آیت الله محسن غرویان روز جمعه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا خاطرنشان کرد: سخنران و مداح در مجالس عزاداری امام حسین (ع) نباید مطلبی را بیان کند که باعث اختلاف و تفرقه در جامعه شود، ایجاد تفرقه، عناد و دور کردن مردم از هم در اهداف قیام امام حسین (ع) جایگاهی ندارد.
وی ادامه داد: سید الشهدا (ع) کشتی نجات امت و رحمت اللعالمین است، بنابراین همه باید در این کشتی نجات سوار شوند تا به ساحل سعادت برسند.
غرویان گفت: هنر مداحی و مرثیه خوانی برای مداحان یک موهبت الهی است، در گذشته مداحان به کار خود بسیار افتخار می کردند و می بالیدند که ما در خانه امام حسین (ع) هستیم و از برکت ایشان، رزق و روزی می گیریم، بنابراین قداست خاصی داشتند.
وی ادامه داد: امروز نیز مداحان ما باید این قداست را حفظ کنند، به مسائل مادی، حزبی و گروهی توجه نداشته باشند، اگر یک مداح در مجالس حسینی به مسائل مالی، جناحی و گروهی فکر کند موقعیت و جایگاه خود را در بین مردم از دست می دهد.
غرویان خاطرنشان کرد: یک مداح نباید حب و بغض های شخصی خود را در مجالس عزاداری مطرح کند، افراطی برخورد کردن با مسائل، به جایگاه مداحی لطمه و جایگاه انها را متزلزل می کند.
وی گفت: باید همان اخلاص، صفا، تواضع و فروتنی گذشته در نسل مداحان امروز ما نیز وجود داشته باشد و خطبای ما نیز بایداز چنین صفاتی برخوردار باشند تا جایگاه خود را از دست ندهند.
غرویان با اشاره به ورود برخی بدعت ها در عزاداری گفت: باید شعور حسینی را در عزاداری ها بالا ببریم و برای این کار مداحان و سخنرانان رسالت سنگینی بردوش دارند و باید مطالعه بیشتری داشته باشند.
وی اظهار داشت: مهمترین تاثیر تربیتی و اخلاقی پیام عاشورا برای عصر و زمان ما، دل پاک، اخلاص و صفای باطن است، رشد جامعه ما نیز در این است که بتوانیم از این مراسم های عزاداری، دل های صاف، پاک و روشنی پیدا کنیم.
وی ادامه داد: اگر جامعه ما و همه مردم دل های آنان در دسته های عزاداری حسینی (ع) نورانی شود، اخلاق جامعه سامان پیدا می کند و مردم با همدیگر همدلی و وحدت بیشتری پیدا می کنند و آن اخلاق حقیقی که باید جامعه، حسینی داشته باشد، حاصل می شود.
7401/ 6133/ خبرنگار- بهمن اطمینان ** انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.