حجت الاسلام والمسلمین عبدالعلی رضایی روز پنجشنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: متاسفانه گاهی افراد سست عنصر در قضیه عزاداری ها وارد شده و آسیب هایی را وارد کردند، بنابراین نباید ورود مداحان و حتی وعاظ به این عرصه مهم، بدون ضوابطه و نظارت باشد.
وی ادامه داد: به عنوان یک محقق حوزوی به آسیب های فراروی عزاداری ها، نگاه پژوهشی دارم و بر این باور هستم که مساله عزاداری ها به عنوان یکی از محورهای علاقه مندی ما به اهل بیت عصمت(ع) است باید از آفات و بلاها بدور باشد و اگر مراقب نباشیم با چالش های زیادی مواجه خواهد شد.
رضایی خاطرنشان کرد: دشمن ماهیت عزاداری ما را نشانه گرفته است، اولین گام آنها نفوذ در صفوف به هم پیوسته عزاداران است، آنان با برخی القائات، اندیشه و تفکر عزاداری حسینی را مورد هجمه قرار داده و آن را از محتوا خالی کنند.
عضو فرهنگستان علوم اسلامی قم خاطرنشان کرد: عزاداری نباید به سمت سکولار شدن پیش برود، ماهیت اصلی عزاداری، دشمن ستیزی، مقابله با ظلم و خوی استکباری را نشانه گرفتن است.
رضایی گفت: متاسفانه گاهی افراد سست عنصر در عرصه مداحی وارد شده و آسیب زدند، بنابراین باید مجموعه ای در کشور بر محتوا، عناصر و نحوه عزاداری های ما نظارت داشته باشد.
وی با بیان اینکه در کشور هیات داوری برای مداحان و وعاظ نداریم و باید تشکیل شود، گفت: اگر خدای ناکرده در عرصه مداحی ما خلافی وارد شود باید در کجا پیگیر شود؟ باید یک مرکز آموزشی خاص و معتبری در این زمینه تشکیل شود تا جمعیت انبوه مداح های کشور، با آموزش تخصصی به صورت علمی و فنی در این عرصه وارد گردد.
استاد حوزه علمیه قم گفت: مداحان ما باید مانند سایر قشرهای جامعه، از قانون و مقررات خاص خود پیروی کنند ولی نیازمند نظارت دقیق و کافی هستند، عزاداری های ما هم از نظر محتوا وهم صلاحیت افراد مداح و گردانندگان مجالس، باید کنترل شود.
رضایی گفت: ما باید ارزیابی مستمر و دائمی از حسینیه ها، هیات های عزاداری، مداحان و سخنرانان داشته باشیم تا اگر کسی فاقد استانداردها بود، جلو کار آنها گرفته شود.
وی با بیان اینکه مداحان افسران روحی جامعه هستند، گفت: مداحان با روحیات جامعه سر و کار دارند و نباید از هر ادبیات، لحن، سبک و ابزاری در مداحی استفاده کنند،؛ آنها باید دنبال مطالب فاخر، مستند و در شان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) باشند.
وی خاطرنشان کرد: رها کردن مجالس عزاداری بدون نظارت، خسارت های جبران ناپذیری به همراه دارد، چرا که این مجالس در معرض نفوذ دشمنان قرار دارند، بنابراین نباید اجاره دهیم از ماهیت و خاصیت آن کاسته و از درون با آسیب همراه شود.
وی با اشاره به اینکه در مورد عزاداری ها باید پژوهش های عمیق و آموزش های متقن صورت بگیرد، گفت: باید با ارزیابی های مستمر و دائمی، برای ارتقا وضعیت مداحان و جلوگیری از ورود محتواهای سبک تلاش کنیم و امروز خلاء این نظارت در جامعه ما مشهود است.
محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم همچنین نسبت به ورود برخی خرافات و بدعت ها در عزاداری هشدار داد و گفت: دست های مرموز و انحرافی برای تغییر ماهیت عزاداری ها در کار است و باید مراقب باشیم ماهیت سنتی عزاداری ها حفظ شود.
رضایی خاطرنشان کرد: نذری و اطعام دادن در ماه محرم و مجالس عزاداری یک روش سنتی و بدون غل و غش است ولی عده ای تلاش دارند تا این سبک سنتی را تغییر دهند، جدا کردن اطعام از عزاداری ها خود نوعی آسیب می باشد.
وی یادآورشد: حاشیه های مراسم عزاداری خود از جاذبه های این مجالس است و پیشنهاد روش های جایگزین از جمله اختصاص دادن نذری مجالس عزاداری به فقرا، به مصلحت نیست و باید در مقابل توطئه ها و بدعت ها بایستیم.
7401/ 6133/ خبرنگار- بهمن اطمینان **انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.