به گزارش ایرنا، راجح صابر عبود الموسوی روز یکشنبه در حاشیه آیین آغاز سال تحصیلی جدید موسسه آموزش عالی علوم و معارف قم در گفت و گو با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد همه پرسی اقلیم کردستان اظهار کرد: عراق بدون انجام هر اقدامی که مخالف قانون اساسی باشد، یکپارچه باقی می ماند و تمام جهان نیز وحدت عراق را ضروری می دانند.
پارلمان اقلیم کردستان، 23 شهریورماه جاری با حضور 69 نماینده از 111 نماینده تشکیل و با ٦٥رای، قانون برگزاری همه پرسی استقلال از عراق در روز 25 سپتامبر(سوم مهر) را تصویب کرد.
وی همچنین در رابطه با آخرین وضعیت حضور نیروهای داعش در کشورش گفت: عمر داعش در عراق به پایان رسید و ما امروز فاتحه آن را می خوانیم.
گروه تروریستی داعش از سال 2014 با حمله به کشور عراق و اشغال برخی از شهرهای این کشور مرتکب فجیع ترین جنایت های انسانی شده است.
سفیر عراق در ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آمادگی همه جانبه برای پذیرایی از زائران اربعین حسینی افزود: حدود 12 نمایندگی جدید کنسولگری عراق در ایران تاسیس و با برنامه ریزی هایی که از 15 روز گذشته آغاز شده، تمامی مقدمات یک ماه اقامت زائران ایرانی در عراق فراهم شده است.
عبود الموسوی همچنین از همه زائران ایرانی خواست تا هرچه زودتر برای دریافت روادید به نمایندگی های عراق در ایران مراجعه کنند تا در روزهای پایانی با مشکل مواجه نشوند.
وی با بیان این که زائران فقط با ویزا و گذرنامه وارد خاک عراق شوند، افزود: مسئولان عراقی شبانه روز برای صدور هزاران ویزا برای ایرانیان تلاش می کنند.
سفیر عراق همچنین با اشاره به جایگاه ویژه شهر مقدس قم افزود: حوزه های علمیه اندیشه ناب اهل بیت (ع) را برای مردم جهان تبیین می کنند.
وی با اشاره به تلاش علما، مراجع، روحانیان و فضلای حوزه برای جلوگیری از رشد انحراف ها و افراط گری ها در جهان اسلام، افزود: حضور شکوهمند و سراسر شور عاشقان اهل بیت در آیین های سوگواری امام حسین (ع) در عراق، بیانگر امنیت این کشور در ماه های محرم و صفر است.
عبود الموسوی همچنین تاسیس جامعه المصطفی و پذیرش هزاران طلبه و دانشجو از 120 ملیت جهان را از برکت های نظام اسلامی برشمرد و اذعان داشت: نظام اسلامی و ملت شهید پرور ایران همواره از ملت مظلوم عراق در برابر مزدوران استکبار و افراط گرایان داعشی حمایت و پشتیبانی کرده است.

** رایزن فرهنگی عراق در ایران نیز در این آیین، دوستی و انسجام 2 ملت ایران و عراق را افتخار آمیز توصیف کرد و افزود: پیروزی های جهان اسلام و جبهه مقاومت در مقابله با گروه های مختلف تکفیری، دستاورد اصلی این اتحاد است.
یاسر عبدالزهرا با اشاره به آماده بودن دولت و ملت عراق برای استقبال از زائران اربعین حسینی، گفت: کربلای معلی برغم وسعت کوچکی که دارد، ولی از ظرفیت های میزبانی بسیار خوبی برخوردار است.

** مدیر موسسه آموزش عالی علوم و معارف قم نیز در این آیین گفت: این موسسه یکی از مجموعه های دانشگاهی جامعه المصطفی محسوب می شود که امسال دومین سال فعالیت خود را آغاز می کند.
حجت الاسلام علی معصومی با بیان این که جامعه المصطفی محدود به طلبه های حوزه است و پذیرش دانشجویان غیر طلبه جزو برنامه های آن نبوده است، افزود: کار پذیرش غیر طلبه ها در المصطفی از حدود چهار سال پیش آغاز شد، ولی چون تقاضا زیاد بود این موسسه از حدود 2 سال پیش در 2 مقطع کاردانی و کارشناسی تاسیس شد.
وی ادامه داد: به دلیل این که هنوز در آغاز راه قرار داریم، طلبه هایی که در این موسسه مورد پذیرش قرار می گیرند، با ملیت عراقی هستند و تعداد محدودی را ملیت های دیگر تشکیل می دهند.
وی افزود: در حال حاضر حدود 600 دانشجوی عراقی در این موسسه تحصیل می کنند که همه رشته های جامعه المصطفی برای آنها ارایه می شود.
معصومی همچنین تعداد ورودی سال تحصیلی جدید را حدود 200 تن ذکر کرد و افزود: تا کنون 150 دانش آموخته از این موسسه فارغ التحصیل شده اند.
وی با بیان این که حدود 200 دانش پژوه نیز در حال فارغ التحصیلی هستند و تا پایان سال جاری باید پایان نامه های خود را ارایه دهند، افزود: حدود 80 دانشجوی مقطع دکتری نیز در نیم سال دوم سال تحصیلی جدید در صورت فراهم بودن امکانات لازم مشغول به تحصیل خواهند شد.
مدیر موسسه علوم و معارف همچنین با بیان این که طبق مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پذیرش دانشجویان غیر ایرانی بدون آزمون صورت می گیرد، افزود: برای پذیرش دانشجو در این موسسه هنوز فراخوان رسمی در هیچ کشوری صورت نگرفته است و دانشجویان در حال تحصیل نیز با مراجعه به دفاتر نمایندگی جامعه المصطفی در عراق وارد این موسسه شدند.
7403/ 1175 خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.