به گزارش ایرنا، مهدی رفیعی محمدی روز شنبه در جمع خبرنگاران با بیان این که پرندگان مهاجر اصلی ترین عامل انتقال بیماری است، افزود: بهترین راه جلوگیری از ابتلای طیور به این بیماری، رعایت موازین بهداشتی توسط مرغداران است.
وی با اشاره به این که تلفات و کاهش تولید از نشانه های درگیری مرغداری با بیماری آنفلوآنزای پرندگان است، اضافه کرد: خرید و فروش غیربهداشتی پرندگان و طیور و همچنین کشتار آن ها در محل هایی غیر از کشتارگاه از عوامل شیوع بیماری آنفولانزاست.
وی از مرغداران تقاضا کرد: دامپزشکی را به موقع در جریان گزارش افزایش غیرمعمول تلفات طیور قرار دهند تا کارشناسان دامپزشکی نسبت به شناسایی، نمونه برداری و کنترل اقدام نمایند.
بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از طریق ورود پرندگان مهاجر به تالاب ها و آب های ایران شیوع می یابد به نحوی که با آلوده شدن طیور بومی، زمینه ابتلای طیور صنعتی نیز فراهم می شود.
ویروس این بیماری به راحتی به انسان منتقل نمی ‌شود و موارد ابتلای انسان به این ویروس به ندرت اتفاق می ‌افتد؛ اکثریت موارد ابتلای انسان به این بیماری در مناطق روستایی اتفاق افتاده‌است و تاکنون هیچ موردی مبنی بر آلودگی بر اثر مصرف گوشت و یا تخم مرغ پخته شده اثبات نشده ‌است.

** بیماری تب برفکی در قم فروکش کرده است
رفیعی در ادامه گفت: بیماری تب برفکی در ماه های تیر و مرداد امسال در 2 بخش دامشهر و جعفریه رخ داد که از ابتدای شهریورماه با اقدام هایی از جمله واکسیناسیون دام و ضدعفونی کردن جایگاه های نگهداری دام، این بیماری به طور کامل فروکش کرد.
وی اضافه کرد: با توجه به این که واکسیناسیون 50 درصد و کنترل قرنطینه ای و رعایت اصول بهداشتی توسط دامداری ها نیز 50 درصد در کنترل بیماری نقش دارد، لازم است دامداری ها به نکات بهداشتی توجه کنند.
وی با اشاره به این که بیش از 80 درصد دام ها بدون مجوز قرنطینه دامپزشکی حمل می شود، ادامه داد: دامداران موظف هستند قبل از هر جابه جایی مجوزهای مربوطه را اخذ کنند، واحدهای پرواربندی به ویژه در روستاهای بخش جعفرآباد شناسنامه دار شود و مدیریت متمرکز بهداشتی به ویژه در مناطق پرتراکم شکل بگیرد تا دامداری ها درگیر بیماری نشوند.
رفیعی گفت: در 6 ماه نخست امسال، 165 هزار راس دام سبک و 251 هزار راس دام سنگین علیه بیماری تب برفکی مایه کوبی شد که نسبت به پارسال به ترتیب 42 و 32 درصد افزایش یافته است.
وی افزود: 173 راس دام سنگین به دلیل ابتلا به این بیماری تلف شد و برآورد اولیه نشان می دهد بیماری تب برفکی 220 میلیارد ریال به دامداری های استان خسارت وارد کرده است.
بیماری تب برفکی یا «بیماری دهان و پا» یماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانواده گاوسانان می‌ شود؛ این بیماری بسیار واگیردار است و قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می‌ شود.

** واکسیناسیون یک میلیون و 506 هزار راس دام در 6 ماه نخست امسال
وی به عملکرد دامپزشکی استان در 6 ماه نخست امسال اشاره و بیان کرد: در این مدت 341 هزار راس دام سنگین و یک میلیون و 165 هزار راس دام سبک علیه بیماری های مختلف واکسینه شدند که حجم عملیات نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش یافته است.
مدیرکل دامپزشکی قم افزود: برای بیش از 16 هزار راس گاو تست سل و بروسلولز انجام شده که نسبت به سال گذشته 17 درصد افزایش نشان می دهد.
