در حالی که قم در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد، بسیاری از مردم و مسوولان در سطح استان همچنان با برگزاری اجتماعات، سفرها، نشستها، اجتماعات و میهمانی های غیرضروری نسبت به فاصله گذاری اجتماعی بی توجهی نشان می دهند. 

روز و ساعتی نیست که از یک بیمارستان، فروشگاه بزرگ، حمل و نقل سطح شهر و نشست و دیدار و معارفه و تقدیر در فلان سازمان و اداره، خبری، عکسی و یا گزارشی دریافت نشود، امری که ماهیت طرح فاصله گذاری و مقابله ملی با شیوع کرونا را بطور جدی زیر سوال می برد. 

برخی می‌گویند بیش از پیش نمی‌توان به مردم فشار آورد چرا که به گفته آنها، تا وقتی فکری برای معیشت آسیب دیده مردم نشود، بسیاری از آنان اگر هم بخواهند نمی توانند ضوابط بهداشتی را رعایت کنند اما آیا ادارات و مسوولان هم گریزی از برگزاری بسیاری از دیدارها و نشست ها ندارند و یا بسیاری از مردم نمی توانند ماه رمضان امسال از برگزاری میهمانی و دادن افطاری خودداری کنند و چرا  برخی از خانواده ها نسبت به برگزاری دورهمی‌ها میهمانی افطاری اصرار می‌کنند.

با حلول ماه مبارک رمضان، سفره رحمت، برکت و مغفرت خداوند متعال بر روی بندگانش گشوده شده است و مسلمانان می کوشند تا در این ماه مبارک برای بهره مندی هرچه بیشتر از فیوضات الهی، آداب و مستحبات پسندیده ای که بر اساس احادیث و روایات ائمه اطهار(ع) شکل گرفته است، به انجام برسانند.

افطاری دادن و اطعام روزه داران یکی از پسندیده ترین و مؤکدترین اعمالی است که در ماه رمضان به مسلمانان توصیه شده است، اما امسال ماه مبارک رمضان شرایط متفاوتی دارد و مسلمانان در حالی به میهمانی خدا رفته اند که ویروس منحوس کرونا در بیش از ۲۱۰ کشور جهان سایه افکنده است.

بدون تردید ماه رمضان امسال آداب خاص خود را می طلبد و ما علاوه بر همه واجبات و مستحبات، تکلیف دیگری نیز برعهده داریم و آن «رعایت فاصله گذاری اجتماعی» است و مؤمنان روزه دار باید برای ریشه کن شدن این بیماری در کشورمان، ضمن ماندن در خانه، از برگزاری دورهمی ها و مراسم افطاری همچون گذشته به شدت اجتناب کنند.

این روزها متاسفانه شاهد هستیم برخی از خانواده ها بدون در نظرگرفتن خطر شیوع و ابتلاء به بیماری کرونا همچنان میهمانی های افطاری و شب نشینی های خود را ادامه می دهند و در این میان افراد مسن و دارای بیماری های زمینه ای نیز حضور دارند و این بی توجهی ها در کنار دیگر عوامل باعث شده قم همچنان در لیست قرمز کرونا قرار داشته باشد.

اما در سوی دیگر برخی از خیرین و نیکوکاران، نهادهای حمایتی و مؤسسات خیریه، بقاع متبرکه، طلاب و بسیجیان و دیگر مردم مهربان شهرمان با تشکیل گروه های جهادی و توزیع غذای گرم و بسته های معیشتی با رعایت موازین بهداشتی، سنت حسنه افطاری دادن و اطعام نیازمندان را به شکلی مطلوب و متناسب با ایام کرونا به انجام رسانده و اجازه ندادند که این عمل خیر تعطیل شود.

* دورهمی‌ها و میهمانی‌های افطاری در شرایط کرونایی نباید برگزار شود

معاون فنی مرکز بهداشت استان قم در گفتگو با ایرنا با بیان اینکه در شرایط کرونایی نباید دورهمی ها و میهمانی های افطاری برگزار شود، خاطرنشان کرد: گروه های پرخطر از جمله افراد مسن، مادران باردار و افراد با نقص ایمنی به هیچ عنوان نباید در معرض تجمع ها و دورهمی ها قرار بگیرند.

"محمد نیک پور" بر ضرورت رعایت فاصله گذاری اجتماعی توسط همه مردم حتی در برخورد با اقوام و آشنایان تأکید کرد و گفت: دست اندرکاران تهیه و توزیع افطاری ها و کمک های معیشتی برای نیازمندان نیز باید ضمن برخورداری از سلامت کامل، بهداشت فردی را کاملا رعایت کرده و از وسایل محافظتی مانند ماسک و دستکش استفاده کنند.

