بررسی‌های میدانی خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد در روزهای اخیر حجم مراجعه مردم به نانوایی‌های شهر قم افزایش‌یافته است که شاید علت آن تامین بیشتر این ماده غذایی برای مدت طولانی‌تر باشد، به‌عبارت‌دیگر مردم بیشتر نان تهیه می‌کنند تا کمتر نیاز باشد برای تامین آن از خانه خارج شوند.

در همین رابطه شماری از مردم قم در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به‌ضرورت رعایت بیشتر مسایل بهداشتی در این شرایط خاص توسط نانوایان گفتند؛‌ نان ازجمله محصولات غذایی است که مردم برای تامین امنیت غذایی خود به‌صورت مداوم به آن احتیاج دارند،‌ بنابراین باید نحوه تهیه آن به صورتی باشد که با خیال آسوده از بهداشتی بودن،‌ بتوان آن را مورداستفاده قرار داد.

نانوایی‌ها از پذیرش پول نقد خودداری کنند

یکی از شهروندان قمی در این خصوص بیان کرد:‌ بهتر است نانوایی‌ها در این شرایط از پذیرش پول نقد خودداری و هزینه نان را تنها از طریق کارت دریافت کنند.

محمد ابراهیمی ادامه داد: صحیح نیست که در برخی نانوایی‌ها با همان دستی که از مردم پول گرفته می‌شود،‌ نان تحویل داده شود.

وی افزود: مردم به نان احتیاج دارند و نمی‌توانند خرید این محصول را متوقف کنند، بنابراین در این شرایط بهترین راهکار رعایت بهداشت توسط نانوایی‌هاست.

هیچ کس از رعایت نکات بهداشتی ضرر نمی‌کند

هادی خوش‌رو یکی دیگر از شهروندان قمی نیز در این خصوص به ایرنا،‌ گفت:‌ هیچ‌کس از رعایت بهداشت ضرر نمی‌کند به‌خصوص در این شرایط که اوضاع حساس‌تر است،‌ بنابراین از نانوایان می‌خواهیم نان را با استفاده از دستکش به مردم تحویل دهند.

وی بیان کرد:‌ بهتر است نانوایان عزیز در این روزها بیشتر نکات بهداشت شخصی را رعایت و از هرگونه استعمال دخانیات که ممکن از آلودگی را انتقال دهد،‌ دوری کنند.

وی ادامه داد:‌ وقتی به برخی نانوایان گفته می‌شود نکات بهداشتی را بیشتر رعایت کنید،‌ ناراحت می‌شوند و می‌گویند ما ساعت‌ها در مقابل این حرارت بالا هستیم و امکان ندارد ویروس در این شرایط زنده بماند،‌ اما به‌هرحال کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کند و بهتر است نانوایان مراقبت بیشتری نسبت به‌سلامت نانی که به مردم تحویل می‌دهند داشته باشند.

رعایت نکات بهداشتی در نانوایی‌های قم افزایش می‌یابد

در همین خصوص رییس اتحادیه نانوایان استان قم به ایرنا گفت: بیش از ۲۰ روز است که نکات بهداشتی را به‌صورت پیامکی و حضوری در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌دهیم و تلاش داریم تا آنجا که ممکن است همه نانوایان استان را به‌ضرورت رعایت نکات بهداشتی در این شرایط بیشتر آشنا کنیم.

علی‌اکبر زارعی ادامه داد: از اداره بهداشت هم خواسته‌ایم که بسته‌های بهداشتی را در اختیار نانوایی‌های قم قرار دهد،‌ همچنین در این زمینه با دانشگاه علوم پزشکی و فرمانداری قم نیز مکاتبه کرده‌ایم تا هرچه سریع‌تر این بسته‌ها میان نانوایان توزیع شود.

وی ادامه داد: بیشتر نانوایان به‌صورت خودجوش، مسایل بهداشتی را بیشتر از قبل رعایت می‌کنند و به آن‌ها تاکید کردیم از پذیرش پول نقد خودداری و تنها به‌وسیله کارت مبلغ نان را دریافت کنند.

وی افزود: از مردم هم می‌خواهیم در زمان مراجعه به نانوایی کارت‌بانکی به همراه داشته باشند تا نیازی به دادوستد پول نباشد.

زارعی گفت: نان در دمای بسیاری زیاد تهیه می‌شود و سالم است،‌ به همین خاطر خود نانوایان که دست به پول و سایر چیزها نمی‌زنند،‌ احتیاجی به دستکش ندارند،‌ هرچند بسیاری از نانوایان از دستکش استفاده می‌کنند و با توزیع بسته‌های بهداشتی در نانوایی‌ها این مساله بیشتر موردتوجه قرار می‌گیرد.

مردم در نانوایی نکات بهداشتی را بیشتر رعایت کنند

وی همچنین از مردم خواست در زمان مراجعه به نانوایی‌ها به دلیل وجود صف و تراکم جمعیت بیشتر نکات بهداشتی را رعایت و در حد توان از ماسک استفاده کنند تا محیط نانوایی از هرگونه آلودگی محفوظ باشد.

وی ادامه داد: بسیاری از نانوایی‌های قم نیز برای کمک به حفظ سلامت مردم در نانوایی ماده ضدعفونی کنند و دستکش پلاستیکی قراردادند تا مردم با آرامش بیشتری نان تهیه کنند.

رییس اتحادیه نانوایان قم گفت: توزیع بسته‌های بهداشتی در نانوایی‌ها باید با همکاری همه دستگاه‌های متولی به‌سرعت انجام و خود مردم نیز در این زمینه با نانوایان همکاری کنند.

وی افزود: همچنین می‌توان از ظرفیت خیران برای کمک به تهیه بسته‌های بهداشتی و توزیع هرچه بیشتر آن در نانوایی‌ها قم استفاده کرد.

وی ادامه داد: از نانوایان استان نیز می‌خواهیم در حد توان در این شرایط یک نیروی خاص را تنها برای دریافت مبلغ نان از مشتریان قرار دهند و اشخاص دیگر حاضر در نانوایی در این مورد کاری انجام ندهند،‌ تا رعایت نکات بهداشتی در نانوایی‌ها بیشتر رعایت شود.

در حال حاضر حدود ۸۰۰ نانوایی در قم مشغول پخت نان و خدمت‌رسانی به مردم هستند.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که تا ششم اسفندماه،  ۹۵ تن در کشور به طور قطعی به کرونا مبتلا شده و ۱۵ تن نیز فوت کرده‌اند.

گزارش:‌ محمد جنابان

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.