به گزارش ایرنا، عبدالله جلالی عصر دوشنبه در چهارمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم اظهار داشت: این آمادگی در نزد شورای شهر وجود دارد که با کمک سایر مسئولان و شهردار در جهت تملک باغ ها اقدام کند و از مالکان باغ ها نیز انتظار می رود تا برای تبدیل باغ های خود به فضای سبز بویژه در مرکز شهر با مدیریت شهری وارد مذاکره شوند.
وی همچنین تکمیل طرح های نیمه تمام و راه های دسترسی به منطقه پردیسان را جزو اولویت های این شورا ذکر کرد و افزود: توجه ویژه به بافت های قدیمی و فرسوده نیز باید با جدیت دنبال شود.
پردیسان در منطقه هشتم شهرداری و در جنوب غربی شهر قم واقع شده است، این منطقه در سال 1377 توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال 1390 به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد.
وی با بیان این که نسبت به سامان دهی ورودی های شهر بویژه از سمت جاده اراک و شهر جعفریه باید توجه لازم صورت بگیرد، افزود: توجه به فضای سبز و مسائل زیست محیطی نیز از جمله ضرورت های شهر قم به شمار می آید و شورا آن را پیگیری خواهد کرد.
وی بحث تسریع در تکمیل خط A قطار شهری قم را یکی از موضوع های مورد توجه شورای پنجم برشمرد و گفت: جذب سرمایه گذار و توجه جدی به مسائل فرهنگی، اجتماعی و ورزشی نیز از مسائل مهم قم است، چراکه جامعه در حوزه های فرهنگی با مشکلاتی مواجه است.
جلالی همچنین بحث توجه به مناطق محروم در راستای عدالت اجتماعی و توسعه متوازن را از موضوع های بسیار مهم شهر قم ذکر کرد و افزود: شورای شهر از شهروندان نیز انتظار دارد که با استفاده مطلوب از ابزارها و امکانات موجود در سطح شهر که در حقیقت متعلق به خودشان است، با مسئولان مدیریت شهری در اداره شهر مشارکت و همکاری داشته باشند.

** سامان دهی آرامستان بقیع قم ضروری است
عضو شورای اسلامی شهر قم نیز در این جلسه، گفت: مردم قم به خصوص ساکنان منطقه پردیسان به علت مسافت زیاد با آرامستان بهشت معصومه (س)، برای دفن اموات با مشکل مواجه هستند.
حجت الاسلام سید محمد آتش زر ادامه داد: آرامستان بقیع قم که شهرداری برای احداث آن به صورت میلیاردی هزینه کرده، به لحاظ مختلف از جمله امکان دسترسی و جایگاه بسیار خوب مکان مناسبی است و مردم نیز از آن به خوبی استقبال می کنند.
آرامستان بقیع در ضلع شرقی مسجد مقدس جمکران واقع شده است.

** تمدید مهلت طرح تملک واحدهای تجاری جنب پل حجتیه قم
رئیس کمیسیون برنامه ریزی و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر قم نیز با بیان این که واحدهای تجاری موجود در محدوده پل حجتیه قم در شرایطی در اختیار تعدادی از افراد قرار گرفت که طرح تعریض خیابان اراک و ادامه فضای سبز باید در این محدوده اجرا شود، افزود: شهرداری در ابتدای سال 95 طرحی را به شورا ارایه داد که به موجب آن اگر هر یک از مالکان واحدهای تجاری مذکور ظرف مدت سه ماه برای واگذاری این واحدها اقدام کنند، از پرداخت اجاره معوقه خود به شهرداری معاف می شوند.
مجید اخوان افزود: این طرح در ابتدا تا پایان خرداد ماه 95 و بعد از آن تا پایان نیمه نخست همین سال تمدید شد و پس از آن شهرداری در قالب لایحه ای درخواست تمدید آن تا پایان سال 95 را نمود و مالکان هشت باب واحد تجاری از این تسهیلات استفاده کردند.
وی با بیان این که 64 باب واحد تجاری دیگر در محل مذکور همچنان واگذار نشده است، افزود: با توجه به چند بار تمدید شدن این طرح، امکان تمدید مجدد آن وجود ندارد، ولی پس از مطرح شدن این طرح در کمیسیون مربوطه مقرر شد به صورت موردی و محدود امکان استفاده تنها چند باب از این تعداد واحد تجاری از تسهیلات ذکر شده فراهم شود.
حسین اسلامی دیگر عضو شورای اسلامی شهر قم گفت: برای برخی از واحدهای تجاری موجود در پیرامون پل حجتیه هیچ سندی که سرقفلی داشتن آنها را ثابت کند، وجود ندارد.
محسن رنجبر معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری شهرداری قم در واکنش به این سخنان گفت: مطابق بررسی صورت گرفته برخی از این واحدهای تجاری جزو مشاغل مزاحم محسوب می شوند، از این رو شهرداری با استفاده از بند 20 قانون شهرداری ها نسبت به پلمپ آنها اقدام نموده است.

