سیامک محبی روز دوشنبه در جلسه ستاد اطلاع‌رسانی قم درسالن کرامت استانداری بیان کرد: این اصناف باید به تمام پروتکل‌های مصوب پایبند باشند.

وی اضافه کرد: تا پایان ۲۹ فروردین‌ماه، ۴۴ هزار و ۸۹۶ مورد بازرسی از اصناف قم انجام‌ شده و در تا حد امکان از پملب کردن واحدهای صنفی خودداری شده و صرفا به اخطار آموزشی بسنده شده‌است.

وی ادامه داد: با این وجود ۲۹۷ واحد صنفی استان غیرفعال و ۹ واحد نیز پملب شده‌است، درمجموع بیش از ۵۰ درصد صنوف قم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده‌اند.

محبی عنوان کرد: از امروز بازرسی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اصناف قم به‌دقت نظر و سخت‌گیری بیشتری دنبال می‌شود.

وی گفت: ۴۵ هزار از اصناف قم در سامانه سلامت تاکنون ثبت‌نام کرده‌اند و درمجموع وضعیت قم مطلوب است.

وی ابراز کرد: رسانه‌های قم اصناف را برای ثبت‌نام در سامانه سلامت و فرهنگ‌سازی نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی حساس کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اظهار داشت: یک‌میلیون و ۱۵۰ هزار تن از مردم قم در مرحله اول طرح سلامت، غربالگری شدند و مرحله دوم این طرح نیز مانند مرحله اول ادامه پیدا خواهد کرد.

کرونا جدی گرفته نمی‌شود

وی بابیان اینکه برخی از مردم کرونا را جدی نمی‌گیرند، اضافه کرد: حساسیت بسیاری از مردم نسبت به سئوالاتی که در طرح غربال‌گری انجام می‌گیرد از بین رفته شده و اصولا این بیماری را جدی نمی‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: کرونا همچنان به‌عنوان یک بیماری جدی در قم جولان می‌دهد و هیچ زمانی برای پایان آن متصور نیست و دراین‌بین بی‌تفاوتی مردم و جدی نگرفتن آن می‌تواند بسیار مشکل‌آفرین باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: ۴۵۰ هزار تن از مردم قم در سامانه خود اظهاری سلامت ثبت کردند و با تمامی افرادی که مشکوک به کرونا بودند تماس‌های لازم برای مراقبت‌های بیشتر انجام ‌گرفته شده‌است.

محبی اظهار داشت: توانمندسازی و فرهنگ عمومی نسبت به رعایت اصول خود مراقبتی مهم‌ترین شرط استان در مقابله و پیشگیری از کروناست.

وی در ادامه اظهار کرد: مساجد برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید اطلاعات خود را در سامانه سلامت ثبت و شکل فعالیت خود در ماه رمضان را مشخص نمایند.

رییس مرکز بهداشت قم گفت: در حال حاضر برگزاری تجمعات مذهبی در ماه رمضان ممنوع است و نباید هیچ مراسم مردمی شکل بگیرد.

ثبت‌نام ۹۰ درصد اصناف قم در سامانه سلامت

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز در این جلسه گفت: ۹۰ درصد از اصناف قم تاکنون در سامانه سلامت اطلاعات خود را ثبت کرده‌اند.

امیرحسین پروان ادامه داد: در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی قالب صنوف پرخطر قم غیرفعال بود و از فعالیت آن‌ها خودداری به عمل آمد.

وی اضافه کرد: در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی درمجموع ۳۰۰واحد صنفی قم به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی پلمب شدند.

وی ادامه داد: در استان قم ۳۵ هزار واحد صنفی پروانه دار و ۱۰ هزار واحد فاقد پروانه مشغول فعالیت هستند.

پروان گفت: قم در ثبت‌نام اصناف در سامانه سلامت در رتبه نوزدهم کشور قرار دارد و بیش از ۴۰ هزار واحد صنفی و غیر اصناف در این سامانه ثبت‌نام کردند.

فرهنگ هم‌زیستی با کرونا تبیین شود

مدیر خانه مطبوعات قم نیز دراین جلسه گفت: یکی از دلایل استقبال مردم در طرح غربال‌گری وجود منفعت برای مردم بود و در مرحله دوم هم باید مساله‌ای برای رغبت مردم اندیشیده شود.

مرتضی داستانی خاطرنشان کرد: در نانوایی‌های قم مساله فاصله‌گذاری اجتماعی به‌هیچ‌وجه رعایت نمی‌شود و این مساله در ماه رمضان تشدید می‌شود.

وی تصریح کرد: گفتمان رسانه‌های استان و مسئولان باید به سمتی برود که مردم را نسبت به تغییر سبک زندگی، همزیستی با کرونا و شرایط جدید در دوران پساکرونا آماده کند.

داستانی اظهار داشت: بسیاری از مردم از پروتکل‌هایی که باید در مساجد رعایت شود اطلاعاتی ندارند و حتی این اطلاعات در اختیار رسانه‌ها هم وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، کرونا، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع و ازجمله راه‌های انتقال آن عطسه و سرفه و دست دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند علاوه بر پرهیز از دست دادن و روبوسی و عدم حضور در مراکز عمومی، به هنگام عطسه حتما جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

ویروس کرونا موسوم به « کوید ۱۹» اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی‌ماه ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳۶۶۲۰۰۲۳، ۳۶۶۲۰۹۹۹، ۳۶۷۰۶۰۳۰ و ۳۶۷۰۴۳۶۸ (با پیش‌شماره ۰۲۵) تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.