وی ادامه داد: 800 هزار مترمربع جایگاه دامداری با سموم ضد انگل سم پاشی و 480 هزار مترمربع اماکن دامی ضدعفونی شده که نسبت به سال گذشته 2.5 برابر افزایش یافته است.
وی با اشاره به نظارت بر تولید فرآورده های خام دامی، گفت: در 6 ماه نخست امسال، 291 هزار راس دام سبک و چهار هزار و 370 راس گاو، گوساله و شتر در کشتارگاه های استان کشتار شده است.
رفیعی اضافه کرد: 20.5 تن گوشت گوسفند و بز، 39 تن گوشت گاو و گوساله و 27.5 تن آلایش های دامی غیرقابل مصرف در کشتارگاه ها ضبط و معدوم شده است.
وی گفت: 6 میلیون و 300 هزار قطعه طیور نیز در کشتارگاه های طیور کشتار شده که 13 هزار و 500 قطعه طیور غیربهداشتی شناسایی و معدوم شده است.
وی افزود: 13 هزار بازدید از مراکز عرضه و سردخانه های فرآورده های خام دامی صورت گرفت که در این بازدیدها 47.5 تن محصولات خام دامی غیرقابل مصرف شناسایی و از چرخه مصرف خارج و در این راستا 21 پرونده حقوقی برای متخلفان بهداشتی تشکیل شد.
رفیعی ادامه داد: 122.5 میلیون دز انواع واکسن طیور در سطح استان توسط مراکز واکسیناسیون توزیع شده که از این میزان 14.5 میلیون دز توسط بخش خصوصی به طیور تزریق شده است.
وی گفت: 32 هزار و 400 آزمایش تشخیصی در آزمایشگاه دولتی انجام شده که 35 درصد افزایش عملیات بوده و 61 هزار آزمایش تشخیصی نیز در آزمایشگاه های خصوصی انجام شده که رشدی 2 برابری داشته است.
وی گفت: میزان تلفات مرغ گوشتی در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، 6.26 درصد بود که نسبت به پارسال 50 درصد کاهش یافته و در سه ماه دوم نیز 4.4 درصد بود که نسبت به پارسال 70 درصد کاهش نشان می دهد.
مدیرکل دامپزشکی قم گفت: در نیمه دوم مهرماه امسال طرح نمونه برداری آزمایش آب مرغداری ها اجرایی می شود و بر اساس آن هر 6 ماه یکبار آب مرغداری های گوشتی و تخم گذار از نظر مشخصات بهداشتی و هر سال یکبار نیز از نظر مشخصات فیزیکی و شیمیایی مورد آزمایش قرار می گیرد.
وی افزود: همچنین از ابتدای آبان ماه نیز آزمایش تقلب در تولید شیر در آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی آغاز می شود که در این راستا هفت تقلب از جمله افزودنی های غیرمجاز مانند جوش شیرین، فرمالین، آب اکسیژنه، هیدروکلرید، اوره، نمک و نشاسته، مورد آزمایش قرار می گیرد.
500 هزار راس دام سبک شامل 300 هزار راس گوسفند و بز داشتی و 200 هزار راس گوسفند و بز پرواری و 117 هزار راس دام سنگین شامل 27 هزار راس گاو شیری و 90 هزار راس گاو و گوساله پرواری در استان قم وجود دارد.
سال گذشته 51 هزار تن گوشت قرمز و 145 هزار تن شیر در این استان تولید شد.
استان قم از نظر پرورش پولت با ظرفیت پروش سالانه 2 میلیون و 900 هزار قطعه رتبه چهارم را در کشور داراست و از نظر پرورش مرغ تخمگذار با ظرفیت هشت میلیون و 200 هزار قطعه مرغ تخم گذار و تولید 68.5 هزار تن تخم مرغ در سال رتبه ششم را داراست.
این استان ظرفیت پرورش پنج میلیون و 700 هزار قطعه مرغ گوشتی و تولید 36.5 هزار تن گوشت مرغ در سال را داراست.
14 مهرماه روز دامپزشکی نامگذاری شده است.
/2085/ 1175 خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.