موفق است که اعضای آن با اختیار و داوطلبانه و بدون رودربایستی انتخاب شوند و وقت و فرصت خود را با ظرفیت هایی که دارند وقف اهداف آموزشگاه و پیوند اولیا و مربیان بدانند.
در این قسمت از نوشتار به مواردی از انتظارات و اقدام هایی که انجمن اولیا و مربیان می توانند انجام دهند تا آنان را در رسیدن هرچه مطلوب به اهداف یاری رساند اشاره می شود:
1-تشکیل جلسات آموزش اثربخش و کاربردی درخانواده یکی از مهمترین کارکردهای انجمن اولیا و مربیان نام برده شده است که لازم است با نیاز سنجی از مواد و موضوعات آموزشی ویژه اولیا و دانش آموزان و حتی سایر اعضای خانواده را هم به عنوان مخاطبین برنامه ها در نظر بگیرند.
2-شناسایی و تشویق و بازگرداندن دانش آموزان تارک میان پایه تحصیلی به مدرسه، شناسایی و برنامه ریزی و توجه به دانش آموزان دیرآموز، مرزی و لازم التوجه.
3-شناسایی و حمایت از دانش آموزان، معلمان و اولیای محروم و کم برخوردار از امکانات با تمرکز بر مناطق محروم و حاشیه ای شهرها و روستاها.
4-شناسایی اولیای بی سواد و هماهنگی برای آموزش آنان.
5-شناسایی آسیب های اجتماعی و خانوادگی و اخلاقی و رفتاری و فرهنگی برون مدرسه ای.
6-شناسایی و کشف استعداد و علاقه مندی و توجه به کسب حرفه و مهارت برای دانش آموزان که در هر سال در این زمینه پیشرفت داشته باشند.
7-شناسایی و تجلیل از فعالان مدرسه اعم از دانش آموز و اولیا و مربیان و دستگاه های مشارکت کننده حقیقی و حقوقی.
8-رسیدگی آبرومندانه و با رعایت جوانب اسلامی حیثیتی به دانش آموزان بد سرپرست و بی سرپرست و اولیایی که سرپرست خانواده می باشند.
9-برنامه ریزی و پی گیری برای کسب مهارتهای اساسی زندگی و مهارت های کاربردی و اشتغال زا ویژه دانش آموزان برای ورود به بازار کار.
10- نظارت مستمر و علمی تخصصی بر اجرای برنامه ها و فعالیت های مدرسه با کمک افراد خبره و آگاه بر مسایل و موضوعات.
جامعه سالم از شکل گیری سالم دو کانون خانواده و مدرسه پیوند می خورد و باید معتقد باشیم که مدرسه هوشمند بستگی به خانواده هوشمند دارد و خانواده هوشمند نیز به مدرسه هوشمند ارتباط دارد.
خانواده ای که بر اصول مودت و رحمت بنا شده باشد، تربیت فرزندانی صالح دارد و مدرسه ای هم که بنای بر تربیت دانش آموزانی با هویت اسلامی، ایرانی، عزت مند و مستقل و کارآفرین و خودباور داشته باشد حیات طیبه را به ارمغان می آورد.
انجام صحیح وظایف و ایفای کامل نقش اعضای انجمن اولیا و مربیان می تواند کمربند ایمنی، برای تعالی و پیشرفت، سلامت و سعادت جامعه، خانواده و مدرسه تعیین شود. بنابراین باور و نگاه صادقانه و عمیق مسئولان و سیاست گزاران و برنامه ریزان به حوزه تعلیم و تربیت و آموزش وپرورش نوید کشوری سرافراز و پیشرفته و دارای سرمایه را می دهد و مژده درود آیندگان را دارند و شامل بشارت پیامر اعظم حضرت محمد(ص) می شوند که فرمودند: هر کس طالب علم را یاری کند دوست دار پیامبران و با آنان می باشد.
از 24 تا 30 مهرماه هفته پیوند اولیا و مربیان است؛ «انجمن اولیا و مربیان کارآمد و مدرسه سرآمد» شعار امسال این هفته است.
** عضو شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش استان قم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.