بازگشایی مشاغل کم‌خطر به صورت مشروط

استاندار قم، با اشاره به مصوبه بازگشایی مشاغل کم خطر بر اساس دستورالعمل های وزارت بهداشت گفت: همراهی مردم مهم‌ترین رکن در کاهش ابتلا به بیماری کروناست.

بهرام سرمست درحاشیه جلسه ستاد ملی کرونا  که به صورت ویدئوکنفرانس و به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری برگزار شد، با بیان این‌که درباره بازگشایی مشاغل کم‌خطر مجوزهایی از سوی دولت صادر شده است، افزود: اصنافی که دارای شرایط بازگشایی هستند باید در سامانه وزارت بهداشت ثبت‌نام و مجوز لازم را کسب کنند.

فاصله‌گذاری هوشمند برای ورود پلکانی به شرایط عادی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: فاصله‌گذاری هوشمند طرحی است که با اجرای آن، راهبرد ورود پلکانی به شرایط عادی دربخش اقتصادی قم دنبال می‌شود.

محمود سیجانی با بیان این‌که طرح فاصله‌گذاری هوشمند ادامه طرح فاصله‌گذاری اجتماعی است، افزود: در طرح فاصله‌گذاری هوشمند اصناف به صنوف پرخطر، کم‌خطر و بی‌خطر تقسیم و فعالیت آنان ساماندهی می‌شود.

فتوای آیت الله شبیری درباره روزه

آیت الله سید موسی شبیری زنجانی از مراجع تقلید، در پاسخ به استفتایی درباره روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان در دوران شیوع ویروس کرونا گفت:‌ اگر بنا به گفته پزشکان متخصص، روزه گرفتن برای فردی، احتمال ابتلای او به این بیماری و آسیب دیدن وی را افزایش دهد، نباید روزه بگیرد و این مسأله در رساله عملیه هم آمده است.

نظر آیت‌الله هادوی درباره روزه

آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی در پرسش و پاسخ پیرامون روزه‌داری در ایام شیوع ویروس کرونا گفت: «روزه در ماه رمضان واجب است؛ مگر در صورتی که به گفته کارشناسان مورد اعتماد روزه گرفتن، احتمال ابتلا به کرونا را به مقدار عقلایی و قابل توجه افزایش دهد یا تشدید عوارض بیماری در مبتلایان را در پی داشته باشد که در این صورت حرام و باطل خواهد بود و ظاهرا هنوز بررسی های تخصصی چنین چیزی را تایید نمی کند.»

تعطیلی اعزام مبلغان دینی ماه رمضان و اجرای طرح‌های جایگزین

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، با اعلام تعطیلی تبلیغ چهره‌ به چهره در ماه مبارک رمضان گفت: امسال طبق ابلاغیه‌های ستاد مبارزه با کرونا، برنامه اعزام مبلغان در ماه مبارک رمضان تعطیل است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعید روستا آزاد درگفت‌وگویی افزود: دفتر تبلیغات اسلامی به علت ممنوعیت و محدودیت جا به جایی های استانی، اعزام مبلغان از قم و سایر شعبه‌های این دفتر را ندارد.

صادر نشدن دستورالعملی برای تعطیلی مسجدها

مدیر ستاد اقامه نماز قم گفت: هیچ دستورالعملی برای تعطیلی مسجدها در این استان صادر نشده و تنها عدم برگزاری نماز جماعت مورد تاکید است.

محمد خامه‌یار در جمع جمعی از ائمه‌جماعات مساجد افزود: هیچ مجوزی هم برای برگزاری نماز جماعت وجود ندارد و باید همه تابع دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا باشیم و حفظ جان مردم و مومنان بر عهده ماست و نباید به‌صورت سلیقه‌ای عمل کنیم.

صدور مجوز تولید چهار مستند از بیمارستان‌ها

رییس اداره سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت: به منظور ثبت تلاش کادر درمانی برای مبارزه با کرونا، مجوز تولید چهار مستند در این زمینه در قم صادر شده‌است.

محمدکاظم رضوانی درگفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: دراین آثار مستند، تلاش کارکنان بیمارستان‌ها از پزشکان گرفته تا نیروهای خدماتی، همچنین نیروهای جهادی، بیماران و همراهانشان که همگی قهرمانان مبارزه با کرونا محسوب می‌شوند، به تصویر کشیده می‌شود.

