رییس بنیاد نخبگان استان قم در این نشست، بیان کرد:  فرآیند جذب نخبگان در قم به صورت سالانه و کاملا الکترونیک انجام می گیرد.

محمد محمدرضایی اضافه کرد: به هر میزان که تعداد نخبگان در دانشگاه های بیشتر شود، امتیازات آن دانشگاه افزایش می‌یابد.

وی گفت: جشنواره پهنه زرد کوه که هر سال با حضور استانهای چهار محال و بختیاری، اصفهان، مرگزی یزد و استان قم برگزار می شود مهمترین رویداد در جذب نخگبان می‌باشد.

وی ادامه داد: اختراعات نخبگان در این جشنواره مورد داوری و ارزیابی قرار گرفته و در صورتی که مورد تایید نهایی بگیرد در مسیر تجاری سازی قرار می گیرد.

رییس بنیاد نخبگان استان قم، افزود: در جشنواره پهنه زرد کوه ۳۰۰ اختراع در جشنواره امکان حضور پیدا کردند که از این بین ۵۰ اختراع پذیرفته شده و روند تجاری سازی آن درحال انجام است.

محمدرضایی خاطرنشان کرد:  عدم پذیرش اختراعات در جشنواره پهنه زردکوه به معنای حذف آن نیست بلکه با استفاده از توان اساتید دانشگاهی نقص های موجود بر طرف می‌شود.

رییس بنیاد نخبگان قم گفت: افراد برتر جشنواره زردکوه جذب بنیاد تخبگان استان شده و روند تجاری سازی اخنراعات بعد از آن عملیاتی می شود.

محمدرضایی یادآور شد: از مردم عادی و افراد زیر دیپلم گرفته تا افراد دارای مدارج بالای علمی در بنیاد نخبگان قم حضور داشته و این بنیاد مختص قشر دانشگاهی صرف نیست.

تجاری سازی اختراعات نخبگان قم نیازمند جهاد علمی اساتید دانشگاه است

رییس بنیاد نخبگان استان قم در ادامه اظهار داشت: برای تجاری سازی اختراعات استانی نیازمند جهاد علمی در سطح مراکز آموزش عالی و اساتید دانشگاهی هستیم.

وی بیان کرد: قم قطب علوم انسانی کشور بوده و باید در تمام دانشگاه های قم کلینیک های تخصصی برای پاسخگویی به نیازهای واحدهای علم و فناوری راه اندازی شود.

محمدرضایی خاطرنشان کرد: جهت دار کردن و کاربردی شدن پژوهش ها مهمترین مساله ای است که در رابطه با علوم انسانی استان احساس می شود.

وی یادآور شد: برای جلوگیری از فرار مغزها باید زمینه سازی لازم برای اشتغال و ایجاد ارزش افزوده از اختراعات ثبت شده مخترعان استان انجام بگیرد.

وی تصریح کرد: در رابطه با مساله وقف و فرهنگ سازی فعالیت های مقدماتی در بنیاد نخبگان استان در حال انجام می باشد.

وی افزود: در صورتی که نظام مشاوره نخبگانی در استان تقویت شود، امکان تجاری سازی و کاربردی شدن اخترعات نخبگان فراهم می شود.

قم از استانهای برتر کشور در تجاری سازی اختراعات نخبگان است

رییس بنیاد نخبگان قم ابراز کرد: استان قم در ۵ سال گذشته همواره یکی از استانهای برتر کشور در زمینه نخبه پروری و تجاری سازی اختراعات قرار داشته است.

وی اظهار داشت:  نظارت بر فعالیت های بنیاد نخبگان، سیاست گذاری های کلی و تصویب برنامه های سالانه و جاری از رسالت های اصلی شورای علمی بنیاد نخبگان استان است.

وی ادامه داد: شناسایی اجتماعات نخبگانی، برنامه ریزی جهت تعاملات نخبگانی و سوق دادن کمک های خیرین در راستای تقویت نخبگان از دیگر اهداف شورای علمی نخبگان قم می باشد.

وی خاطرنشان کرد: کارگروه گردشگری مذهبی در استان قم تشکیل و بستر لازم برای تشیکل کارگروه و محیط زیست و فضای سبز در حال انجام است.

وی افزود: این کارگروه های تخصصی می تواند بازوی فکری مدیران استان در تصمیم سازی و برنامه ریزی باشد، در صورتی که دستگاه های اجرایی نیاز داشته باشد کارگروه های تخصصی در تمام عرصه شکل خواهد گرفت.

رییس بنیاد نخبگان قم ادامه داد: باید برای ورود نخبگان به بدنه اجرایی استان برنامه ریزی شود.

نخبگان به بوم سازی قطعات صنعتی ورود کنند

 رییس دانشگاه قم نیز دراین نشست عنوان کرد: نخبگان استان در رابطه با بوم سازی قطعات صنعتی و کالاهای تحریم شده بخش تولید و اشتغال ورود پیدا کنند.

حجت الاسلام و المسلمین عسکر دیرباز گفت:‌ نخبگان علوم انسانی قم برای کاهش آسیب های اجتماعی ظرفیت واقعی دارند اما در حال حاضر درگیری بین مشکلات اجتماعی و جامعه نخبگانی شکل نگرفته است.

وی با اشاره به جایگاه مغفول مانده نخبگان در حل مشکلات اجتماعی گفت: جایگاه نخبگان در استان باید مورد باز تعریف و بازبینی قرار بگیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: برای درک جایگاه واقعی نخبگان می توان به جایگاه این افراد در کشورهای دیگر رجوع کرد.

وی اضافه کرد: در کشورهای دیگر فقط به افراد نخبه امتیاز و امکانات نمی دهند بلکه در کنار این مسائل از آنها توقع برنامه دارند.

رییس دانشگاه قم یادآور شد: برای ایجاد حس تعلق خاطر در بین نخبگان به آینده کشور باید برنامه ریزی شود.

برای توانمندسازی نخبگان برنامه ریزی شود

رییس پارک علم و فناوری قم نیز در ادامه این نشست، تصریح کرد: برای تقویت و قرار گیری بنیاد نخبگان باید اساسنامه این بنیاد مورد بازنگری و تجدید نظر قرار بگیرد.

 سید حسین اخوان علوی تاکید کرد: فعالیت های کنونی بنیاد نخبگان در مقایسه با فعالیت های پارک علم و فناوری کم تحرک تر است.

وی اضافه کرد: به مساله توانمندسازی حوزه نخبگانی در استان قم نسبت به توسعه های فردی کم توجهی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: برای ایفای نقش سازنده جامعه نخبگانی باید این افراد در موقعیت های تصمیم سازی و تصمیم گیری قرار گرفته و عملکرد آنها مورد بررسی قرار بگیرد.

رییس پارک علم و فناوری قم گفت: برای قرار گرفتن نخبگان در جایگاه واقعی خود باید نگرش مدیران استانی به جامعه نخبگانی تغییر پیدا کند.

اخوان علوی گفت: با برنامه های فرهنگی باید نسبت به افزایش تعلق نخبگان به هویت ملی و ارزش های اسلامی اقدام شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.