آیت الله محمدتقی مصباح یزدی روز پنجشنبه در سلسه نشست های علمی آموزش ولایت فقیه بیان کرد: انقلاب اسلامی با وجود تمام مشکلات روند پیشرفت و رشد خود را سپری می کند.

وی با اشاره به اهمیت زمانه شناسی در حوادث و اتفاقات بین المللی گفت: کسی که اسلام را به درستی شناخته باشد و به وظایف خود آگاه باشد در برابر اقدامات خصمانه دشمنان در مساله فلسطین موضع گیری درستی اتخاذ می کند.

وی در ادامه یادآور شد: مبحث ولایت فقیه دارای پیچیدگی های زیادی است که باید نسبت به آغاز و استمرار و اوج آن در محافل علمی و جوامع اسلامی بحث و تبادل نظر شود.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: در طول تاریخ ائمه اطهار(ع) تنها در یک دوره کوتاه امام صادق(ع) و امام باقر(ع) شیعیان امکان دریافت مستقیم مطالب و معارف را از معصومین به دست اورند.

وی ابراز کرد: اگر فردی دوران ۲۵۰ ساله ائمه اطهار(ع) را که با محدودیت های شدید سیاسی و مذهبی همراه بود امکان تحقق و شکل گیری حکومتی مبتنی بر معارف اهل بیت(ع) چیزی مانند خواب و خیال بود.

مصباح یزدی افزود: شدت محدودیت های سیاسی در آن زمان به حدی بود که بدون تقیه امکان حیات پیروان مکتب تشییع وجود نداشت.

وی ادامه داد: فلسفه نواب اربعه نیز دقیقا بر مبنای آشنایی شیعه با یک غیبت طولانی توسط ائمه اطهار(ع) پایه ریزی کردند.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: ارتباط شیعه با امام معصوم (ع) از طریق نواب اربعه تدبیر الهی معصومین برای غیبت کبری بود.

وی اضافه کرد: با تدبیر الهی ائمه اطهار(ع) و جانشینی نواب عام به عنوان حجت امام زمان(عج) به تدریج در سرزمین های دور از عربستان و عراق شیعیان با توسعه معارف ناب شیعی به فکر تشکیل حکومت بیفتند.

وی افزود: نواب عام فعالیت های تبلیغی خود را به ویژه در ایران و منطقه خراسان گسترش دادند و جامعه را برای نشر معارف شیعی آماده نمودند.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: فعالیت های فرهنگی نواب عام در هر دوره پررنگ تر شد به نحوی که در زمان صفویه پادشاهان این سلسه برای تشکیل حکومت از فقهای شیعی کسب اجازه می کردند.

وی بیان داشت: فقهای شیعه در طول تاریخ برای انتقال مفاهیم شیعی به معنای واقعی کلمه از خودگذشتگی کرده اند.

مصباح یزدی اظهار کرد: در قرون اخیر شرایط اجتماعی و سیاسی به نحوی بود که امکان مطرح کردن مبحث ولایت فقیه امکان پذیر نبود.

وی بیان داشت: خواجه نصیرالدین طوسی با استفاده از یک فرصت تاریخی ایجاد شده بعد از ویرانی حمله مغلولان مسیر را برای رشد فرهنگ شیعی فراهم کرد.

وی یادآور شد: مبحث ولایت فقیه و تشکیل حکومت اسلامی در دوران غیبت کبری با نهایت مظلومیت مطرح شده و هرگز به آن به دلیل شرایط سیاسی و اجتماعی بدرستی پرداخته نشده است.

مصباح یزدی تصریح کرد: اینکه در دوران مشروطه مذهب رسمی ایران تشییع شد حاصل مجاهدت های علمای سابق بود هر چند حاکمان در عمل توجه چندانی به مسائل فرهنگی و معارفی نداشتند.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: شکل گیری انقلاب اسلامی در ۴۱ سال گذشته، منت بزرگی بود که خداوند بر پیروان مکتب تشییع نهاد.

وی اضافه کرد: تشکیل حکومت در دوران معاصر در حالی که اتفاق افتاد که بسیاری از علمای هم عصر با امام راحل با لکنت و ترس نام شاه بر زبان جاری می ساختند.

مصباح یزدی گفت: اخلاص امام راحل سبب شده بود تا ایشان ایمان، قدرت، شجاعت، بصیرت و روحی بزرگتر از تمام مردم زمانه اش داشته باشد.

وی اظهار داشت: امام راحل قبل از تبعید به کشور عراق هم نظرات خود را در رابطه با ولایت فقیه به صورت علنی بیان می کرد اما در حوزه علمیه نجف با وجود تمام محدودیت ها به تدریس مبحث ولایت فقیه پرداختند.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: بسیاری از مسائل مربوط به مبحث ولایت فقیه امام راحل و همچنین رساله عملیه ایشان به دلیل محدودیت های موجود با اجازه فقهای دیگر به نام های دیگر برای استفاده مردم منتشر می شد. /

مصباح یزدی اظهار کرد: راز موفقیت در دین بندگی و اخلاص است و هر فردی که مانند امام راحل رضایت الهی را به منافع شخصی خودش ترجیح دهد قله های کمال و رشد را سپری می کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.