آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در سخنانی پیرامون چگونگی وظایف دینی انسان دربلا و گرفتاری اظهار داشت:‌ یکی از آثار و تبعات این بیماری که امروز درکشور ما محقق شده، این است با شرایط موجود بنا به دستوری که مسئولان بهداشت کشور دادند،نمازهای جمعه وجماعت و اجتماعات دعا تعطیل شده‌است و ما موظف به اجرای قانون هستیم. 

وی افزود: در کلمات حضرت امیرالمؤمنین(ع) هست و شاید در کلمات ائمه دیگر هم باشد که هیچ مستحبی نمی‌تواند با واجب مزاحمت کند. برای ما حفظ جان خودمان و دیگران از اهم واجبات است یعنی ما وقتی به فقه‌مان مراجعه می‌کنیم یکی از واجباتی که برای انسان در کنار وجوب نماز، روزه و حج، یکی از واجبات حفظ جان انسان می‌باشد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: البته ما نیازی به یک آیه یا روایتی برای وجوب حفظ نفس نداریم، عقل به صورت قطعی می‌گوید حفظ نفس انسان واجب است و این از مستقلات عقلیه‌ای است که می‌توانیم کشف از حکم خدای تبارک و تعالی را هم به دنبالش داشته باشیم.

وی گفت: در اسلام دستور داریم که اگر غذایی موجب ضرر جان انسان است خوردنش حرام است، اگر خوردن خاک باشد حرام است. پس حفظ نفس واجب است. نماز جماعت، نماز جمعه، این‌ها مستحب است قانون می‌گوید، روایات و عقل می‌گوید هیچ مستحبی نمی‌تواند مزاحمت با واجب کند، یعنی واجب مقدم بر مستحبات است، پس بنابراین مردم عزیزمان مراقبت کنند تا وقتی که ان‌شاء الله شرایط عادی بشود و امیدواریم خدا ثواب این نمازهای جماعت و جمعه از دست رفته را به همه ما عنایت خواهد فرماید.

خداوند عقاب و عذاب انسان‌های گناهکار را به قیامت موکول کرده است

وی دربخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از نکات مهمی که قرآن کریم و روایات مورد توجه قرار دادند، ولی متأسفانه یک تفسیر دقیق و عمیق و صحیحی از آن برای مردم عزیز ما ارائه نشده، این مطلب است که گاهی اوقات می‌بینیم چنین حوادثی به وجود می‌آید بلافاصله می‌گویند این در اثر گناهی است که این انسان مرتکب شده، یا در اثر گناهانی است که اشخاص کرده‌اند و خدا این بلا را برای آنها قرار داده‌است.

فاضل لنکرانی افزود: اولا خدای تبارک و تعالی این دنیا را دار مجازات و عقوبت قرار نداده، خداوند در سوره مبارکه فاطر آیه ۴۵ می‌فرماید «وَلَوْ یُؤَاخِذُ اللَّهُ النَّاسَ بِمَا کَسَبُوا مَا تَرَکَ عَلَی ظَهْرِهَا مِن دَابَّةٍ» اگر خدا بنایش بر این باشد که به خاطر این گناهانی که مردم می‌کنند، آنان را مؤاخذه کند، اصلا هیچ جنبنده‌ای روی زمین باقی نمی‌ماند.سنت اولیه خدای تبارک و تعالی این است که خداوند عقاب و عذاب این انسان‌های گناهکار را به قیامت موکول کرده‌است.

وی گفت:خدای تبارک و تعالی در آیه ۳۰ سوره شوری می‌فرماید هر مصیبتی و هر شرّ و بدی که به شما می‌رسد به خاطر کارهایی است که خودتان کردید،حق کسی را پایمال کردید، ظلم به دیگران و به خدا و به خودتان کردید، گناه کردید، اما باز همین جا می‌فرماید از بسیاری از این‌ها خدا صرف نظر می‌کند، یعنی خیلی از کارها را انجام دادی، ولی خدا نمی‌گذارد اثرش در همین دنیا که یک مصیبتی باشد به شما برسد.

