خستگی و کلافگی و از دست رفتن زمان به عنوان یکی از سرمایه‌های گرانبهای هر فرد، نتیجه حضور در صف‌های خسته کننده و طولانی است که در طول سال به شیوه‌های مختلف شاهد شکل‌گیری آنها هستیم در حالیکه می‌توان با اتخاذ تدابیری و راهکارهای خلاقانه و مبتکرانه بخش زیادی از این صف‌ها را حذف کرد.

در حالی‌ که مسوُولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا تلاش برای قطع زنجیره انتقال و رعایت شیوه نامه‌ها و طرح‌های فاصله‌گذاری اجتماعی عادی و هوشمند است اما متاسفانه برخی از فعالیت‌ها همچنان براساس روال سنتی و حضور فیزیکی افراد انجام می‌شود که با سیاست‌های دولت در ارتباط با کنترل و مهار کرونا تناقض دارد.

یکی از این طرح‌ها که مردم را به صف و تجمع وادار می‌کند ثبت‌نام برای دریافت کُد بورسی از دفاتر پیشخوان دولت است که افراد زیادی را به مدت طولانی در یک فضای مسقف کوچک دور هم جمع می‌کند و سلامتی آنها را تهدید می‌کند.

بخشی از ثبت‌نام برای دریافت کُد بورسی توسط اشخاص در سایت شرکت‌های کارگزاری بورس و سامانه سجام امکان پذیر است و متقاضیان در این بخش نیازی به مراجعه حضوری ندارند اما مرحله اصلی آن که احراز هویت است باید در دفاتر پیشخوان دولت انجام شود که این مرحله منجر به شکل گیری صف‌های طولانی و تجمع افراد برای مدت زمان زیادی می‌شود.

اغلب این دفاتر پیشخوان فضاهای کوچکی دارند و بیشتر مراجعه‌کنندگان نیز مسایل بهداشتی و پیشگیرانه از جمله استفاده از ماسک و دستکش و با فاصله ایستادن را رعایت نمی‌کنند و این موضوع سلامتی آنها را تهدید می‌کند.

نگارنده با مراجعه به چندین دفتر خدمات ارتباطی در کلانشهر کرمانشاه این موضوع را به وضوح مشاهده کردم که فاصله‌گذاری و شیوه‌نامه‌های وزارت بهداشت در ارتباط با عدم چرخه انتقال ویروس توسط متقاضیان رعایت نمی‌شود و اغلب افرادی که به این دفاتر مراجعه می‌کنند و همچنین خود پرسنل این دفاتر در معرض تهدید ابتلا به کرونا هستند.

اگرچه در این دفاتر حفاظت‌های فیزیکی و ایجاد فاصله بین جایگاه و متقاضیان رعایت شده اما خود تجمع به مدت‌های طولانی و رد و بدل کردن مدارک سجلی و هویتی و همچنین فرم‌های مربوطه می‌تواند ناقل بیماری باشد.

تعداد مراجعه‌کنندگان به این دفاتر پس از اعلام آزادسازی سهام عدالت و اطلاع رسانی‌ها برای تعیین تکلیف این سهام و انتقال آن به بورس، افزایش چشمگیرتری نسبت به قبل داشته و به نظر می‌رسد تعداد مراجعه کنندگان روز به روز افزایش یابد.

از سوی دیگر افزایش حجم مراجعه کنندگان به این دفاتر منجر به قطعی‌های پی در پی سامانه‌های مرتبط می‌شود و این موضوع به افزایش زمان حضور و معطلی مراجعه‌کنندگان در این دفاتر منجر می شود.

از طرف دیگر در موضوع ثبت‌نام کد بورسی شاهد پرینت گرفتن و کپی کردن مدارک و پرکردن فرم‌های مختلف و شرکت در آزمون هستیم که تنها منجر به هدر دادن کاغذ می‌شود چرا که همه این فرم‌ها و مدارک هویتی در سایت شرکت‌های کارگزاری بارگذاری شده و وجود دارد و متقاضیان آن را پر کرده‌اند و تنها باید آن را امضا کنند که می شود از طریق امضای دیجیتالی این کاغذ بازی‌ها را نیز حذف کرد.

موضوع احراز هویت را باتوجه به ایجاد زیرساخت‌های دولت الکترونیک می‌توان از طریق ایجاد ساز و کارهای لازم از جمله طراحی سامانه‌های مرتبط به خود افراد واگذار کرد تا به صورت مجازی آن را انجام دهند و دیگر نیازی به حضور فیزیکی و مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان دولت نداشت.  

رییس اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفته که موج اول اپیدمی ویروس کرونا که از اسفند سال ۹۸ شروع شده، خرداد امسال فروکش می‌کند اما تابستان موارد تک گیر دارد و موج دوم همه‌گیری این بیماری در فصل پاییز شروع می‌شود. 

«حسین عرفانی» در این شرایط به مردم توصیه کرده که نکات بهداشتی و پیشگیرانه را حتما در تابستان و ماه‌های آینده همچنان رعایت کنند چون بیماری کووید-۱۹ به طور کامل خاموش نمی شود.

با نگاهی به نمودار ابتلا به ویروس کرونا در استان کرمانشاه، افزایش تعداد مبتلایان را در ۱۰ روز اخیر به وضوح مشاهده می کنیم که مسوولان دانشگاه علوم پزشکی استان تجمع افراد به دلایل مختلف را یکی از علل‌های این افزایش می‌دانند.

اگر موضوع کرونا را هم نادیده بگیریم و فرض بگیریم که جامعه عاری از این ویروس است، نباید از معضلات ترددهای غیرضروری افراد در سطح شهرها غافل ماند؛ افزایش ترددهای غیرضروری مردم معضلات زیادی از جمله افزایش ترافیک، آلودگی هوا، مصرف سوخت، آلودگی‌های صوتی و سایر موارد به دنبال دارد که با توسعه دولت الکترونیک می‌توان تا حدود زیادی این معضلات را کاهش داد.

اگرچه در طول سال‌های اخیر در موضوع دولت الکترونیک و تقویت زیرساخت های ارتباطی و مخابراتی تلاش‌های فراوانی انجام شده اما هنوز در ابتدای راه هستیم و می طلبد باتوجه به ضرورت موضوع در اولویت اول دولت قرار بگیرد و هرچه سریعتر این بستر توسعه یابد.

افزایش سرعت و کیفیت شبکه اینترنت نیز در تحقق دولت الکترونیک و همچنین استفاده مردم از فضای مجازی برای انجام امور روزانه خود موضوع مهمی است که باید مسوُولان دستگاه‌های مرتبط به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند.
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: تاکنون ۹۷ هزار و ۴۲۴ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۴۷ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶ هزار و ۲۰۳ نفر رسید.

کیانوش جهانپور روز یکشنبه درباره آخرین آمار قطعی مبتلایان به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس بیان کرد: از دیروز تا امروز ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۹۷۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۹۷ هزار و ۴۲۴ نفر رسید. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.