محمد غفاری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه شهر قم به دلیل وجود حوزه های علمیه، دانشگاه ها و مجامع علمی در حوزه علوم انسانی پیشرفت بسیار خوبی داشته است، افزود: ادبیات قم در این سال ها با تربیت نسل جدید به پیشرفت های بسیاری در زمینه شعر و نثر دست یافته به طوری که از 20 سال گذشته رشد شعر قم شروع و امروز در بهترین سطح خود قرار دارد.
وی، با بیان اینکه شعر قم با شاخصه شعر آئینی در کشور شناخته شده است افزود: جریان شعر آئینی که از دهه های گذشته در قم آغاز شد، امروز دامنه وسیعی به خود گرفته و شهرهای مختلف کشور را درگیر کرده است و شاعران قمی نیز به عنوان شاعران برجسته در بسیاری از جشنواره های شعر آئینی صاحب رتبه های برتر شده اند.
مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری قم با بیان اینکه زیادی شاعر فعال در سطح استان قم مشغول فعالیت هستند ادامه داد:جلسه ها،نشست ها، کارگاه ها و دوره های آموزش متنوعی با موضوع شعرخوانی،نقد کتاب، داستان نویسی، رمان نویسی و نیز شعر طنز درقم در حال انجام است که نتیجه آن تربیت نسل جدید از نویسندگان خوش ذوق و با استعداد است.

** استعدادیابی بانوان شاعر در قم
غفاری کشف استعداد بانوان خوش ذوق و مستعد در حوزه شعر و نویسندگی را از اولویت های فعالیت حوزه هنری عنوان کرد و گفت:استقبال بانوان قمی برای حضور در کارگاه های آموزشی شعر وداستان نویسی بسیارگسترده است و تاکنون استعدادهای زیادی از بانوان در این زمینه کشف و در حال پرورش این استعدادها با استفاده از بهترین استاتید در این زمینه هستیم.
وی، با چشمگیر دانستن رشد شعر و نثر طنز قم گفت: محفل شعرطنز قمپز قم یکی از شاخص ترین جلسه های شعرخوانی طنز در ایران است و با آموزش های و دوره های مستمر طی 2 سال گذشته، پیشرفت های خوبی در این حوزه صورت گرفته است.

** برگزاری 2 جشنواره مهم شعر در قم
غفاری از برگزاری دو دوره جشنواره شعر طنز سوهان روح و جشنواره شعر نیایشی مواهب در قم خبر داد و گفت: فراخوان سومین دوره شعر طنز سوهان روح منتشر شده است که تاکنون استقبال گسترده ای از این جشنواره روبرو بوده ایم.
مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری قم همچنین از آماده چاپ بودن 2 مجموعه شعر 'شکوفه های خیال 3' و 'کتاب مستطاب قمپز' خبر داد و گفت: مجموعه اشعار برگزیده قرائت شده در محفل طنز طنز قمپز در 2 سال گذشته در کتاب مستطاب قمپز چاپ و منتشر می شود همچنین جلد سوم شکوفه های خیال که برگزیده ای از اشعار عاشقانه و آیینی شاعران جوان قم است گردآوری و به زودی به چاپ می رسد.
وی ، با بیان اینکه تاکنون در شعر کشور برای مناجات و نیایش اقدام های بسیار اندکی صورت گرفته است گفت: برای توجه شاعران به سرودن شعرهای مناجاتی، سال گذشته نخستین جشنواره شعر نیایش با عنوان جشنواره مواهب در قم برگزار شده که بیش از یکصد اثر از شاعران مختلف آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند و دومین دوره از این جشنواره درحال برگزاری است که تاکنون بیش از 150 اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده که که اختتامیه به زودی برگزار می شود.

**تاسیس باشگاه نویسندگی حوزه هنری قم
وی رسالت حوزه هنری در ادبیات انقلاب اسلامی را ادبیات متعهد و دغدغه مند عنوان کرد و گفت: در حوزه داستان کارگاه های آموزش مقدماتی و پیشرفته در حال برگزاری است. سال گذشته خروجی کارگاه رمان، آثار باکیفیتی بود که از این تعداد پنج رمان در جشنواره های مختلف موفق به کسب رتبه های برتر شده و هر پنج اثر چاپ و منتشر شده است.
مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری قم ، از نخستین ورودی باشگاه نویسندگی حوزه هنری خبر داد و گفت: کلاس های داستان نویسی از مقدماتی تا پیشرفته با حضور بیش از 50 نفر در قم در حال برگزاری است که این افراد نخستین ورودی باشگاه نویسندگان حوزه هنری هستند که با ورود و تربیت نویسندگان دغدغه مند انقلاب اسلامی، آینده داستان نویسی قم را تامین می کند.
7404/ 6133/ خبرنگار: محمد زمانی راد **انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.