** اتمام خط شماره یک متروی قم نیازمند 30 هزار میلیارد ریال اعتبار است
علیرضا قاری قرآن مدیرعامل سازمان قطار شهری قم نیز در این جلسه با بیان این که برای تامین بودجه لازم متروی قم تنها اعتبارات شهرداری را در اختیار داریم، خاطرنشان کرد: در حالی که کل بودجه سال 96 شهرداری قم بالغ بر 22 هزار میلیارد ریال است، اتمام خط شماره یک متروی قم به 30 هزار میلیارد ریال اعتبار نیازمند است، بنابر این حتما باید این اعتبار را از طریق فاینانس تامین کنیم.
عملیات اجرایی احداث خط مترو قم در نیمه دوم سال 88 با اعتباری بالغ بر 11 هزار میلیارد ریال توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا آغاز شد؛ راه اندازی خط مترو قم به 2 مرحله تقسیم بندی شده است که در مرحله نخست مسیر قلعه کامکار تا میدان مطهری و در مرحله دوم مسیر میدان مطهری تا ایستگاه مسجد مقدس جمکران راه اندازی می‌ شود.

** منوریل زخم کهنه ای بر پیکر شهر قم است
نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم در پایان این جلسه با تاکید بر ضرورت عزم جدی مسئولان برای حل معضل منوریل گفت: بلاتکلیفی منوریل برای مردم قم کاملا محسوس است.
حسن بختیاری پیگیری موضوع منوریل را یکی از مطالبات جدی شهروندان و حتی زائران شهر مقدس قم عنوان کرد و افزود: با توجه به ریاست استاندار بر شورای سازمان قطار شهری و همچنین عضویت معاونت عمرانی استانداری در این شورا، ساختار سازمان قطار شهری مشخص است و موضوع تعیین تکلیف منوریل را باید خارج از محدوده شورای شهر بدانیم و دولت نیز پیگیری آن را در قالب سیاست های کلان در دستور کار قرار دهد و شهرداری هم به تصمیم های اتخاذ شده عمل کند.
عضو هیات رئیسه شورای شهر قم گفت: ارکان مختلف قطار شهری به نوعی نماینده دولت به شمار می آیند، چراکه این طرح به عنوان یک طرح دولتی تعریف شده و دولت باید امروز نقش خود را در تکمیل و به سرانجام رساندن طرح، با تصمیم گیری و یا ابلاغیه ای که ارائه می دهد، به خوبی ایفا کند.
بختیاری تصریح کرد: عمر طرح منوریل قم در حال نزدیک شدن به یک دهه است و به همین علت بلاتکلیفی آن به هیچ وجه برای مردم قابل قبول نیست و باید تصمیم گیری های لازم انجام شود.
اجرای طرح منوریل قم از سال 1389 در بستر رودخانه قمرود قم آغاز شد که در مرحله نخست این طرح از پارک سوار شمالی قم تا مصلی قدس می باشد.
در طول 6.8 کلیومتری مرحله نخست طرح منوریل قم، هشت ایستگاه از جمله ایستگاه پایانه، فرهنگیان، امام موسی صدر، پل رضوی، پل شهید رجایی، شهید مطهری، مطهر و مصلی در نظر گرفته شده است.
7403/ 1175 خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.