روح‌الله رمضانی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در پاسخ به رهنمود رهبر معظم انقلاب، پویش ملی«همت جوانانه، کمک مومنانه» به‌منظور همیاری و کمک به خانواده‌ها و افراد آسیب‌دیده ناشی از شیوع کرونا، زیر نظر وزارت ورزش و جوانان طراحی‌شده است که سمن‌های استان نقش فعالی در این پویش ایفا خواهند کرد.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان قم، اظهار داشت: با فعال شدن این پویش در سراسر کشور،‌ تمام ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد قم در حوزه‌های تخصصی خود وارد میدان می‌شود.

وی بابیان این‌که تمام سازمان‌های مردم‌نهاد قم از آغاز شروع بحران کرونا پای کار بوده و خدمات بسیاری ارائه کردند گفت: به‌منظور هماهنگی میان سمن‌های استان، گروهی به نام سمن‌های امداد و نجات ایجادشده که توانسته به‌منظور کاهش مشکلات ناشی از شیوع کرونا در استان، نقش‌آفرینی مناسبی داشته باشند.

رمضانی ادامه داد: تمام ۴۰ سمن دارای مجوز در استان در رشته‌های تخصصی خود فعالیت‌های گسترده و متنوعی را تاکنون به‌منظور مقابله با کرونا و کاهش آسیب‌های ناشی از شیوع این بیماری انجام داده‌اند.

معاون اداره کل ورزش و جوانان قم افزود: توزیع پنج هزار بسته غذایی میان محرومان، ضدعفونی معابر استان به مدت یک ماه، تهیه و توزیع چندین هزار بسته بهداشتی، پیگیری وضعیت خانواده‌های درگیر با کرونا، تولید هزاران عدد ماسک و لوازم حفاظتی موردنیاز کادر درمانی و همچنین مشاوره‌های روانی به بیماران و خانواده‌ها، برخی از اقدام‌های انجام‌شده توسط سازمان‌های مردم‌نهاد قم بوده است.

رمضانی گفت: تولید ۱۰ مستند با محوریت ثبت خدمات کادر درمانی و جوانان جهادگر و همچنین تولید و انتشار ۱۰ کلیپ روانشناسی به‌منظور مداخلات روانی و کاهش استرس ناشی از شیوع این بیماری توسط روانشناسان مرکز مشاوره اداره کل ورزش و جوانان از دیگر اقدام‌های انجام‌شده در هفته‌های اخیر بوده است.

 وی ادامه داد: هشت مرکز مشاوره زیر نظر اداره کل ورزش و جوانان قم، مجوز فعالیت دارند که این مراکز در ایام شیوع کرونا از طریق فضای مجازی و در شبکه‌های مختلف اجتماعی اقدام به ارائه مشاوره روانی داده‌اند تا آلام روانی ناشی از این بیماری به حداقل ممکن کاهش یابد.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید محمد سعیدی، تولیت حرم حضرت معصومه(س) پیش‌ازاین نیز در پیامی، با لبیک به ندای رهبر معظم انقلاب با موضوع اجرای یک رزمایش گسترده برای کمک به نیازمندان، ضمن تاکید بر مشارکت آستان کریمه اهل‌بیت(ع) در این طرح از مردم به‌ویژه خیران، مسئولان، نهادها و موسسه‌ها برای ارائه حداکثری کمک‌های مؤمنانه و گره‌گشایی از کار گرفتاران دعوت کرد.

کرونا، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع و ازجمله راه‌های انتقال آن عطسه و سرفه و دست دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند علاوه بر پرهیز از دست دادن و روبوسی و عدم حضور در مراکز عمومی، به هنگام عطسه حتما جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

ویروس کرونا موسوم به « کوید ۱۹» اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی‌ماه ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳۶۶۲۰۰۲۳، ۳۶۶۲۰۹۹۹، ۳۶۷۰۶۰۳۰ و ۳۶۷۰۴۳۶۸ (با پیش‌شماره ۰۲۵) تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.