گناه علت تامه برای عذاب در دنیا نیست

 فاضل لنکرانی گفت: نکته بسیار مهم و دقیق این است که گناه علت تامه برای عذاب در دنیا نیست، بلکه به اصطلاح ما مقتضی است، یعنی متون دینی ما این را دلالت دارد که گناه مقتضی و زمینه‌ساز است برای این‌که این انسان در همین دنیا گرفتار شود.

وی افزود: اما این نکته را هم باید توجه کنیم، گرفتاری را در همین روایات طوری هدفمند کرده که انسان وقتی گرفتار می‌شود برای این است که باز خدا می‌خواهد تطهیر ذنوب پیدا کند، یعنی این‌جا نمی‌خواهد او را عذاب کند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم اظهار کرد: اگر انسانی هم گناه کرده اولا این گناه مقتضی است یعنی علت این‌که صد در صد بگوییم حالا اگر زلزله‌ای در یک جا آمد مردم گناه کردند، مطابق با متون دینی ما نیست.

وی گفت: گناه اقتضای مصیبت و گرفتاری را دارد و مصیبت هم که بیاید خدا می‌فرماید من برای این‌که شما را تطهیر کنم، برای این‌که گناهان‌تان را پاک کنم این کار را انجام می‌دهم، یعنی این عنوان عذاب را ندارد.

وی ادامه داد: امام سجاد(ع) یک شخص بیماری را دید و بیان فرمود الحمدلله خوب شدی باید به تو تبریک گفت که از گناهان پاک شدی، خیلی  تعبیر عجیبی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: پس ما به مردم نگوییم هر کسی مریض شد، حتما گناهی کرده، این بر اثر آن گناه است.

وی گفت: بلا و مرض را باید از زوایای مختلف نگاه کرد، برای ظالم عقوبت است، برای مؤمن امتحان است، برای پیامبر مقام و رفعت است و برای اولیا خدا کرامت است «إِنَّ الْبَلَاءَ لِلظَّالِمِ أَدَبٌ وَ لِلْمُؤْمِنِ امْتِحَانٌ وَ لِلْأَنْبِیَاءِ دَرَجَةٌ وَ لِلْأَوْلِیَاءِ کَرَامَة» بنابراین باید این مساله را یک تفسیر دقیق کنیم؛ نیاییم بگوییم هر جا مرضی بود پس گناه است،  البته اگر گناهی هم کرده باشد این مرض او را تطهیر می‌کند و کفاره‌ گناهان او هست.

وی گفت: امیدوارم در این شرایط معارف دینی ما بروز پیدا کند، در دوران دفاع مقدس واژه‌های مقدسی مثل شهادت، ایثار، فداکاری، جانبازی خیلی بروز کرد و این‌ها عنایات خدای تبارک و تعالی باشد، باید در این بحران و در این شرایط بحث امتحان الهی و مصیبت‌هایی که بر انسان وارد می‌شود، این‌ها را کاملا مورد توجه قرار بدهیم.

تاکنون هزار و ۴ تَن از شهروندان قمی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و ۸۷۰ تن در بیمارستان‌های کامکار، فرقانی، امام رضا(ع)، علی ابن ابیطالب(ع) و شهید بهشتی بستری هستند.

به گزارش ایرنا، بر اساس آخرین آمار تا ساعت ۱۴ روز یکشنبه ۱۳ هزار و ۹۳۸ تن در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و ۷۲۴ تن به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده و ۴ هزار و ۵۹۰ تن نیز بهبود یافته‌اند.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳۶۶۲۰۰۲۳، ۳۶۶۲۰۹۹۹، ۳۶۷۰۶۰۳۰ و ۳۶۷۰۴۳۶۸ (با پیش‌شماره ۰۲۵) تماس بگیرند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.