آیت الله احمد مبلغی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران، اظهار داشت: ۳۰ مورد دیگر نیز در دست اقدام و آماده برای انجام است و بنا داریم این امر را توسعه بدهیم.

وی بیان داشت: برند ملی حلال تنها نشان رسمی حلال کشور است و ثبت هر نشان دیگر تحت این عنوان اعتبار قانونی ندارد و تخلف به شمار می‌آید.

وی همچنین با اشاره به فعالیت‌های جهانی امور حلال، سیاست عمده در این زمینه را ایجاد بسترهای لازم و مناسب برای گسترش صادرات حلال دانست، و گفت: آنچه که کالاهای صادراتی ایرانی را به عنوان کالاهای حلال درکشورهای اسلامی قابل پذیرش می‌نماید، برخورداری این کالاها ازنشان حلال رسمی کشور است که در اختیار نهاد حلال استاندارد نظام اسلامی قرار دارد.

مبلغی، فرآیند اعطای نشان حلال را دارای سه مرحله اساسی عنوان کرد، و گفت: در مرحله نخست کارشناسان مربوطه به محل تولید کالاها مراجعه و بررسی‌های لازم را انجام می‌دهند، و مرحله دوم نیز شامل پُر کردن فرم و تشکیل پرونده به صورت فراگیر و جدی است، که متمرکز بر کیفیت کالا می‌باشد.

وی اضافه کرد: بازدید از کالاهای تولیدی و درنهایت صدور گواهی نامه سومین مرحله دادن نشان فوق است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود شیوع بیماری کرونا را موجب برجسته کردن حلال اسلامی و بارزتر شدن، قابل لمس تر و اساسی تر نمودن منطق نهفته در آن ذکر کرد، و گفت: تا پیش از شیوع این بیماری حتی برای برخی از غیر مسلمانان نیز روشن بود که در تهیه غذای حلال و فرآوری آن دقت بیشتری می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: جامعه جهانی به سمت معیارگرایی نسبت به زندگی خود از جمله طعام پیش رفته است و حلال چیزی جز معیارگرایی نسبت به طعام و کالا نیست.

فقیه ناظر بر امور حلال کشور با اشاره به فراهم بودن فضا و شرایط مورد نیاز برای گسترش تعامل‌ها با جهان در حوزه حلال، گفت: از حیث داخلی به لحاظ وجود قانون و همچنین از بعُد بین المللی بواسطه مرتبط بودن با اسمیک (سازمان استاندارد و اندازه گیری کشورهای عضو همکاری های اسلامی) امکان پذیر است‌.

وی علاوه بر مولفه قانونی و حقوقی، جایگاه مهم ایران در اسمیک را دومین مولفه موجود برای ارتقا سطح تعامل ها برشمرد، و گفت: ملت‌های جهان توجه زیادی به ایران دارند و امکانات لجستیکی زیادی نیز برای ارتباط گرفتن در امر صادرات وجود دارد، و می‌توانیم در بازار حلال ورود و حضور داشته باشیم.

وی افزود: این مولفه‌ها باید کشور را به حضور بیش از پیش در بازارهای حلال جهانی وادار کند چرا که هم اکنون یک تا دو درصد در این بخش ایفای نقش می‌کنیم درحالی که ظرفیت پنچ تا ۱۰ درصد نقش آفرینی را داریم که این برای ما درگام‌های اولیه مطلوب است.

مبلغی ادامه داد: تحقق این امر در گرو انسجام عنصر حلال در داخل و همچنین ایجاد زیر ساخت‌های همکاری با اسمیک و حضور در فضای بازار غذای حلال از طریق صادر کردن کالاهاست.

وی با بیان اینکه ایران توانسته در ذیل اسمیک نشان حلال کشور را تعریف و مورد مقبول قرار دهد، یادآور شد: ایران در این سازمان در جایگاه های مختلفی از جمله نایب رئیس شورای تایید صلاحیت، ریاست کمیته ارزیابی انطباق، عضویت درشورای مدیریت استانداردسازی و عضویت درشورای اندازه شناسی قرار دارد و موقعیت خوبی داریم.

مبلغی ادامه داد: اسمیک به دنبال حفظ وحدت رویه برای میدان پیدا کردن حلال درجهان است، و نظام اسلامی نیز در این زمینه عملکرد خوبی دارد.

وی همچنین تربیت و شناسایی ۱۰۰ کارشناس حلال را از جمله اقدام‌های در دست اقدام دانست، و گفت: تلاش های اولیه‌ای در این زمینه صورت گرفته‌است.

وی گفت: از آنجا که گستره فعالیت ما در سراسر کشور است، تقویت جایگاه مراکز استانی در ارتباط با حلال را از طریق تشکیل کمیته های حلال در دستور کار داریم.

مبلغی درادامه خاطرنشان کرد: تشکیل شورای فقهی و دبیرخانه آن با حضور اساتید سطح بالای حوزه از دیگر برنامه ها در دست پیگیری و انجام است.

وی همچنین با اشاره به هشدارهای صورت گرفته به برخی واحدهای تولید کننده ژلاتین در کشور، گفت: ما به دنبال صدور گواهی برای خیلی از کالاهایی که با ژلاتین حلال تولید می‌شود، هستیم و در این خصوص یک حرکت اساسی را در شورای فقهی، و از نظر عملیاتی نیز در فضای کشور در دست اقدام داریم.

فقیه ناظر بر امور حلال کشور بیان کرد: نظارت بر واردات کالاها به کشور قاعدتا، فقها، شرعا و حقوقا در اختیار امور حلال است، و باید این را تعمیم بدهیم و این چتر را بگسترانیم.

دعا و نیایش برای نابودی کرونا موجب وحدت ادیان می‌شود

 مبلغی همچنین در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به پیشنهاد اخیر خود برای قرار دادن یک روز به عنوان دعا با هدف ریشه کن شدن بیماری کرونا در سطح بین الملل، گفت: این امر موجب تقویت وحدت ادیان و همچنین نیایش بندگان در پیشگاه خالق خود می‌شود و البته این موضوع به معنای اجتناب از فعالیت‌های بهداشتی نیست.

وی افزود: این پیشنهاد اکنون به ثمر نشسته چون دنیای مسیحیت و برخی از مسلمانان اهل سنت شب ۲۱ ماه رمضان را برای این کار اعلام کردند.

وی اینکه این پیشنهاد در ابتدا از خاستگاه نظام اسلامی و شیعه زده شده ، گفت: صرفا پیشنهاد دادن کافی نیست، و اگر برخی از سازمان ها و گروه‌ها، علما و فضلا بتوانند نقش فعالی داشته باشند، این به نفع ادیان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.