" علی بیرانوند" در این یادداشت که روز سهشنبه در اختیار ایرنا قرار گرفت، آورده است: در قرآن کریم مهمترین و باارزش‌ترین گنجینه‌ای است که تاریخ بشریت به خود دیده است، گنجینه‌ای طلایی و آسمانی که نمونه آن را در هیچ برهه‌ای از تاریخ نمی‌توان مشاهده کرد، گنجینه‌ای آسمانی که در خود گوهرهای ناب زندگی و حیات طیبه را به ارمغان آورده است.

 نسخه‌های طلایی و شگفت‌انگیزی که در این هدیه آسمانی به ودیعه گذاشته به‌راستی ضامن سعادت و خوشبختی جامعه انسانی در حیات مادی و معنوی است، باید قدر  و اهمیت آن را به‌خوبی پاس داشت و کدهای زندگی سعادتمند آن را به‌خوبی در زندگی پیاده کرد.

برخور از قرآن اگر خواهی ثبات/ در ضمیرش دیده‌ام آب حیات،گوهر دریای قرآن سفته‌ام/ شرح رمز «صبغة الله» گفته‌ام، صد جهان باقی است در قرآن هنوز/ اندرآیاتش یکی خود را بسوز.

اعتدال و میانه‌روی اکسیر موفقیت

برخی افراد هرچند خواهان دست‌یابی به موفقیت و طی کردن پله‌های پیشرفت و ترقی هستند، ولی بااین‌حال هیچ‌گونه تلاش و کوششی را از خود نشان نمی‌دهند، درواقع تفریط، تنبلی و سستی موجب شده است خواسته‌های آن‌ها از دایره آمال و آرزو تجاوز نکند.

سستی و کاهلی این دسته افراد چه در امور مادی و چه در امور معنوی مانع موفقیت آن‌ها شده است، گروهی دیگر رویکرد افراطی و شتاب‌زده را دنبال می‌کنند، روشی که مانع اتخاذ تصمیمات هوشمندانه و عقلانی شده است، درواقع این افراد بیشترین لطمه و صدمه  را از ناحیه زیاده‌روی و افراط در انجام امور متحمل شده‌اند.

دراین‌بین خدای متعال یک نسخه طلایی و شگفت‌انگیز را به افراد معرفی می‌نماید نسخه‌ای که جامعه انسانی را از تبعات شوم افراط‌وتفریط باز می‌داد: «وَ کَذلِکَ جَعَلْناکُمْ أُمَّةً وَسَطا؛ و بدین گونه شما را امتی میانه قراردادیم». امتی که از هر نظر در حد اعتدال باشد، نه کندرو و نه تندرو، نه در افراط و نه تفریط، بلکه در انجام امور الگو و نمونه است.

 این‌چنین جامعه‌ای تلاش می‌کند در تمام ابعاد زندگی اعم از اقتصادی، اجتماعی، علمی و فرهنگی و عبادی مسیری را در پیش گیرد که با برخورداری از موازین عقلی و شرعی پا را از ضوابط میانه‌روی و اعتدال خارج ننهد.

دشمن‌شناسی و پیروی نکردن از گام‌های شیطان

یکی دیگر از نکات بسیار مهم و طلایی که در جزء دوم قرآن کریم به آن اشاره‌شده است موضوع دشمن‌شناسی و  بر حذر بودن از گام‌های بسیار خطرناک شیطان است.

درآیات مشخصی از جزء دوم قرآن کریم موضوع بر حذر بودن از گام‌های شیطان مطرح‌شده و شیطان به‌عنوان دشمن آشکار انسان معرفی می‌شود: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّةً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبینٌ؛ ای کسانی که ایمان آورده‏‌اید همگی در صلح و آشتی درآیید! و از گام‌های شیطان، پیروی نکنید؛ که او دشمن آشکار شماست‏».

عبارت«لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ» در پنج مورد از قرآن مجید به چشم می‌‏خورد که دو مورد آن در مورداستفاده از غذاها و روزی‌های الهی است، درواقع به انسان‌ها هشدار می‏‌دهد که این نعمت‌های حلال را در غیر موارد واردشده مصرف نکنند، و این نعمت‌های الهی را وسیله‏‌ای برای اطاعت و بندگی قرار دهند نه طغیان و فساد در ارض.

