به گزارش شامگاه دوشنبه ایرنا از مرکز خبر حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار محمد نصیر وزیر علوم و آموزش عالی اندونزی و دکتر علیمودین سفیر این کشور در ایران، اظهار کرد: در این قرائت تحمل و مدارا کم رنگ بوده و از اسلام تفسیری افراطی ارائه می دهد که اوج آن در تفکر داعشی نمود یافته است.
مدیر حوزه های علمیه، قرائت سکولاریستی منهای اندیشه سیاسی و اجتماعی اسلام را از دیگر قرائت های مرسوم در جهان اسلام دانست و یادآور شد: این قرائت با الگوبرداری از اندیشه های غربی جنبه ها سیاسی و اجتماعی اسلام را نادیده می گیرد.
وی خاطرنشان کرد: قرائت سوم، تفسیر عقلانی و معتدل از اندیشه اسلامی است که اسلام را سیاسی و اجتماعی تعریف نموده، قائل به نگاهی معتدل، آرام و مدارا بین مسلمان و غیر مسلمان بوده، در میان همه مذاهب و اقوام اسلامی حضور دارد.
وی با بیان این که در قرائت سوم ضمن توجه به مبارزه با ظلم، به ارتباط خوب با همه ادیان، مذاهب و فرق اسلامی اهتمام می شود، اظهار داشت: این دیدگاه به گفت و گوی ادیان و مذاهب اهتمام روز افزون تری داشته، رشته ها و گرایش های علمی مختلفی را در این راستا ترسیم نموده است.
اعرافی، گفت و گوی میان ادیان، فرهنگ ها و مذاهب اسلامی را از مهمترین رویکردهای قرائت سوم از اسلام عنوان کرد و اظهار داشت: پایگاه این قرائت، قم و جمهوری اسلامی بوده، جامعه المصطفی مبین این اندیشه دینی و تفسیری از اسلام است.
وی در ادامه به گستره مباحث تخصصی حوزه های علوم اسلامی در شهر مقدس قم اشاره کرد و یادآور شد: جامعه المصطفی بیش از 100 رشته را اجرا می کند که دامنه های بسیار وسیعی را در علوم اسلامی ایجاد نموده است.
وی، رشته های ارائه شده در جامعه المصطفی را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: جامعه المصطفی بر آن است تا فقه اسلامی را با نیازهای روز دنیا بسط داده و قلمروهای جدیدی چون، فقه خانواده، فقه تربیت و غیره را پی ریزی نماید.
اعرافی، بخش سوم رشته های مرسوم جامعه المصطفی را علوم عقلی و فلسفی عنوان کرد و اظهار داشت: قم و جامعه المصطفی به حوزه فلسفه اسلام و نقد فلسفه های غربی توجه داشته، این رویکرد را نیاز امروز جهان اسلام می داند.
رئیس جامعه المصطفی العالمیه همچنین به علاقه مسلمانان اندونزی به فراگیری علوم فلسفی اشاره کرد و ابراز داشت: نمایندگی جامعه المصطفی در جاکارتا ارائه علوم فلسفی را در دستور کار قرار داده است.
وی با بیان این که قلمروهای گوناگونی برای توسعه روابط میان جامعه المصطفی و مراکز علمی و دینی کشور اندونزی وجود دارد، یادآور شد: قلمرهای آموزشی، مسائل تحقیقی و پژوهشی، فرصت های مطالعاتی و کوتاه مدت و نیز پذیرش و توسعه المصطفی در جاکارتا از قلمروهای مشترک توسعه ای به شمار می آید.
وی تاکید کرد: جامعه المصطفی در میان تمام مراکز علوم اسلامی جهان اسلام، تنها مرکزی است که از تمام مذاهب اسلامی دانش پژوه پذیرش نموده، مباحث دینی را بر اساس فقه پیروان مذاهب مختلف اسلامی ارائه می دهد.
اعرافی در پایان از همکاری دولت و مقامات اندونزی به ویژه سفارت این کشور در ایران تقدیر و تشکر و خاطرنشان کرد: همواره قدردان مدیریت هوشمند دولت و علمای اندونزی در مقابل جریان های افراطی و تکفیری هستیم.
1175 / تنظیم و انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.