زیان کتابفروشان از کرونا

رییس اتحادیه ناشران قم گفت: بیشترین ضرر ناشی از کرونا به حوزه کتاب وارد شده‌ و با توجه به شرایط اقتصادی کنونی، ‌کتاب به طور کلی از سبد خانوارها خارج شده‌است.

حمید خرمی درگفت و گو با ایرنا، با اشاره به ایجاد کمپین «در خانه بمانیم و کتاب بخوانیم» افزود: سه کتابفروشی قم در قالب این کمپین اقدام به فروش کتاب به صورت برخط نمودند و باقی کتاب فروشی ها استان در هفته‌های گذشته به دلیل اعمال طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هیچ‌گونه درآمد و فروشی نداشتند.

گرانی به جای کمبود ماسک

با گشت‌وگذار میدانی در داروخانه‌ها مشخص می‌شود که وضعیت قم نسبت به‌روزهای نخست شیوع ویروس کرونا و فقدان ماسک و مواد بهداشتی بهبودیافته و در بیشتر این مرکزها ماسک و دستکش‌های معمولی موجود است.

یک ماه پیش از این ماسک در داروخانه‌های قم تا ۶ برابر قیمت واقعی به فروش می‌رسید به‌طوری‌که ماسک‌های معمولی بین هزار تا سه هزار تومان و ماسک‌های فیلتردار بیش از ۲۰ هزار تومان به فروش می رفت، ولی اکنون قیمت ها کمی تعدیل شده، ماسک های معمولی و دست‌ساز در خیلی از سوپرمارکت ها هم به فروش می رسد، هر چند قیمت آن با توجه به مصرفی بودنش، همچنان بالاست و خیلی ها قدرت خرید آن را ندارد.

صعود تیم هندبال قم به مسابقات فصل ۹۹ لیگ برتر 

مدیر تیم مردان هیات هندبال قم گفت: با لغو دیدارهای مرحله پایانی لیگ دسته اول هندبال به دلیل شیوع کرونا، مجوز صعود به مسابقات فصل آینده لیگ برتر برای تیم قم صادر شد.

حسام خان‌بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در روزهایی که تمام فعالیت‌های ورزشی در همه رشته‌ها به دلیل شیوع بیماری کرونا لغو و برگزاری رقابت در رشته‌های گوناگون به آینده‌ای نامعلوم موکول شده، شنیدن یک خبر دلچسب برای علاقه‌مندان به ورزش بسیار باارزش است و خوشحالیم که هندبال این چراغ را روشن کرد.

لغو تمرینات و مسابقات تیراندازی به دلیل شیوع کرونا

دبیر هیات تیراندازی استان قم، به لغو یکی از اعزام‌های این هیات به دلیل شیوع کرونا اشاره و بیان کرد: قرار بود رقابت‌های آزاد زمستانی این رشته دهه اول اسفندماه سال گذشته در ورزشگاه آزادی برگزار شود، اما به دلیل شیوع بیماری کرونا به آینده موکول شد و تیم قم هم اعزام نشد، ضمن این‌که تا اطلاع ثانوی هم فعالیت در باشگاه‌ها و هم برگزاری تمام مسابقه‌های لیگ‌های تیراندازی کشور به دلیل مقابله با بیماری کرونا امکان‌پذیر نیست.

محمدجواد متقیان‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این هیات همانند سایر گروه‌های ورزشی از ورزشکاران عزیز و خانواده بزرگ تیراندازی قم خواسته در منزل مانده و فعلا در این شرایط تمرینات خود را پیگیری کنند تا با همدلی بر کرونا غلبه کنیم و به روزهای عادی و شرایط مطلوب جامعه بازگردیم.

واکنش بانک ملی به اقدام عجیب یک بدهکار

یک بدهکار بانکی در قم در اقدامی تعجب‌برانگیز برای رفع مسدودی حساب ضامن‌هایش گاو خود را که شاید تنهایی دارایی این فرد باشد، مقابل بانک آورد و گفت که پولی برای پرداخت قسط ندارد و گاوش را آورده است تا به جای بدهی، تحویل دهد.

از ابتدای انتشار ویروس کرونا، همان‌طور که انتظار می‌رفت کسب‌وکارهای اقتصادی کوچک بیشترین آسیب را متحمل شدند و افرادی که تسهیلاتی از بانک‌ها دریافت کرده و یا ضامن فرد دیگری شده بودند، نگران پرداخت اقساط بودند.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳۶۶۲۰۰۲۳، ۳۶۶۲۰۹۹۹، ۳۶۷۰۶۰۳۰ و ۳۶۷۰۴۳۶۸ (با پیش‌شماره ۰۲۵) تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.