به‌خوبی روشن است که بسیاری از انحرافات و وسوسه‏‌های شیطانی به‌صورت تدریجی انجام می‏‌گیرد، و هر مرحله در حقیقت گامی از گام‌های شیطان است. ازاین‌رو  یکی از اصول مهم موفقیت در زندگی قرآنی شناسایی دشمن و بر حذر بودن از سیاست گام‌به‌گام آن است.

 کسانی که با ساده‌اندیشی از کنار گناهان کوچک عبور می‌کنند از این موضوع غافل هستند که در دام مهلک و خطرناک،«سیاست گام‌به‌گام» شیطان قرارگرفته‌اند و هرلحظه خطر مبتلا شدن به گناهان مرگبار در زندگی این‌چنین افرادی بیشتر می‌شود.

رویکرد جهادی و مهارت انتخاب اصولی

یکی از شاه‌کلیدهای موفقیت در سبک زندگی قرآنی مقدم داشتن خواست و امر الهی بر خواهش‌های نفسانی است، همه ما انسان‌ها در مسیر زندگی بر سر دو راه‌های زیادی قرار می‌گیریم، دوراهی‌های سرنوشت سازی که اگر انتخاب صحیح و اصولی در آن لحاظ شود سعادت و موفقیت را برای انسان به ارمغان خواهد آورد.

به‌عبارت‌دیگر  انسان در طول زندگی در معرض پیشنهادهای شیطانی و نفسانی و  انتخاب عقلایی و دینی است، در بسیار از اوقات خواهش‌های نفسانی انسان را به جهتی سوق می‌دهد که صلاح و مصلحت دینی و عقلایی انسان در آن نیست.

 مهارت تسلیم در برابر فرمان و امر الهی مانع گرفتار شدن در عواقب خطرناک و مهلک نافرمانی است. «کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِتالُ وَ هُوَ کُرْهٌ لَکُمْ وَ عَسی‏ أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئاً وَهُوَ خَیْرٌ لَکُمْ وَ عَسی‏ أَنْ تُحِبُّوا شَیْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَکُمْ وَ اللَّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ؛ جهاد در راه خدا، بر شما مقرّر شد؛ در حالی که برایتان ناخوشایند است. چه‌بسا چیزی را خوش نداشته باشید، حال‌آنکه خیرِ شما در آن است. و یا چیزی را دوست داشته باشید، حال‌آنکه شر شما در آن است. و خدا می‌‏داند، و شما نمی‏‌دانید».

به اذعان قرآن‌پژوهان آنچه در آیه بالا اشاره شد، منحصر به مساله جهاد و جنگ با دشمنان نیست، بلکه از یک قانون کلی و عمومی پرده برمی‏دارد، و تمام مرارت‌ها و سختی‌های اطاعت از فرمان خدا را برای انسان سهل و گوارا می‏‌سازد.

 زیرا به‌مقتضای" وَ اللَّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ‏" می‏‌داند که خداوند آگاه از همه‌چیز و رحمان و رحیم نسبت به بندگانش در هر یک از دستوراتش، مصالحی دیده است که مایه نجات و سعادت بندگان است، و به‌این‌ترتیب بندگان مومن همه این دستورات را مانند داروهای شفابخش می‏نگرند و باجان و دل آن را پذیرا می‏‌باشند.

صبر و ایمان به خدا، رمز دست‌یابی به پیروزی

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار از کشوهای استکباری سعی کردند با هر آنچه در توان دارند، ایران اسلامی را مورد هجمه سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی قرار دهند، برآورد برخی از مادی‌گرایان این بود که انقلاب نوپای ایران اسلامی یارای مقابله و ایستادگی در برابر ابرقدرت‌های جهانی را ندارد.

 این در حالی است که عنصر ایمان، صبر و مقاومت همه محاسبات مادی و لیبرال را نقش بر آب کرد به‌طوری‌که ایران اسلامی توانست با عنصر و شاخص ایمان و مقاومت جلوه‌ای از برکات و آثار ایمان و ایستادگی را به رخ جهانیان بکشاند: «کَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کَثیرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرینَ؛ «چه بسیار گروه‏های کوچکی که به‌فرمان خدا، بر گروه‏های عظیمی پیروز شدند!» و خداوند، با صابران و استقامت‏ کنندگان است»./

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.