وی روز پنجشنبه در همایش «آموزگار فقاهت» آیین نکوداشت مرحوم آیت‌الله سید محمد محقق داماد در پژوهشکده علوم و معارف قرآنی علامه طباطبایی (ره) قم، توجه به محقق پروری در حوزه علمیه را ضروری دانست و افزود: متاسفانه باوجود امکانات فراوان حوزه علمیه این موضوع تاکنون محقق نشده است که باید آسیب‌شناسی شود.

این مرجع تقلید گفت: کار قضایی، امام جماعت و جمعه واجب است ولی در این امور می‌توان طلبه‌های متوسط را به کار گرفت و باید شاگردان برجسته و مستعد در حوزه علمیه بمانند و با جهد و تلاش و تالیف آثار غنی، امام جماعت و قاضی تربیت کنند.

آیت‌الله جوادی آملی گفت: بسیاری از طلبه‌های باهوش، خوش‌فکر و مستعد هستند که باید توجه به نخبه پروری در این زمینه در صدر اولویت‌های حوزه‌های علمیه باشد.

وی حرکت حوزه علمیه به سمت نخبه پروری را موجب تربیت علمای بزرگ دانست و ادامه داد: مرحوم محقق داماد، شاگردان بزرگی مانند شهید بهشتی را تربیت کرد و در میان مسئولان و طلاب چنین افرادی وجود دارند که باید این افراد شناسایی و به کار گرفته شوند.

وی با تقدیر از اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرامون اهتمام به برگزاری چنین همایش‌هایی برای تجلیل این عالم برجسته گفت: طلبه‌هایی که در راه کسب علوم دینی به بی‌راهه نروند، بازی نخورند و بازی ندهد، کسانی هستند که بر بال فرشته گام نهاده و کسب معارف دینی می‌کنند.

این مرجع تقلید بابیان اینکه طلاب علوم دینی، باید با اجتناب از طمع پول و مادیات، در راه و در مسیر پرواز در آسمان معارف دینی حرکت کنند، اظهار داشت: اگر مادی فکر کنیم فرقی میان انسان و غیر انسان نیست، چراکه هدف، ملکوتی شدن انسان است.

وی گفت: مردان الهی ازجمله امام خمینی(ره)، علامه طباطبایی و محقق داماد کسانی هستند که این مسیر پرافتخار پرواز به سمت معارف دینی را طی کردند و در این راه نوآوری‌های فراوانی داشتند.

آیت‌الله جوادی آملی بابیان اینکه اسلام حرف‌های جدید برای جامعه بشریت دارد افزود: قم و حوزه‌های علمیه باید حرف تازه اسلامی که در هیچ‌یک از مکتب‌های آسمانی و مادی وجود ندارد، ارزیابی و برای بشریت تبیین کند.

این مرجع تقلید بابیان اینکه اسلام و قرآن، خود، نوآور است و تبیین آن نیز نیاز به نوآوری دارد، تأکید کرد: طی کردن مسیر فهم درست و نوآوری در درک معارف اسلامی نیاز به مردانی الهی دارد که علمای بزرگ شیعه در این مسیر گام برداشته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه حرف‌های قرآن با فطرت انسان هماهنگ است، گفت: علمای بزرگی مانند امام خمینی(ره)، علامه طباطبایی و آیت‌الله محقق داماد با نوآوری توانستند معارف الهی را درک و به‌خوبی تبیین کنند.

آیت‌الله جوادی آملی ادامه داد: برخی کتاب‌های نوشته‌شده توسط عالمان بزرگ مانند صاحب جواهر به‌قدری عمیق است که درک آن نیاز به سال‌ها پشتوانه علمی، تفکر عمیق و تلاش و استمرار فراوان دارد.

وی گفت: صاحب جواهر ملکوتی فکر کرده و با قلمی ملکوتی مطالبی را به نگارش درآورده که بالاتر از بشر عادی است، چراکه مکتب اسلام ملکوتی است و حرف‌هایی دارد که در مکتب‌های دیگر وجود ندارد.