وی با بیان اینکه ۹ مرکز خدمات جامع سلامت در سطح شهر قم خدمات تشخیص، درمان و آموزش بیماری کرونا را در ۱۶ ساعت از شبانه روز به مردم ارائه می دهند، تصریح کرد: کرونا همچنان در کمین است و مردم باید این خطر را جدی بگیرند و امروز کشورمان به مرحله ای که خیالمان راحت باشد نرسیده و هر کس ممکن است که با این ویروس آلوده شود.

* وضعیت قم همچنان پرخطر است

استاندار قم در آخرین جلسه ستاد پیشگیری از بحران نیز با بیان اینکه ‌وضعیت کرونا در این استان سفید نشده و باید دستورالعمل‌های بهداشتی جدی گرفته شود، اظهار داشت: وضعیت قم نسبت به ابتدای اسفندماه سال قبل مطلوب شده اما وضعیت قم در مقایسه با شهرهای دیگر همچنان پرخطر است.

"بهرام سرمست" بر ضرورت تکمیل بانک اطلاعاتی مجمع خیرین استان و ساماندهی فعالیت موسسات خیریه در استان تأکید کرد و گفت: باید افراد آسیب‌دیده در جریان بیماری کرونا که تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نبودند شناسایی‌شده و نیازهای آن‌ها نیز اولویت‌سنجی شود.

* روند عادی سازی شرایط در قم باید مختل شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم نیز در آخرین جلسه ستاد پیشگیری از بحران نسبت به ادامه وضعیت خطرناک ابتلا به کووید ۱۹ هشدار داد و گفت: در دو هفته گذشته سیر نزولی مبتلایان به کرونا در قم متوقف‌شده و کاهش پیدا نکرده است و باید روند عادی سازی متوقف شود.

"محمدرضا قدیر" با بیان اینکه در ۱۴ روز گذشته تعداد ۱۶۰ بیمار کرونایی بستری در مراکز درمانی قم ثابت بوده که نشان می‌دهد هشدارها و خطرهای این ویروس در بین مردم نادیده گرفته‌شده است، خاطرنشان کرد: روند عادی‌سازی شرایط در قم باید مختل شده و کنار گذاشته شود، زیرا وضعیت کرونا در قم همچنان پرخطر است.

وی با بیان اینکه به هر میزان که مراجعه بیماران سرپایی به مراکز درمانی بیشتر باشد، تعداد فوتی‌های نهایی نیز بیشتر خواهد بود، گفت: تعداد مراجعه‌کنندگان سرپایی کرونایی در قم بیشتر از اغلب استان‌های کشور است که مساله مشکل‌زایی است، ضمن اینکه تعداد افراد با علائم خفیف اما ناقل بیماری کرونا در قم قابل‌توجه است.

* فاصله گذاری هوشمند در ماه رمضان فروکش کرده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در آخرین جلسه ستاد پیشگیری از بحران با ابراز نگرانی از بی‌توجهی عده‌ای از مردم به پروتکل‌های بهداشتی افزود: فاصله‌گذاری هوشمند با شروع ماه رمضان در استان قم فروکش کرده است و این نگرانی وجود دارد که با تداوم  فرهنگ رفتاری کنونی مردم، شاهد بازگشت قدرتمند کرونا در آینده باشیم.

"سیامک محبی" با بیان اینکه برای مقابله با کووید ۱۹ باید سبک زندگی متناسب با کرونا توسط رسانه ها فرهنگسازی شود، تصریح کرد: با روندی که در استان وجود دارد وضعیت سخت مقابله و شیوع کرونا تا پایان اردیبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت و قم با متوسط بستری ۳.۴ درصد به ازای هر صد هزار نفر در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد.

گفتنی است پس از دعوت رهبر معظم انقلاب برای برپایی رزمایش کمک های گسترده مردمی به نیازمندان در ماه مبارک رمضان، بسیاری از نهادهای حمایتی، مؤسسات خیریه و گروه های مردمی و جهادی در استان قم این روزها در تکاپوی آماده سازی و توزیع بسته های معیشتی برای کمک به نیازمندان هستند و برنامه های مختلفی در این راستا در سطح استان در حال اجراست.

ویروس کرونا موسوم به « کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی‌ماه ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳۶۶۲۰۰۲۳، ۳۶۶۲۰۹۹۹، ۳۶۷۰۶۰۳۰ و ۳۶۷۰۴۳۶۸ (با پیش‌شماره ۰۲۵) تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.