احمد حاجی حسینی مسگر روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: با بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته از حدود ۲۰ سال پیش روند فرونشست زمین در بخش جعفریه قم، براثر برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی موردتوجه قرار گرفت.

وی افزود: از همان زمان نیز هشدارهایی در خصوص تاثیر منفی این رویداد و راهکارهای مقابله با آن توسط متولیان حوزه آب استان به مسئولان و مردم ارائه شد.

وی ادامه داد:‌ در همین رابطه با مصوبه شورای حفاظت از منابع آب استان،‌ موضوع به‌صورت دقیق‌تر موردبررسی علمی قرار گرفت و مشخص شد که خطر فرونشست زمین در بخش جعفریه جدی است و باید هرچه سریع‌تر روند آن متوقف شود.

حاجی حسینی مسگر گفت: فرونشست زمین خسارت‌های سنگینی برای تاسیسات زیربنایی،‌ شبکه‌های انتقال آب،‌ برق و گاز، ساختمان‌ها و مهم‌تر از همه محیط‌زیست منطقه درپی دارد و آن را دچار آسیب جدی می‌کند.

وی بیان کرد: بهترین و مهم‌ترین اقدامی که برای مقابله با پدیده فرونشست زمین در بخش جعفریه می‌توان انجام داد، کاهش بهره‌برداری از منابع آبی منطقه است تا روند افت سطح سفره‌های زیرزمینی متوقف شود.

وی ادامه داد:‌ در همین رابطه صدور مجوز برای حفر چاه جدید به‌منظور مصارف کشاورزی در بخش جعفریه ممنوع شد تا از توسعه بهره‌برداری از منابع آبی موجود منطقه جلوگیری شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم گفت: مشکل دیگری که در این رابطه وجود دارد، اضافه برداشت از چاه‌های مجاز است که این موضوع نیز به منابع آبی موجود در سفره‌ها آسیب جدی وارد می‌کند.

وی با اشاره به این‌که بیشترین میزان بهره‌برداری از چاه‌ها در بخش کشاورزی است، افزود: برخی از بهره‌برداران چاه‌های مجاز متاسفانه ۲ برابر حد تعیین‌شده آب برداشت می‌کنند.

وی ادامه داد: در موضوع فرونشست زمین مهم‌ترین نکته این است که هر جا برداشت بی‌رویه از منابع آبی موجب افت سفره‌های زیرزمینی شود، چراغ‌خطر فرونشست زمین روشن می‌شود.

حاجی حسینی مسگر گفت: بنابراین برای مقابله با پدیده فرونشست زمین در بخش جعفریه، هم مردم بومی و کشاورزان منطقه و هم مسئولان باید برای مدیریت منابع آبی بخش تلاش کنند.

استان قم دارای یک شهرستان به همین نام و پنج بخش جعفریه، مرکزی، خلجستان، کهک و سلفچگان است.

بخش جعفریه یکی از بخش‌های استان قم با وسعتی حدود ۶۵۰ کیلومترمربع در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر مقدس قم با جمعیتی بیش از ۱۶ هزار تن با ۲ گویش فارسی و ترکی با مرکزیت شهر جعفریه است؛ این بخش در مسیر راه ارتباطی استان‌های غربی و مرکزی کشور قرار دارد و دارای یک دهستان (جعفرآباد) و یک شهر (جعفریه) و ۳۳ روستا است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.