این مرجع تقلید، با اشاره به مقام علمی امام موسی صدر گفت: این شخصیت تا زمانی که در ایران بود، در درس مرحوم آیت‌الله محقق داماد با تواضع و ادب شرکت می‌کرد و این نشان از غنای علمی درس مرحوم آیت‌الله محقق داماد است.

وی بابیان اینکه طلبه‌ها باید آثاری تالیف کنند که مصداق قسم خداوند به قلم باشد گفت: خون شهید بسیار ارزشمند است ولی خداوند متعال به‌جای قسم به خون، به مرکب و جوهر علما قسم‌خورده است.

آیت‌الله جوادی آملی بابیان اینکه فرهنگ، جامعه را می ساز و این دلیل قسم خداوند به قلم است، افزود: بهره نظام و مردم ایران اسلامی از چنین همایش‌ها این است تا زمانی که نظام، ملکوتی فکر نکند در ردیف سایر نظام‌های مادی است.

این مرجع تقلید ادامه داد: راه وجه الهی شدن و ماندن، نگاه ملکوتی و تبدیل نظام به‌نظام ملکوتی است و در چنین نظامی جای اختلاس وجود ندارد.

وی همچنین با تجلیل از مقام شامخ شهدای گمنام گفت: همه مدیون شهدا هستیم و از ما در برابر شهدا سوال خواهد شد.

آیت‌الله جوادی آملی بابیان اینکه کشور طیب‌وطاهر است و کاری که شهدا و فقها کردند، کشور را طیب‌وطاهر کرده است، افزود: آفتاب و باران توان پاک کردن برخی آلودگی‌ها ازجمله استعار، استثمار، استبداد و استکبار را ندارد که این آلودگی‌ها تنها با خون شهدا پاک می‌شود.

وی بابیان اینکه نظام اسلامی باید ملکوتی باشد گفت: تمام قسمت‌های فقه بر ملکوتی شدن انسان‌ها تاکید دارد و تربیت در چنین نظام ملکوتی، مسئول کم‌عرضه و مردم کم رحم تربیت نمی‌کند.

این مرجع تقلید با تاکید بااینکه طلبه و روحانی کسی است که نه بازی می‌کند و نه بازی می‌خورد، اظهار داشت: گرفتاری نظام اسلامی به اختلاس و الفبای انسانیت و حدت به دلیل دوری از تحقق نظام ملکوتی است.

آیت­‌الله سید محمد موسوی محقق­ احمدآبادی معروف به «محقق داماد»، در سال ۱۳۲۵ قمری برابر ۱۲۸۶ شمسی، در روستای احمدآباد از توابع اردکان یزد متولد شد. این عالم فرزانه و فقیه دانش‌پرور، در تاریخ دوم ذی‌الحجه ۱۳۸۸ قمری برابر با اول اسفند ۱۳۴۷ خورشیدی درگذشت و در حرم مطهر حضرت معصومه به خاک سپرده شد.

 از تألیف های مرحوم داماد چند اثر باقی‌مانده که مهم‌ترین و عمده‌ترین آن‌ها حواشی بر کتاب العروه الوثقی اثر ارزشمند فقهی آیت‌الله طباطبایی است، که به قلم خود آن مرحوم نوشته‌شده است، برخی از دروس او را شاگردانش تقریر کرده و به رشته تحریر درآورده‌اند که برخی از این تقریرات به زیور طبع آراسته گشته‌است.

در این آیین که با حضور حضرات آیات ناصر مکارم شیرازی، حسین نوری همدانی و جعفر سبحانی از مراجع تقلید، سید محمدجواد علوی بروجردی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم، علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، سید محمد سعیدی تولیت حرم مطهر حضرت معصومه(س) و تنی چند از علما و فضای برجسته حوزه علمیه، همچنین علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در پژوهشکده علوم و معارف قرآنی علامه طباطبایی قم ترتیب یافت، بخش‌هایی از دیدار دست‌اندرکاران این همایش با رهبر معظم انقلاب اسلامی پخش شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.