به گزارش ایرنا، سید عباس صالحی عصر جمعه در نشست با اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و موسسه های قرآنی قم در تالار معصومیه فرمانداری این شهر افزود: در سال 95، بیش از 50 درصد و امسال نیز بیش از 60 درصد از منابع معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در استان ها هزینه شده که این به معنای حرکت در مسیر تمرکزدایی است.
وی با تاکید بر اینکه ظرفیت های تمام استان ها در دوره جدید مورد توجه جدی قرار می گیرد ادامه داد: فرصت ها و خلاقیت های استانی در کشور رشد چشمگیری نسبت به گذشته داشته و باید از ظرفیت هنری و فرهنگی استان ها در جهت استفاده از تولیدات خلاقانه و مصرف آثار هنری مورد عنایت باشد.
وی شفاف سازی عملکرد، نظارت، سیاست گذاری و حمایت را از اولویت های مهم وزارت ارشاد در چهار ساله پیش رو عنوان کرد و گفت: ارشاد باید در یک اتاق شیشه ای باشد که تمام قوانین، حمایت ها، نظارت، عملکرد و حتی قراردادها به صورت شفاف در اختیار عموم قرار گیرد که این کار موجب جلب اعتماد هنرمندان و عموم جامعه می شود.
وی با بیان اینکه شفافیت باید درتمام امور وزارت ارشاد حاکم شود افزود: اتاق شیشه ای وزارت ارشاد زمینه فساد زایی را کاهش و زمینه نقدپذیری را افزایش می دهد چرا که وزارتخانه تمام عملکرد خود را در معرض عموم قرا می دهد.
صالحی با تاکید بر اینکه درون یک جمع بسته عمل نمی کنیم و خود را در معرض داوری 80 میلیون تن قرار می دهیم ادامه داد: ممکن است درکوتاه مدت این شفاف سازی ایجاد اشکال کند ولی در دراز مدت منافع بسیاری برای کشور و جامعه فرهنگی هنری خواهد داشت.
وی با اشاره به به اشراف خود نسبت به مشکلات حوزه چاپ و نشر در کشور گفت: کتاب مادر فرهنگ است و ماندگاری فرهنگ یک کشور با کتاب رقم می خورد که باید تلاش کرد تا حوزه نشر و فرهنگ مکتوب جایگاه خود را ارتقا دهد و تمام همت خود را برای ارتقای فرهنگ مکتوب کلاسیک و نیز خلاق به کار خواهم برد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر تدوین سند آمایش زیستی فرهنگ، هنر، رسانه و فعالیت قرآنی در کشور گفت: باید ویژگی هر زیست بوم برای نوع سیاست گذاری، حمایت و نظارت بر اساس ظرفیت های هر استان دیده شود تا بر اساس این زیست بوم های فرهنگی اجتماعی پنج شاخصه هر استان به عنوان اولویت های فرهنگی هنری در چهار سال آینده تعیین تا با برنامه ریزی و تخصیص اعتبار شاهد ایجاد قطب های فرهنگی هنری در استان های باشیم.
وی افزود:استان قم در برخی حوزه های فرهنگی و هنری دارای مزیت های نسبی است که با توجه به این حوزه ها می توان قم را به قطب مرجع فرهنگی هنری در این زمینه ها در کشور تبدیل کرد که کشف این مزیت های نسبی قم نیازمند برنامه ریزی و ایجاد یک اجماع ذهنی در بین مسئولان و هنرمندان استان است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز چهارشنبه هفته جاری به منظور زیارت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و دیدار با مراجع عظام تقلید وارد قم شد و امشب پس از مصاحبه مطبوعاتی سفر سه روزه خود را به پایان رساند.
7404/ 6133/ خبرنگار- محمد زمانی راد ** انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.